Gå til innhold

Er jeg på villspor!? Fra FF til MTF.


Anbefalte innlegg

En av de få som ikke er på villspor her er trådstarter, resten bør ta seg ett kurs i Power Point Presentasjoner for det er der tabeller og teknisk crap-o-rama hører hjemme, ikke når man tar bilder.

Haha LOL :p Nå må jeg si at jeg datt ut av diskusjonen for lengst. Jeg er heller ikke fan av tabeller og slikt. Synes fotografi blir kjedelig og likt alle andre sine bilder når man følger tabell/graff osv.

Når det er sagt jeg var og prøvde Oly E-M1 idag, og må si at jeg fikk ikke mindre lyst når jeg prøvde den :dribble: Det frista veldig mye når Japan foto satte ned prisen til 15K i romjula. Må si at jeg var sterk i vilja og sto imot :confused::hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt jeg var og prøvde Oly E-M1 idag, og må si at jeg fikk ikke mindre lyst når jeg prøvde den :dribble: Det frista veldig mye når Japan foto satte ned prisen til 15K i romjula. Må si at jeg var sterk i vilja og sto imot :confused::hm:

Hvis du liker kameraet, så er det godt tegn. Det er mye lettere å ta med seg et kamera man liker når man er ute på tur.
Lenke til kommentar

Med fare for at det blir litt off topic;

 

 

Når det er sagt jeg var og prøvde Oly E-M1 idag, og må si at jeg fikk ikke mindre lyst når jeg prøvde den :dribble: Det frista veldig mye når Japan foto satte ned prisen til 15K i romjula. Må

 

Hm, regner med du mener med 12-50mm til 15k. Når jeg søker opp E-M1 på Japanphoto kommer denne opp, men når jeg klikker på linken er den ikke der.

Ser også prisen på E-M1 med 12-40mm er på 16k, hvilket kanskje er enda bedre kjøp. Sjekket også fotovideo, og de har de samme prisene (uten at de er merket med tilbud). Er det allerede prisfall fra 18k til 16k mon tro?

Lenke til kommentar

Hvis du liker kameraet, så er det godt tegn. Det er mye lettere å ta med seg et kamera man liker når man er ute på tur.

Sant nok, MEN jeg liker fortsatt ikke prisen. Man får en Sony FF for samme pris(+-).

 

Litt "off tema" her nå, men jeg var og kjøpte en julegave til meg selv idag. Og det er min aller første blits utløser(Phottix ttl), og må si at de er fine greier. Det åpna plutselig en ny dør i min foto verden :)

Noen av dere som fikk/kjøpte noe fotoutstyr i jula?

Vet ikke om dere så det men JP hadde fine tilbud i romjula.

Lenke til kommentar

Med fare for at det blir litt off topic;

 

 

Hm, regner med du mener med 12-50mm til 15k. Når jeg søker opp E-M1 på Japanphoto kommer denne opp, men når jeg klikker på linken er den ikke der.

Ser også prisen på E-M1 med 12-40mm er på 16k, hvilket kanskje er enda bedre kjøp. Sjekket også fotovideo, og de har de samme prisene (uten at de er merket med tilbud). Er det allerede prisfall fra 18k til 16k mon tro?

Det var en tilbud på E-M1+ 12-40 til 15K(om jeg ikke tar feil). Jeg regner med at prisen kommer til å nærme seg ned mot 10K etterhvert når alle de nye modeller kommer etter nye året. Og sikkert mange nyheter til Photokina eventet :)

Lenke til kommentar

Det var en tilbud på E-M1+ 12-40 til 15K(om jeg ikke tar feil). Jeg regner med at prisen kommer til å nærme seg ned mot 10K etterhvert når alle de nye modeller kommer etter nye året. Og sikkert mange nyheter til Photokina eventet :)

Det er lov å håpe.

 

Og har du tid til å vente; så er det alltid det du bør gjøre.

Lenke til kommentar

 

Vil ikke kalle det teori, tallene er bare utregnet pikseltetthet med ulike sensortyper. Som lama også påpeker viser tallene at selv 36MP fullframe har lavere pikseltetthet enn både APS-C og mFT og det er nettopp derfor mange velger APS-C fremfor fullframe for maksimal rekkevidde. Med 20-24MP som er vanligere oppløsning for fullframe blir forskjellen ennå større.

