Gå til innhold

Valg av systemkamera


Anbefalte innlegg

Har brukt speilrefleks i mange år, men er langt ifra noen proffbruker eller veldig interessert i fotografering på hobbybasis. Så langt har jeg under vårt (som familie) bruk erfart:

 

1. Vekt og str. er viktig. Vi er aktivite, en del reisning, sykling, ski, etc. Speilrefleksen blir aldri med, ettersom det setter begrensningene på aktiviteten (pga. vekt og str.), som er det viktigste for oss.

 

2. Innendørs fotografering med speilrefleks tar mye fokus fra gjester og spesielt barn. Gjør at det er relativt vanskelig å få de kjappe blinkskuddene som man kanskje skulle ønske seg.

 

Vi har bestemt oss for å droppe speilrefleksen. Det er rett og slett for tungvindt. Spørsmålet blir da hva vi skal gå for? Vi har sett på Sony RX 100 MK2, som er veldig lite. Men hva med et systemkamera? Gir det betydelig bedre bildekvalitet? I så fall, hvilket? Vi har sett på de fleste modeller og et systemkamera er litt enklere å holde i en hånd sammenlignet med RX 100. Pris er ikke nødvendigvis et tema, men som folk flest er vi opptatt av price/performance. Når tallet nærmer seg femsifret blir jeg usikker. Kameraet skal brukes en del ute, der lys ikke er et problem, men vel så mye innendørs/skumring og under relativt vanskelige lysforhold. Her må det fungere...hvis vi skal nedprioritere er det kanskje på kvaliteten/zoom utendørs. Her er det selvsagt mulig å bruke to type glass, ettersom det er relativt klart hva man skal og kan pakke kameraet deretter før avreise.

 

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og synspunkter. NX 300 fra Samsung ser jo ok ut, men leser den sliter litt med fokus etc. når det er lite lys. Har også lest at Olympus leveres noe av det bedre når det gjelder systemkameraer. Nevner ikke disse fordi vi heller i den retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[blablabla]

En kollega av meg sto i samme situasjon som deg for litt siden - 7D med 70-200/2.8 og 24-70/2.8. Det ble aldri brukt.

 

... så solgte han alt og kjøpte et E-P5 kit med 17/1.8 og VF-4 (stor elektronisk søker), og han angrer ikke et sekund. Det nye kameraet blir BRUKT. I tillegg har det helt ok video med en særdeles god stabilisator.

 

I tillegg, kjøpte han et "skambillig" E-PM1 med 14-42 og 40-150 (totalt <2000,-)for å få 1. zoomobjektiv og 2. kamera til fruen - som ble happy.

 

Han har aldri sett seg tilbake, og 17mm'en har stått på 97% av tia.

 

- Ikkeno fasit, men ihvertfall en annen lignende sak.

Lenke til kommentar

Kjent problem, jeg har et EOS 40D-system som støver ned etter jeg kjøpte mindre kamera.

 

Jeg oppgraderte nettopp til NX300 og føler ikke det har spesielle problemer med fokus i lite lys.

Den eneste gangen det ikke fokuserte var på snø på terrassen om natten. Da måtte jeg slå på igjen fokushjelp-lampen jeg slo av da jeg fikk kameraet.

Jeg bruker ofte 30mm f/2 innendørs og 20-50mm zoom på tur, 18-55mm blir ofte for stor og klumpete på tur selv om det er eneste med optisk stabilisator.

 

RX100 MK2 har jeg hørt mye bra om, selv har jeg et billigere Canon S100 som lommekamera. Det er ikke så godt i dårlig lys som de større kameraene mine, men kan alltid være med og gir mye bedre bilder enn mobil. Det er kjekt å ha to gode kamera, kona vil også ta bilder og vi slipper å sloss om kun et godt kamera.

 

NB! Ikke glem å kjøpe ekstra batteri, små kamera har små batterier. Kjøper man uoriginale batterier koster de vanligvis under kr 100 inkludert frakt via eBay.

 

Edit:

Har fått testet litt mer i mørket (uten fokushjelp-lampe, med senterfokus), og så lenge det er nok lys til å ta bilde med ISO1600, f/2 og opp til 1/4 sekund lukkertid så fokuserte NX300 uten problemer. (Det ble en del dårlige bilder på grunn av at motivene beveget seg...)

Autofokus sliter litt med fyrverkeri, der var det flere bilder ut av fokus.

Det er mulig fokusproblemene er vanligere med zoomobjektivene i telemodus (f:5.6), men det har jeg ikke testet ennå.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

På statiske motiver fungerer jo alt, og på ren bildekvalitet er jo de nyeste speilløse blitt på høyde med APS-C speilrefleks. Det har jo forresten kommet flere speilløse fullformat alternativer nå.

