Gå til innhold

Makroobjektiv


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter et makroobjektiv til virkelig gode nærbilder av insekter for eksempel. Jeg har hørt det går å bruke et vanlig objektiv, bare montert bak frem. Tenker at jeg da kan kombinere et zoom-objektiv som jeg også forsåvidt trenger. Jeg har Nikon D800. Kan jeg kombinere makro med for eksempel 70-200 ved å montere dette motsatt vei? Og isåfall, blir kvaliteten god? Nesten bra holder ikke.

 

Jeg har forøvrig sett at Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro har fått gode skussmål dersom det å kombinere ikke er noen god ide.

 

Jeg er helt blank på makro, så mulig det med motsatt montering bare høres idiotisk ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke et reversert fastobjektiv med relativt kort brennvidde for å få stor forstørrelse. Kvaliteten kan bli veldig god. Men det blir er meget spesialert og knotete oppsett som ikke kan brukes til noe annet. Du må også veldig nært sånn at det blir vanskelig å få godt med lys og du vil skremme bort de fleste flyvende insekter.

 

Ta en titt på Sigma 150 mm F2.8 EX DG OS HSM APO som er meget bra. Med 150 mm så får du litt større avstand enn med 105 mm med samme forstørrelse sånn at du ikke like lett skremmer bort insekter.

 

Husk at et knakende godt og stødig stativ er påkrevd for makrofotografering med stor forstørrelse.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Om du synes nye versjonen av Sigma 150 med OS(bildestabilisering) er for dyr, finnes det også den eldre versjonen av 150 uten OS. Den er meget skarp og god etter min erfaring.

 

Den nye versjonen har nå samme pris som den forrige modellen hadde når jeg kjøpte mitt...og det er et utrolig bra objektiv.

 

En super kombinasjon med D800...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens.

 

Jeg har sett litt på dette 150mm objektivet fra Sigma, og må jo si det virker fristende.

 

Ang lyssetting så hadde jo blitz vært gunstig for å slippe stativ, samt at man også kan tusle litt friere rundt på jakt etter motiv. Ser for meg at innen jeg har stilt stativet stødig så har gjerne disse små fløyet av gårde. Bruker man vanlig ekstern blitz, eller er det de runde frontmonterte som er tingen?

 

Er dette et objektiv som også fungerer som vanlig zoom/portrettobjektiv?

Lenke til kommentar

Ingen hast, de dyre butikkene er bare tullbutikker som ingen kjøper fra. Japan Photo og Fotovideo har de riktige prisene.

 

Husk at det ikke er bare lukkertiden som er poenget med stativ. Skal du ta bilder på nærgrensen så er området i fokus så smalt at selv pulsen din vil kunne dytte objektivet ute av fokus hvis du har ruslet deg en tur. Makrofotografering er krevende fotografering når det gjelder teknikk.

 

En annen metode er å brenne av 10-20 bilder og håpe at man har fått et som er i korrekt fokus men det blir fort mye kjedelig sortering.

Lenke til kommentar

...

 

Hva tror dere?

Jeg tror det et fint å ha ambisjoner. Men jeg har ingen anelse om hvilket nivå du er på nå, og å få bilder som minner om nr 1 og 2 i den serien du linker til krever maaaassssssse kompetanse. I teorien kan vi vel alle komme dit med mye nok trening, men det skal trenes en del...for å si det forsiktig...

 

Men lykke til, du har hvert fall treningsutstyr snart på plass. Jeg tipper at de bildene er tatt med en helt spesiell serie makroobjektiver, men jeg kan jo ta feil...

Lenke til kommentar

Jeg ser nærgrensen er 38cm for sigma 150 objektivet. Hva er regelen for reduksjon av denne ved bruk av belg/mellomringer. Og hva er forskjellen på belg og mellomring, om noen?

Denne nærgrensen regnes fra sensorplanet - du skal trekke fra lengden på objektivet. Kikk heller på hvilken arbeidsavstand du får - avstanden fra fronten av objektivet til motivet.

 

Jo mer luft du legger på bak objektivet, via mellomringer og belg, jo mer forstørrelse får du, men arbeidsavstanden blir fort for kort - den kommer fort inntil objektivet, eller inni objektivet, så ikke noe blir i fokus og det blir meningsløst.

 

Det finnes formler for hvordan arbeidsavstand og forstørrelse endrer seg med mellomringer/belg, men ettersom de fleste makroobjektiver endret brennvidde ned mot nærgrensen blir de vanskelige å bruke. Søk heller opp på praktiske erfaringer målt med det faktiske objektivet du vi ha mer informasjon om.

 

Belg er typisk mer til større avstander med reversering av objektiver - en belg blir fort for lang mellom hus og objektiv.

Lenke til kommentar

Denne nærgrensen regnes fra sensorplanet...

Det finnes formler for hvordan arbeidsavstand og forstørrelse endrer seg med mellomringer/belg, men ettersom de fleste makroobjektiver endret brennvidde ned mot nærgrensen blir de vanskelige å bruke...

Brennplanet er merket på kamerahuset med en "Ø", det er ganske nært baksiden av kameraet. Som nevnt er det veldig viktig å ta hensyn til både lengden av objektivet og tykkelsen på kameraet når man regner på nærgrensen ellers får man helt feil resultater.

 

Den gamle versjonen av Sigma 150 mm f/2,8 er ganske nøyaktig 300 mm f/5,6 på nærgrensen.

Lenke til kommentar

60mm er enklere å forholde seg til, både når det gjelder vekt og størrelse. Det er også mye letter å holde stabilt. Men du må veldig nært motivet og med mellomringer må du ekstremt nært. Det vil si at mange insekter vil bli vanskelig eller umulig å fotografere med stor forstørrelse (hvis du ikke jukser som noen fotografer gjør).

 

Konklusjonen er at det ikke finnes noe perfekt makroobjektiv, du må ha flere objektiver, spesialisere deg på en bestemt type bilder eller gjøre et kompromiss.

 

Hvis du ikke er sikker så vil jeg anbefale kort brennvidde siden det er enklere å komme i gang med og mindre sjanse for at du gir opp før du har lært nok teknikk til at det blir moro. Jeg kjenner en som kjøpte et Sigma 150 mm f/2,8 når det var på tilbud for 4500 eller så, jeg tror ikke han har brukt det utenom første dagen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...