Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Enkeltpersonforetak under 50k - hvordan rapportere


Aiven

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltmannsforetak som jeg startet opp i år. Jeg ligger an til å akkurat klare meg under 50k grensa, så jeg slipper mva. såvidt jeg vet. Jeg føler meg litt dum, men har ikke satt meg inn i reglene på hvordan, hvor og hva jeg skal rapportere. Om noen kunne forklare meg, ville jeg sette stor pris på det!

 

Jeg har et par transaksjoner, hvor jeg har lånt penger på firmavisakortet for så å tilbakebetale. Jeg hørte at dette er brysomt å rapportere, så jeg sluttet med det. Hvordan rapporterer jeg det?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen rapportering i det hele tatt er nødvendig. Under 50, og når du heller ikke er mva-pliktig er faktisk det eneste du trenger å oppgi inntektene dine til beskatning. Men da får du heller ikke fradrag for utgifter, da disse går inn i minstefradraget. Er utgiftene dine svært små så har ikke dette betydning, men er de litt større bør du faktisk føre regnskap og levere næringsoppgave.

 

Men du har god tid på deg, fristene er ikke før 30 april for vanlig selvangivelse og 31 mai for næringsdrivende.

 

I et enkeltmannsforetak er det ikke problematisk med å bruke firmakortet til private utgifter. Her er det i realiteten ingen forskjell mellom firmaet og deg selv. Du må bare føre dette rett, dvs som privat uttak.

Lenke til kommentar

Ingen rapportering i det hele tatt er nødvendig. Under 50, og når du heller ikke er mva-pliktig er faktisk det eneste du trenger å oppgi inntektene dine til beskatning. Men da får du heller ikke fradrag for utgifter, da disse går inn i minstefradraget. Er utgiftene dine svært små så har ikke dette betydning, men er de litt større bør du faktisk føre regnskap og levere næringsoppgave.

 

Men du har god tid på deg, fristene er ikke før 30 april for vanlig selvangivelse og 31 mai for næringsdrivende.

 

I et enkeltmannsforetak er det ikke problematisk med å bruke firmakortet til private utgifter. Her er det i realiteten ingen forskjell mellom firmaet og deg selv. Du må bare føre dette rett, dvs som privat uttak.

 

Takk for svar. Har vel kjøpt datautstyr for ca 25.000, så da bør jeg levere næringsoppgave?

Lenke til kommentar

Ja, det bør du. Du bør også være oppmerksom på mulighet for å få tilbakebetalt mva på investeringene om/når du blir mva-pliktig. Når datainvesteringene er såpass store som 25 000 kr skal de formelt aktiveres og 30 % avskrivning skal kostnadsføre.

 

Ok, supert. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...