 

Forskjellene mellom mFT og 24MP 1.5 crop er imidlertid veldig liten, så liten at du i praksis kan ignorere forskjellene mht brennvidde. Håper det var litt oppklarende, virker som du tolket innlegget motsatt av det som var ment.

Kanskje misforsto jeg, kanskje ikke. Men det er slikt Crap -o- rama jeg blir møtt med for å bruke fo2re sitt uttrykk når jeg forklarer hvorfor jeg synes mft er best for mitt bruk :)

Lenke til kommentar

Jo men med dagens produsenter som er glad i å pumpe ut nye foto dings annen hver måned så blir valget vanskelig. Det er fort gjort å bli smitta av "må ha den nyeste" sjukdommen :hmm:

Det er klart. Men jeg ser, er at jo mer klar jeg er på hva jeg vil ha, så blir jeg mindre avhengig av det siste nytt. Ulempen er at det jeg har lyst på er dyrere enn før.
Lenke til kommentar

 

Det er ikke det vi sier. Det vi sier er at mellomlegget fra for eksempel D610 opp til D4 eller fra 6D opp til 1DX er veldig mye større enn mellomlegget fra for eksempel E-P5 til E-M1. Da snakker vi ikke om objektivutvalg eller batterikapasitet eller bildekvalitet eller noen av de tingene som er like bra enten huset er "pro" eller ikke, vi snakker om ting som metallhus, værtetting, kort reaksjonstid, stor bildebuffer, stor/100% søker, konfigurabilitet og eksterne kontroller osv. Og vi sier at det er en fordel at det er såpass mye billigere. Og det betyr i praksis at veldig mange vanlige entusiaster får tilgang til den slags egenskaper i huset dersom de velger µ4/3, uten å måtte kjøpe et ti år gammelt pressekamera. Og de får det i et lett og lite hus. Men fanboybrigaden klarer ikke å skille mellom dette og "kameraet som jeg uansett ikke har råd til er best!". Du vet, disse her: http://youtu.be/hk5IMmEDWH4?t=4m2s

 

Om mange sleper med seg D4 unødvendig er et helt annet tema.

 

Nei, men det hørtes i utgangspunktet nesten ut som mft kunne være et lettere alternativ til wildlife foto mot det systemet jeg bruker i dag. Men jeg ser tilsvarende optikk hos Olympus er like tung og jeg konkluderer derfor med at det er ikke noen fordeler med systembytte for min del.

Det koster jo litt å bytte også.

 

Fanboybrigaden...... :lol:

Lenke til kommentar

Det var en tilbud på E-M1+ 12-40 til 15K(om jeg ikke tar feil). Jeg regner med at prisen kommer til å nærme seg ned mot 10K etterhvert når alle de nye modeller kommer etter nye året. Og sikkert mange nyheter til Photokina eventet :)

 

Hm. Det står til 15999,- og merket romjulskampanje. (Lurer på å sende tilbake kameraet mitt på angrerett og spare noen kroner på å kjøpe på Japanphoto). Men uansett så må bare skrike ut om slike tilbud i mFT-tråden og/eller tilbudstråden; :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1135601&view=getlastpost (mFT)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271393&view=getlastpost (Fototilbud)

Lenke til kommentar

 

Nei, men det hørtes i utgangspunktet nesten ut som mft kunne være et lettere alternativ til wildlife foto mot det systemet jeg bruker i dag. Men jeg ser tilsvarende optikk hos Olympus er like tung og jeg konkluderer derfor med at det er ikke noen fordeler med systembytte for min del.

Det koster jo litt å bytte også.

 

Fanboybrigaden...... :lol:

 

Ser du har en kjempelang liste over utstyr, men kan du liste opp noen av de viktigste? Og alternativet som du har funnet? (og gjerne med vekt på begge om du har sjekket opp litt). Først da kan fanboybrigaden enten påpeke at du har sett på feil alternativer, eller at du har helt rett. ;)

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Det vi som liker µ-4/3 sliter med er at det er liksom ikke et voksent system - det er bare leketøy og tøys. Ikke brukbart til skikkelig fotografi. Det er liksomt ikke mulig at et kamera som passer i en litt stor fyrstikkeske kan gi de store bøse gutta kamp på kniven.

