Gå til innhold

Nå kommer de stillegående Radeon R9 290X-kortene


Anbefalte innlegg

 

Ja, 200% har den droppet. Gir det mening? Absolutt ikke :p

 

Det er langt fra åpenbart at det er 30% av "Celsiustallet" de tenker på også, det kan være en 30% reduksjon av ambient-load. Da burde det derimot stått at det var 30% reduksjon av temperaturøkningen.

 

Fullstendig klar over at man skriver for "mannen i gaten" og ikke de som har hatt fordypning i realfag på vgs eller høyere opp, men det går an å ordlegge seg korrekt likevel. Jeg ville brukt det med økning da det har størst praktisk betydning og sier mest om forbedringen i kjøleevne av alternativene som er diskutert. Skal jeg være litt hard ser det relativt amatørmessig/villedende når det står skrevet på den opprinnelige måten. Den faktuelt riktige tolkningen av en slik påstand må aldri være feil tolkning, uansett hvor folkelig og "lettleselig" man ønsker å fremstå.

 

Jo, 200% drop eller auking gjev faktisk meining. Innan finans og økonomi skjer slikt heile tida. Ting er nemlig ikkje begrensa til 0-100%

Celsius er det same som Kelvin, bortsett frå at Kelvin's nullpunkt er det absolutte null, altså litt under -270 grader C. Det med ordlegging har du sjølvsagt rett i.

Endret av tabbeber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jo, 200% drop eller auking gjev faktisk meining. Innan finans og økonomi skjer slikt heile tida. Ting er nemlig ikkje begrensa til 0-100%

Celsius er det same som Kelvin, bortsett frå at Kelvin's nullpunkt er det absolutte null, altså litt under -270 grader C. Det med ordlegging har du sjølvsagt rett i.

 

Når skjer 200% drop innen finans og økonomi? Ting er ikke begrenset til 0-100%, det sier seg selv. Det gjør det derimot ikke særlig meningsfylt å regne prosent på grader oppgitt i celsius, for det er en rimelig meningsløs eksersis.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jo, 200% drop eller auking gjev faktisk meining. Innan finans og økonomi skjer slikt heile tida. Ting er nemlig ikkje begrensa til 0-100%

Celsius er det same som Kelvin, bortsett frå at Kelvin's nullpunkt er det absolutte null, altså litt under -270 grader C. Det med ordlegging har du sjølvsagt rett i.

 

Dette har med valg av enheter å gjøre. SI-enheter har man for en grunn. Noen ganger går det greit å bruke andre - km/t vs m/s - men disse har et felles nullpunkt, ingen "offset" som du finner på Celsius ift Kelvin. Velg enhet med omhu når det skal regnes med prosent. For meg, med mine 300+ studiepoeng i matematikk og fysikk, fremstår det som åpenbart at Kelvin er det ENESTE man kan bruke når det skal regnes prosent ift temperatur. At menigmann er uenig kan jeg leve med, jeg har kommentert hva som ville vært korrekt og minst mulig villedende i denne situasjonen.

 

Forøvrig kan man fint regne på absolutte temperaturforskjeller i hvilken som helst av de tre vanlige enhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...