Gå til innhold

Bytte girsystem fra pinnemodell til vritype.


Ronny_S

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for litt tid tilbake en Montague Paratrooper Pro som jeg er veldig godt fornøyd med.

Men girsystemet klarer jeg ikke å bli helt dus med.
På en gammel sykkel (Trek hybrid) jeg har er det montert SRAM-utstyr med 21 gir, mens det på Montague'n er 27 gir.
Jeg kunne tenke meg å bytte til et system lignende det jeg har på gamlesykkelen. Utveksling er jeg fornøyd med, så det blir vel minimum å bytte delene på styret? Eller må hele systemet fra styre til hjul byttes ut?

Har Shimano slike girvekslere som jeg kan vri på for å bytte gir, eller har de bare disse fomlete pinnene som må dyttes opp og ned eller frem og tilbake for å skifte?

I linken i første linje ligger info om girsystemet jeg har på Montague'n.
Så spørsmålet blir altså; Hva må jeg bytte ut for å få noe jeg kan trives med?

Og hvor mye må byttes ut? Og hva er solid og bra?

 

Ronny S

Endret av Ronny_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun sram som har gripshift. Bytte fra shimano til sram beyr så vidt jeg vet også bytte av derailer.

 

du trenger dermed minimum http://www.chainreactioncycles.com/no/en/sram-x0-9-speed-twister-shifter/rp-prod9107

(Husk matchende fronskifter)

 

og

 

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/sram-x7-9-speed-rear-mech/rp-prod41155

 

(Det er flere versjoner tilgjengelige her. Alle er OK så lenge de er sram og 1:1 actuation)

 

Det er også mulig å oppgradere girsystemet med en nyere 10 girs twister. Da må du også bytte kassett. (Shimano eller sram)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har jeg fått byttet til et ordentlig girsystem. Fra SRAM X7 med pinner, til SRAM X7 hvor halve håndtaket vries.

Siden jeg har et par andre sykler med dette systemet ble det en ny opplevelse å sykle etter byttet.
Det er vel noe med at gammel vane er vond å vende.
Veldig enkelt å justere var det også. Så i kveld får jeg ta meg en tur ut å velte på sykkelen :)
Forøvrig har jeg nå et sett med "nye" girhendler med wire til overs om noen trenger det.
SRAM X7 3x9 gir. Brukt en gang på en tur på ca halvannan kilometer.

 

Ronny S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...