 

Jeg kaster inn håndkleet i denne "pissing match"-en da det er tydleig at det er kun størrelse (på nivå mned 1DX/D4) og tilsvarende opptikk som duger som "professionelt" utstyr. Og det at rask og presis C-AF er nødvendig for å kunne ta brukbare bilder. Jeg sier ikke at dette ikke er viktig for enkelte. Men det er faktisk ikke veldig viktig for de fleste av oss ;)

Et hjertesukk:

Jeg vet ikke hva du mener med "skikkelig fotografi" - men jeg føler at du overdriver nå. Du har selv tidligere vært rimelig klar i uttalelsene om hva du mener om folk som kjøper speilrefleks - uttalelser av en type jeg ikke ville trodd kunne komme fra deg. Lignende uttalelser har du eller andre med speilløst aldri fått fra folk med speilrefleks.

 

Du/dere med speilløst må kunne takle at man sammenligner, og det samme gjelder å takle at speilløse er speilløse, men ikke speilrefleks og dermed finnes det ulike styrker og minuser.

 

Av og til når jeg kommer inn her så tenker jeg: "gidder jeg dette mer?" Forumet kan snart like gjerne omdøpes til "Speilløst systemkamera". Og jeg har sagt det før: Det er en unaturlig ubalanse her angående speilrefleks/speilløst når en ser på salget, både her i landet og globalt ikke minst. Andelen som er speilløsfans er ute av proporsjoner i forhold til andelen solgte systemkamera. Hvorfor har det blitt slik?

 

Og hvorfor ofte reaksjoner som en ser også i denne tråden fra enkelte med speilløst straks man motsier et eller annet? Hvorfor er det så innmari viktig å bli bedre enn alt annet? De største og mest ihuga fanboysa her finnes i dag blant de som har speilløst systemkamera - og enkelte av disse prøver og prøver ved enhver anledning å overbevise enhver sjel som stikker innom at speilløst er det eneste de behøver - og prøver man å motsi litt får en lange tirader i retur og tildels noe som ligner på et eller annet slags kompleks.

 

Det er og flere her som kjøper-selger-kjøper-selger-kjøper osv oftere enn jeg skifter skjorte. Selv har jeg problemer med å ta seriøst sterke meninger fra slike som knapt har kjørt kameraet inn før det byttes ut igjen. Selv har jeg hatt de 2 systemkamerane mine i 3-4 år og kan ikke se at noe revolusjonerende har skjedd på den tiden og derfor heller ikke finner grunner for å fornye - og om jeg hadde gjort ville ikke bildene mine blitt bedre, ei heller ville jeg tatt med kameraene oftere i lengden.

 

Det er mange ulike meninger og erfaringer her, og slik skal det være. Men jeg synes likevel at forumet begynner å bli vel ensidig topptungt i retning speilløst, noe jeg som sagt finner underlig. Personlig har jeg ikke noe i mot speilløse systemkamera (og jeg har prøvd endel selv og etterhvert), men de som har slike her får tåle å bli motsagt når argumentene kommer ut av proporsjoner.

 

Tor

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Ser du har en kjempelang liste over utstyr, men kan du liste opp noen av de viktigste? Og alternativet som du har funnet? (og gjerne med vekt på begge om du har sjekket opp litt). Først da kan fanboybrigaden enten påpeke at du har sett på feil alternativer, eller at du har helt rett. ;)

Hehe, nei dette overlater jeg ikke til fanboybrigaden! :p

Lenke til kommentar

Et hjertesukk:

Jeg vet ikke hva du mener med "skikkelig fotografi" - men jeg føler at du overdriver nå. Du har selv tidligere vært rimelig klar i uttalelsene om hva du mener om folk som kjøper speilrefleks - uttalelser av en type jeg ikke ville trodd kunne komme fra deg. Lignende uttalelser har du eller andre med speilløst aldri fått fra folk med speilrefleks.

Nå begynner vi å komme inn på noe viktig - god fotografi! Og det er derfor jeg har blitt provosert i denne tråden. Fordi det det virker som om det er kun er Canon 1DX og Nikon D4 som duger,

 

Jeg kan være med på at speilløst er ikke perfekt. Men det er bare teit å ikke godta at Olympus E-M1 er profesjonelt kamera. For det er det. Selvom det ikke er sport og fuglekamera.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Dette er kanskje den mest useriøse tråden jeg har fulgt her inne. Alle her virker som de kjenner fordeler og ulemper med FF og mtf. Uenigheten handler om den subjektive oppfattelsen av disse egenskapenes verdi. Smaken er fortsatt som baken.

