Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Polo 1996 stopper plutselig


falkum77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Nå har jeg sett på pluggene. Den ene virker svart som av olje på tuppen. De 3 andre er mer delvis askegrå/støvaktige på tuppen.

Byttet alle sammen, og nå fusker den ikke lenger :)

Nå må jeg bare finne ut hvor det er hull i eksosen, høres ut som ei boble når jeg kommer kjørende...hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg gjør et forsøk på å starte opp denne tråden igjen. Etter bytte av bensinpumpe, så har det jo forbedret seg. Men jeg sliter fortsatt. Bilen fusker veldig, spesielt ved gasspådrag, og den går ujevnt på tomgang. Den kan stoppe hvis jeg har kjørt den god og varm og jeg skal stoppe i et kryss eller lignende. Starter da igjen etter ca 5 min.

 

Bilen min mangler slangen som skal gå inn til luftfilterboksen, har ikke tenkt så mye på det før, for jeg trodde dette bare var en tom slange. Men nå har jeg funnet ut at denne slangen også skal bestå av en såkalt kontrollboks som blant annet har en ventil som regulerer varm/kald luft eller noe slikt.

Kan dette være hele årsaken til problemet? Alt startet jo når det begynte å bli kjølig ute, og det er vel gjerne da denne ventilen betyr noe?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden.... Men Volvoen jeg hadde, hadde en tendens til å stoppe innimellom..selv når jeg kjørte i 80 osv. Og fusket innimellom. Jeg byttet reléet til bensinpumpen og blei kvitt problemet. Den fusket visst.

 

 

Edit: Ser nå at du har byttet dette reléet. :)

Endret av Knut A.
Lenke til kommentar

Har også funnet ut at luftmassemåleren skal sitte på den slangen som går til luftfilterboksen. Det vil si at jeg har kjørt uten denne siden jeg kjøpte bilen i sommer. Men merket ikke noe til problemene før langt utpå høsten.

Får ta en tur til opphuggeren og se om jeg finner dette. Det skal jo gå en el.kobling fra luftmassemåler, noen som vet hvor denne går til? Kan ikke huske å ha sett noen ledige koblingspunkter i motorrommet.

Lenke til kommentar

Jeg tok visst feil med den luftmassemåleren, den er ikke på slangen. Slangen inneholder bare en ventil som justeterer mellom kald/varm luft.

Har byttet lambdasonde uten at det hjalp noe, har også rengjort spjeldhuset. Rotor og fordelerlokk er nytt.

Har også hørt at det kan være den såkalte hall sensoren (samme som tennings sensor?). Jeg føler at bilen oppfører seg verre når den blir varm.

Lenke til kommentar

Er det snakk om 60hk 1,4 MPI dette? I såfall kommer slangen som du nevnte fra veivhusventilasjonen. Tror ikke det å kjøre uten denne koblet på filterboksen skal by på sånne problemer som du har, bortsett fra at det blir litt grisete rundtom. Det er ikke en ventil som er koblet på denne, men et varmeelement. Ettermontert av VW på mange biler for å unngå at åndinga fryser igjen om vinteren.

Lenke til kommentar

Hei, hvis det er den som sitter på radiatoren dere mener, så byttet jeg faktisk den i dag...uten resultat.

Var også rundt og lette etter veivakselsensoren, men har ikke funnet noe. Ringte VW delelager for å høre om jeg har en slik en på min bil, men det kunne de ikke finne ut av....

Lenke til kommentar

Testet gnist på pluggene i dag, og jeg kunne ikke se at det var gnist på de to midtre pluggene, på den ene tror jeg det gnistet litt fra hetta.

Men da burde det vel være sånn at jeg ikke merker forskjell hvis jeg kobler fra disse to hettene og starter, men det gjør jeg. Kan det være at disse hettene/ledningene har en eller annen form for brudd som gjør at strømmen kommer og går?

