Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte taklampe


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger tips fra noen kyndige angående bytte av taklampe. I leiligheten skal jeg bytte en taklampe som har vært montert siden jeg flyttet inn. Jeg tenkte å bytte den med en lampe som henger ned, som altså festes med en krok eller noe, og så skjuler en liten hette øverst koplingene og kroken. Som vist på bildet. Dette er en ikea lampe.

 

Jeg skrudde løs den gamle taklampen, og det var så langt jeg kom. Den gamle lampen var festet med skruer i plugget. Som dere kan se på bildet er det et hull i taket der det ligger mye ledninger. Er det noen som har noen ideer til hvordan jeg skal få festet den nye lampen i hullet? Og det andre spørsmålet er om det bare er å koble ledningene på den nye lampen?

post-325750-0-78295300-1387314526_thumb.jpg post-325750-0-69194400-1387314517_thumb.jpg

Endret av Usernavn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der så litt suspekt ut... Lampefeste ser svakt ut, og kvadratet på ledningene som går fra skjøtet til lampa ser tynne ut.

Uansett, de to ledningene som går inn på "sukkerbiten" ( den hvite firkanten) løsnes med en liten flatskrutrekker, og festes i koblinga til den nye lampa. Men seriøst, er du sikker på at du bør gjøre dette selv hvis du ikke vet om denne elementære metoden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, lampefestet er nokså svakt. Jeg ga opp og skrudde tilbake lampen. Noen som har noentanker om hvordan en elektriker vil løse dette, og hvor mye det vil koste?

Hvis ledningsnettet innenfor Torixhylsene (de røde koblingshylsene) er godkjent og ok, så burde prisen ligge på 600 - 1200 + tilkjøring og utstyr ( gispanker o.l).

Redigert: når jeg forstørret bilde ser jeg at ledningene til lampa er kraftige nok. En elektriker vil nok bruke gipsanker i stede for murplugger ( jeg går ut fra at taket har gips/ sponplater? Det som gjør meg skeptisk er at en elektriker ville boret ut et rundt fint hull, ikke hakket ut hullet... Så da spørs det om el- kabelen er lagt av en elektriker eller en hjemmesnekker? I så fall øker prisen betraktelig!

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Angående hvordan du skal feste den.... hva med å lage til en slags plate du først skrur over hullet, for deretter å skru det nye festet i den?

Hullet ser litt tvilsomt ut. Er det klønete montert gipsplate, eller er boksen klønete støpt inn i betong/pusset tak??

 

For enkel senere utskifting av lampe, monter et slikt lokk med kontakt. Alternativt et lokk med krok, men uten DCL-kontakt. I normale tilfeller skrus disse fast med maskinskruer direkte i takboksen..

Lenke til kommentar

Hullet ser litt tvilsomt ut. Er det klønete montert gipsplate, eller er boksen klønete støpt inn i betong/pusset tak??

 

For enkel senere utskifting av lampe, monter et slikt lokk med kontakt. Alternativt et lokk med krok, men uten DCL-kontakt. I normale tilfeller skrus disse fast med maskinskruer direkte i takboksen..

 

Jeg synes lokk med kontakt er veldig greit å ha med å gjøre i hvert fall, mye lettere å få montert ledningene i kontakten enn å stå og surre med det oppe i taket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...