 

Jeg synes det virker mot sin hensikt å snakke om profesjonelle kamera i denne sammenhengen. Noen definisjon basert på egenskaper finnes ikke, og hvilken verdi en slik definisjon skulle ha forstår jeg ikke. (En annen ting er vel at det kan defineres som noe en yrkesfotograf bruker, som kan være alt fra Iphone til Hasselblad.) Det sentrale ved et kamerakjøp må være hvilke egenskaper man ønsker, for å ta de bildene man vil ta, og hvor mye man vil betale. Kompromisser blir det uansett. Det er hver enkelts personlige behov som bør være avgjørende. Dette forstår alle her inne like godt som jeg.

 

Vi får færre tullete debatter hvis folk vil akseptere at andre vekter ulike egenskaper annerledes enn en selv.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å komme inn på noe viktig - god fotografi! Og det er derfor jeg har blitt provosert i denne tråden. Fordi det det virker som om det er kun er Canon 1DX og Nikon D4 som duger,

 

Jeg kan være med på at speilløst er ikke perfekt. Men det er bare teit å ikke godta at Olympus E-M1 er profesjonelt kamera. For det er det. Selvom det ikke er sport og fuglekamera.

 

Det er vel ingen (eller vertfall få) som har argumentert for at det kun er 1D X og D4 som duger. Det jeg har sett (og vært med på å argumentere selv) er at det faktisk er større forskjell fra 1D X/D4 til E-M1 enn sensorstørrelse og følgefokus.

 

Når det gjelder hvilke kamera som kan klassifiseres som profesjonelle eller ikke, kommer vel det helt an på hvilken type fotograf det er snakk om. Når jeg tenker profffoto, tenker jeg fotojournalistikk, portrettfoto, bryllupsfoto, reklamefoto, produktfoto, arkitekturfoto, konfirmasjonsfoto, kunstfoto og lignende. Altså betalt arbeid. De betalte fotografenes behov dikterer dermed hvilket kamerautstyr som er egnet og dermed kan kalles proffutstyr, slik jeg ser det.

 

For noen yrkesfotografer vil Canikon være det beste valget, for noen vil mellomformat (eller større) være det beste valget, og for noen svært få vil sikkert også m4/3 være det beste valget. Jeg kan dog ikke se for meg at speilløst småbildeformat (om man ser bort fra Leica) sånn helt objektivt vil være det beste valget som hovedsystem for veldig mange yrkesfotografer.

Lenke til kommentar

Vi kan jo spole tilbake til start og se på hva trådstarter ønsket ut av denne tråden da.

Han ville ha lettere kamera med bra optikk som var billigere enn ff optikk.

 

Hvorfor er det da så mange her som ikke respekterer det som tråden startet med og drar inn 1Dx og D4 i diskusjonen og en masse fjas om fordeler med sensorstørrelse.

 

Mft har faktisk bare litt mindre sensor enn canon sin crop sensor og den hører man ikke kritikk av fra den andre leiren.

 

Jeg tror nå at det er en ff fanboyleir her også som ikke tåler at vi som bruker og liker mft forteller fordelene med dette systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo spole tilbake til start og se på hva trådstarter ønsket ut av denne tråden da.

Han ville ha lettere kamera med bra optikk som var billigere enn ff optikk.

 

Hvorfor er det da så mange her som ikke respekterer det som tråden startet med og drar inn 1Dx og D4 i diskusjonen og en masse fjas om fordeler med sensorstørrelse.

 

En av grunnene at jeg nesten aldri starter tråd på forumer er forsåvidt nettopp det som skjedde i denne tråden også. Folk kan bare IKKE respektere andres syn og forstå at vi alle er forskjellige. Nevner man mft så angriper FF folka og vice versa, akkurat om man skulle forsvare sitt ære, ikke vet jeg :rofl:

Men jo, det har også kommet tråd som hjelp meg noe. Det som gjenstår å se er at jeg finner meg noe billig å leke med først før jeg invisterer 15K++ på mft.

Det er forresten på plass å takke alle dere som skrev her inne. Ha en strålende dag dere (Og for all del, fortsatt og diskuter) :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...