Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro Retina 13 (Sen 2013)


Anbefalte innlegg

Haha, hvorfor skulle det telle negativt? Sterkt endatil? Jeg kunne aldri vurdert å besudle en MacBook Pro med Windows.

Men uansett, dette er sikkert noe som blir fikset i en senere driver-/program-/firmware-oppdatering.

 

Og for oss som faktisk bruker Macen til noe produktivt så er muligheten til å kjøre Windows ofte avgjørende. Selv er jeg avhengig av Windows for en del sentrale programmer i forhold til jobb og masteroppgave (ArcGIS) etter som det ikke eksisterer tilsvarende programmer som er gode nok for OSX. I tillegg er det kjekt å ha muligheten til å kjøre Office 2013.

 

Jevnt over er jeg mye mer komfortabel og jobber raskere i Windows enn OSX, selv om OSX fungerer fint til enkle, mindre krevende "oppgaver" som å surfe, facebook etc. For meg har OSX så mange små irritasjonsmoment at jeg aldri kunne byttet ut min stasjonære arbeidsstasjon med en OSX-basert PC (tap to drag + drag-lock, jeg ser spesielt på deg...). Men som PC/hardwaremessig er 13" Air'en klart overlegen alle de andre i sitt segment, til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En 1,5 år gammel Vaio Z banker på ingen måte MacBook Pro Retina 13 "ned i støvlene mtp. specs", bare for å oppklare dette:

http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-VPC-Z23N9E-B-Subnotebook.72579.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-Retina-13-Late-2013-Notebook.105035.0.html

 

Vaio Z har en noe raskere SSD-løsning, og det er vel eneste punktet der den er bedre...men det koster, siden prisen på din Vaio Z var ca det dobbelte av MBPr 13. ;)

 

Det gjør den nok dessverre, bare for å oppklare det. Her burde du gjort litt bedre research Newton ;)

 

Du har linket til en tidligere utgave av Vaio Z. Denne ble lansert sommeren 2012 og har ikke dual core med en full voltage quad core, i7-3612QM. Denne er ca. 50 % raskere enn det beste man får i Mac'en. Som jeg nevnte er den også nesten en halvkilo lettere enn MBP, noe om merkes meget godt. Vaio Z er så vidt meg bekjent den letteste og minste laptop som har blitt levert med en full voltage quad core.

 

Jeg betalte forresten ca. 11k for min, men det var riktignok i USA. Det er så klart helt uaktuelt for de fleste i Norge med de sinnssyke prisene Sony operer med her til lands. Rett før jul i fjor solgte de Vaio Z til ca. 10k i USA.

Lenke til kommentar

Men som du selv nevner så er de norske prisene ganske hinsides, og som du også nevner så er det jo nettopp disse som er aktuelle for 99,99% av markedet her i Norge så det å overhode blande inn amerikanske priser blir jo meningsløst når alt kommer til alt.

 

Din Intel Core i7-3612QM er vell heller ikke 50% raskere enn hva du kan få i en MacBook Pro 13" Retina som er en Intel Core i7-4558U? Sammenligner vi med den rimeligste modellen med Intel Core i5-4258U så strekker man det vell fremdeles litt langt om man sier at den er 50% raskere jevnt over? Denne modellen som du snakker om traff vell markedet i slutten av Juni, 2012 og kom vell ikke til Norge før noen måneder senere mens MacBook Pro 13" Retina "Late-2013" modellene traff markedet globalt 22. Oktober så vi er vell nærmere 1 år enn vi er 1,5 år, men det blir jo flisespikkeri.

 

 

Hva SSD angår så er jo en RAID0 løsning en fiffig løsning som selvfølgelig gir Sony Vaio Z et lite edge. Dog er det et veldig lite ett og vi snakker to såpass bunnsolide løsninger i begge systemer her at det skal godt gjøres å merke forskjell eller overhode utnytte denne teoretiske forskjellen på noen måte. En slik RAID0 løsning har jo også ulempen av at det er to disker som øker sjansen for feilmargin ettersom forbruker SSD som benyttes i disse systemene har en forventet levetid på 3-5 år og ikke tåler så alt for mange overskrivninger sammenlignet med tradisjonelle harddisker så sitter du jo med ulempen av at om en av disse to feiler på en Sony Vaio Z så går jo hele lagringen, samtidig så har du jo potensielle utfordringer og ulemper med RAID0 i utgangspunktet som kan skape krøll ved brått tap av strøm osv.. Så det er jo ikke bare en dans på roser her og jeg vil vell på ingen som helst måte klassifisere en slik løsning som "overlegen" på noe som helst plan.

