Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan B12-mangel gi synsforstyrrelser?

screenman

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble for 1-2 år siden diagnosert med B12 mangel.

Noe som gjør at jeg regelmessig må innom legekontoret for å ta en B12 sprøyte (for øyeblikket skal dette være 1 gang i måneden).

Tingen er da at jeg nå ikke har tatt noen B12 sprøyte siden i slutten av Juli måned, og ihvertfall siden September har jeg vært konstant trøtt mesteparten av dagen (å være oppe i mer enn 1 time uten å legge meg ned for å hvile i 15min er for meg ganske ubehagelig).

I tillegg til dette har jeg de 1-2 månedene hatt en form for synsforstyrrelser som går ut på at når jeg ser på tv får jeg et ekstremt ubehag i øynene, blir veldig psykisk kvalm og til slutt er det nærmest umulig for meg å holde øynene åpne.

Noen som vet om disse plagene kan komme av at det har gått 4 måneder siden jeg sist gang fikk B12 tilførsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres sannsynlig ut at noen av plagene kommer av at du ikke har tatt B12. Noen typer B12-mangel er faktisk veldig alvorlig fordi de skyldes at kroppen ikke kan ta opp B-vitamin selv (mangel på intrinsisk faktor). Hvis du har dette må du ikke slurve med sprøytene. Vanlig B12-mangel er ikke nødvendigvis like alvorlig, fordi kroppen tar opp endel vitamin selv.

B12 er nødvendig for at nervesystemet skal fungere og vedlikeholdes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...