Men det som avgjør hvorvidt man trenger stort speilreflekskamera er vel først og fremst bruksområdet. Tar man bilder av raske, uforutsigbare, dynamiske motiver, som sport, fugl i flukt, ol. trenger man god ergonomi, "instant" autofokus, og optisk søker.

Hjelper ikke med bildekvalitet dersom motivet er ute av fokus eller ut av bilderammen?

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser for deg å styre så mye med manuelle instillinger, men kun trenger et kamera som er kompakt og gir best mulig bilder på auto, vil jeg anbefale Olympus E-PM2. Da får du et kamera som har like bra bildebrikke som Olympus E-P5, som igjen har ca. like bra bildebrikke som EM-1. Sistnevnte er et proffkamera som koster 13K. I motsetning til Sony RX100 (som et ypperlig kompaktkamera) har du her muligheten til å sette på et "portrettobjektiv" som f.eks. Olympus 45 mm F1.8.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser for deg å styre så mye med manuelle instillinger, men kun trenger et kamera som er kompakt og gir best mulig bilder på auto, vil jeg anbefale Olympus E-PM2. Da får du et kamera som har like bra bildebrikke som Olympus E-P5, som igjen har ca. like bra bildebrikke som EM-1. Sistnevnte er et proffkamera som koster 13K. I motsetning til Sony RX100 (som et ypperlig kompaktkamera) har du her muligheten til å sette på et "portrettobjektiv" som f.eks. Olympus 45 mm F1.8.

+1. E-PM2 har vel semiautomatikk og? (Aperature priority etc?)

Den er jo en del forenklet kontra E-P5 hva kontroller angår, men et meget bra kamera. E-P5 har i tillegg wifi, focus-peaking, 5-akse IBIS, ++

 

Bruker selv mitt 17mm mye mer enn 45mm'n., så jeg anbefaler heller det.

Lenke til kommentar

+1. E-PM2 har vel semiautomatikk og? (Aperature priority etc?)

Den er jo en del forenklet kontra E-P5 hva kontroller angår, men et meget bra kamera. E-P5 har i tillegg wifi, focus-peaking, 5-akse IBIS, ++

 

Bruker selv mitt 45mm'n mye mer enn 45mm'n., så jeg anbefaler heller det.

Jo, etter hva jeg husker har E-PM2 både aperture priority og manual mode, men de fleste vil nok synes det blir litt tungvint med så få fysiske knapper.

 

Ellers skjønner jeg veldig godt at 45mm'n din ikke blir så mye brukt siden du har 75mm'n ;)

Og jeg er enig med deg i at 17mm er en mer andvendelig brennvidde om du kun skal eie ett objektiv. Men til å utfylle en kit-zoom, som objektiv nr. 2, tror jeg nok 45mm'n er vel så lur. Man har jo gjerne lyst på litt bokeh også.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Takk for mange raske svar! Så langt ser det ut som følger:

 

Samsung NX300 - muligens litt problemer med autofokus når det er mørkt

Fuji X-M1 - samme some NX300

Panasonic GM1 - virker jo egentlig ganske ok? ogsaa en av de nyeste systemkamera?

Sony NEX6 - lite glassutvalg, Sony særheter etc.

Olympus PL5 - funksjonalitet, men trenger jeg dette? eldre kamera? er GM1 er bedre kjøp dersom jeg ikke trenger blitzsko etc?

 

Som dere ser la jeg meg i prisklassen under "toppmodellene". Tror vi er mest komfortable her ettersom det sannsynligvis skjer en del utvikling. Så, da kan de se ut som om GM1 peker seg veldig ut. Hva tror dere om dette kontra resterende? Typ sub 10k budsjett.

Endret av flagre
Lenke til kommentar

Som dere ser la jeg meg i prisklassen under "toppmodellene". Tror vi er mest komfortable her ettersom det sannsynligvis skjer en del utvikling. Så, da kan de se ut som om GM1 peker seg veldig ut.

 

Problemet med Sony RX100 (II), de fleste andre kompaktkameraer og systemkameraer med standardzoomer er de typisk har fra ca. F2.0 til F3.5 på vidvinkel, men i teleenden har objektivene dårlig lysstyreke, samtidg med at mer tele gjør det vanskeligere å holde rolig. Det betyr at innebilder med vidvinkel, eventuelt sammen med å skru opp ISO kan gi ganske bra resultater, men zoomer du inn på en enkelt person i dårlig lys er det mye vanskeligere å få fine og skarpe bilder.

 

De fleste modeller har en innebygd (eller liten medfølgende) blits, men den er svak og gir ofte dårlig resultat.