 

 

Etter å ha søk opp et par anmeldelser av denne maskinen du nevner så har den jo stortsett aldri fått toppscore av noen, mye takket være skuffende batteri og på det punktet så blir den jo tydeligvis slått ganske så grundig av en MacBook Pro 13" Retina. Og det er jo ikke sånn at MacBook Pro 13" Retina ikke har sine fordeler, vi snakker jo blant annet skarpere skjerm med god skalering i OS X (du får dog vesentlig bedre skalering i Windows også om du går opp til Windows 8.1), du har støtte for 802.11ac trådløst, bedre styreflate (touchpad), utifra tester jeg har lest et tilsynelatende bedre tastatur og bedre volum i høyttalerne.

 

Og når vi da tar i betraktning at forskjellen på SSD er minimal, og vi må ta noe forbehold om ulemper rundt RAID0 løsninger generelt, forskjellen på prosessor ikke er så abnorm som du skal ha det til samtidig som en MacBook Pro 13" Retina tross alt kan spesifiseres med en prosessor som hvertfall ikke er i nærheten av å ligge 50% bak i ytelse så syntes jeg din uttalelse om at denne maskinen banker MacBook Pro 13" Retina ned i støvlene er satt veldig, veldig på spissen.

 

 

Jeg har ikke noe problem med å innrømme at Sony Vaio Z alltid har vært fantastiske maskiner, noe av det beste du kan få innen Windows baserte bærbare og disse modellene har klart å kombinere vekt og spesifikasjoner (om vi ser bort ifra batteri) som ingen annen, hvertfall innen PC-produsenter men til en ganske så voksen prislapp vell og merke.

 

Men man blir fort litt fristet til å bli litt prikkete på detaljene når du prøver å utnevne denne maskinen til så mye bedre enn en MacBook Pro 13" Retina at den slår den ned i støvlene, for det er vell strengtatt ikke tilfellet på noe som helst plan når alt kommer til alt, eller? Så absolutt et imponerende og bunnsolid produkt, men slår ikke MacBook Pro 13" Retina ned i støvlene om du spør meg.

 

Fin laptop til en god pris.

Men synes det er litt morsomt å se at en 1,5 år gammel Sony Vaio Z fortsatt banker denne ned i støvlene mtp. specs ;)

Raskere SSD, full-voltage quad core CPU, full size HDMI, VGA, utskiftbart internbatteri og mulighet for sheet battery. Alt dette i en pakke på 1100 gram. Men også til en høyere pris (i Norge).

 

edit: glemte å nevne ethernet port

Lenke til kommentar

Hehe, det var da svært til svar.

 

Den eneste årsaken til at jeg nevnte at Vaio "banker den ned i støvlene" var at jeg synes det er rimelig drøyt at en laptop som er så mye lettere fortsatt er kraftigere 1 år (som du presiserer) senere.

 

Nå sa jeg også da at den var bedre mtp. de spesifikasjonene jeg nevnte. OG jeg nevnte at den var dyrere i Norge. Jeg gjorde nok litt dårlig research selv da jeg ikke visste at man kunne få MBP med i7. Men ifølge PassMark ligger 3612qm ca. 46 % høyere enn i7-4558U.

 

Skal man ha i7 på MBP så koster da ikke MBP noe særlig mindre enn det Vaio Z kostet? En MBP blir ca. 17500,- og jeg mener å huske at Vaio Z kostet rundt 20000,- da den var tilgjengelig på markedet.

 

Ang. batteri så er den så klart mer tørst enn Haswell. I normal bruk får man ca. 4 - 5 timer med kun internbatteri og ca. 9 - 11 timer om man bruker sheetbattery (men da er den også ca. like tung som MBP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...