Lenke til kommentar

Du beskriver jo at problemene først begynte etter bytte av rotor og fordelerlokk. Siden har det flere ganger vært endringer i symptomer etter at du har "rotet" med pluggkabler, og nå til slutt beskriver du gnister andre steder enn kun mellom tennplugg-elektroder. Ut fra dette kunne det være en ide å prøve nye pluggkabler. Ikke minst også fordi du sier coil, fordelerlokk, rotor, og plugger er nye, da er du bare ledningene igjen fra å ha eliminert hele høyspenningsanlegget. (Som kan gi både helt tilfeldig fusking, fusking ifht vær og temperatur, eller fusking ifht belastning)

 

"G62" temperatursensoren de andre snakker om er ikke den som sitter på radiatoren. Den på radiator brukes for å avgjøre om vannet i radiator (kretsløp på utsiden av termostat) har blitt så varmt at viften må kjøre. G62 derimot sitter på motor, og måler temperaturen på vannet på innsiden av termostat, og forteller motorstyring + instrumentpanel hvor varm motoren faktisk er.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har aldri blitt kvitt tanken på at dette faktisk oppstod etter bytte av rotor og fordelerlokk. Det er faktisk bare selve fordeleren, hall sensoren og plugg kablene som mangler på å ha bytta så og si alt med tenninga. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte hall-sensoren i dag, men etter å ha tatt ut fordeleren, så fant jeg ut at det ble for omstendelig og komplisert. Dessuten synes jeg ikke fordeleren ser helt bra ut, har diverse belegg av irr og greier.

Gikk på ebay for gøy, og der fant jeg faktisk ny komplett fordeler med tennpluggkabler til kr 600 inkl. frakt. Det er latterlig, bare kablene koster mer her i landet, så jeg bestilte. Regner med at jeg har det til neste helg, så da har jeg litt forhåpninger om at dette faktisk kan løse hele greia.

 

Da er jeg med på hvilken temperatur sensor det er snakk om, men jeg har innbilt meg at denne er ok siden måleren på dashbordet viser normal temperatur.

Lenke til kommentar

 

Da er jeg med på hvilken temperatur sensor det er snakk om, men jeg har innbilt meg at denne er ok siden måleren på dashbordet viser normal temperatur.

Men her kan man bli litt lurt. Vet ikke akkurat hva du har, men noen biler har 2 separate sensorer i nærheten av hverandre, og på nyere VAG G62 er det to sensorer i ett. Dvs det er kun en del, men inni denne er det en sensor som sender til ECU og en annen som sender til instrument, og som kan feile hver for seg.

 

Start uansett med pluggkabler, som du er i gang med. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, nå har jeg fått på plass den nye fordeleren. Umiddelbart trodde jeg dette gjorde susen, nå går den mye bedre og snekkelyden fra eksosen forsvant tror jeg. Den fusker ikke ved normal landeveiskjøring.

Men mysteriet fortsetter. Nå dør den som regel nesten rett etter oppstart. Først har den et rimelig høyt turtall, mellom 1500-2000, før den gradvis roer seg ned, helt til motoren kveles. Jeg må bruke gasspedalen for å hindre at dette skjer. Den dør også når jeg slipper gassen for å svinge av i veikryss og lignende. Ved bykjøring fusker/humper den fortsatt.

På min første kjøretur opplevde jeg også noe som jeg ikke har opplevd før med bilen. Det begynte i en oppoverbakke, den dro liksom ikke, og til slutt måtte jeg gire ned til 3.gir for å dra den opp bakken i nogenlunde normal hastighet. Og enda en ting som aldri skjedde før, nå går vifta til radiatoren en stund etter at jeg har stoppet bilen.

 

Det positive er jo at den starter igjen med en gang etter at den dauer.

 

Jeg skjønner vel egentlig enda mindre nå enn før. De gamle problemene er byttet ut med helt nye, men på en måte litt lignende problemer. Merket meg også at den er litt nølende når jeg prøver å starte, skramler liksom litt før den begynner å gå rundt.

 

Har liggende en ny temp. sensor. Skal bytte denne i kveld, og så er jeg spent på hva som skjer etter det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...