 

Ideelt for innebilder trengs god lysstyrke eller en ekstern blits, eller begge deler. En strategi er å ignorere problemet og bare godta at kameraet har visse begrensninger, en helt OK strategi IMO. Men står mye innebilder høyt på prioriteringslisten bør du se på modeller som kan utstyres med lyssterk optikk, har det innebygd, eller har mulighet for ekstern blits.

 

Olympus sine mFT-kameraer har blittsko, Panasonic sine har det ikke på de to minste modellene. Sony RX100 Mk II har også blitsko, RX100 har det ikke.

 

Når det gjelder de små modellene til Olympus og Panasonic så har Olympus (omtrent) samme sensor i alle modellene, Pansonic bruker en litt annen sensor i de minste modellene. Olympus har dessuten stabilisator i huset så du får stablisering med alle objektiv. Panasonic har på sin side to veldig kompakte kitzoomer som er en fordel. Disse kan også brukes på Olympus, men det bli normalt dyrere å kjøpe hus og objektiv hver for seg enn i en pakke.

 

Søker eller ikke? Dette er et annet spørsmål du bør tenke over. Noen modeller har innebygd søker, noen har det som ekstrautstyr og noen har ikke den muligheten. Samsung NX300, Panasonic GF6 og GM1 har f.eks ikke mulighet for søker. Alle Olympus mFT-modeller kan utstyres med søker.

 

Har du sett Sony RX10? Det har bare F2.8 på vidvinkel, men F2.8 gjennom hele zoomområdet og virker som et godt allroundkamera hvis du ønsker mer enn en 3x til 4x zoom (jeg har ikke prøvd det). Men kanskje for stort/dyrt for ditt formål?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for mange synspunkter og kommentarer.

 

Slik jeg ser det er det helt ok å legge om vanene mtp. søker. Siden speilrefleksen blir mindre brukt enn den burde spiser jeg lett en brukerforandring, evnt. noe tap av funksjonalitet for å få flere bilder.

 

Bruker sjelden zoom innendørs og ekstern blitz frykter jeg blir å gå litt i speilrefleksens fotspor. Med fast 50mm og ekstern blitz på speilrefleksen funker det fint innendørs hvis man er litt mobil...som regel null stress. Problemet er ofte at blitzmaset skaper for mye oppmerksomhet og "fokus på fotografen". Samtidig med speilrefleksens behov for å "bæres rundt" blir det ofte "jeg er her for å ta bilder"...en følelse jeg har hatt alt for ofte, under selskaper eller aktviteter.

 

Siden det blir en del aktivitetsbilder og antagelig mye innendørs uten blitz er lysinnfanging viktig for oss.

 

Konklusjonen min er altså at str., vekt og selve lysinnfangingen er viktigere enn blitzsko og evnt. søkermuligheter. Hva tror dere om kamera og linsekombinasjon i en slik setting? Regner med som vanlig at fast objektiv er et pluss med lav f-verdi. Men hva med sensor/hus. Hvilken sensor?

 

Beklager, mente Fuji, editert posten nå.

Lenke til kommentar

Så lenge du klarer deg uten søker kan NX300 være et godt alternativ. Samsung har også en kompakt standradzoom og flere faste brennvidder å velge mellom med bra lysstyrke.

 

Fuji har gode sensorer og god optikk. Autofokus har vært litt tregere enn Olympus og Panasonic. XE-2 skal være bedre enn tidligere modeller, men det er ikke av de minste modellene.

 

OLympus og Panasonic har både kompakte modeller og en god del interessant optikk. Panasonic 20mm F1.7, Panasonic 25mm F1.4, Olympus 12mm F2.0, Olympus 17mm F1.8 og Olympus 45mm F1.8 er alle gode objektiver med rimelig bra lysstyrke. Kombinerer du et eller to faste brennvidder med en standardzoom vil du dekke mye. For å få stabilisator på disse må du velge Panasonic GX7 eller et Olympus hus.

 

Sony begynner forøvrig også å få et brukbart utvalg av objektiv, men det er mFT som leder på dette området fortsatt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ok. Takk. Hvor stort tema er egentlig stabilisator?

 

Det øker sjansen far skarpe bilder under marginale forhold og motivet er i ro. For meg er det viktig, for andre ikke. Tar du uansett bilder hvor motivet beveger seg og du må ha korte nok lukkertider til at du unngår kamerarystelser er det lite å hente med stabilistor.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det helt ok å legge om vanene mtp. søker. Siden speilrefleksen blir mindre brukt enn den burde spiser jeg lett en brukerforandring, evnt. noe tap av funksjonalitet for å få flere bilder.

 

Bruker sjelden zoom innendørs og ekstern blitz frykter jeg blir å gå litt i speilrefleksens fotspor. Med fast 50mm og ekstern blitz på speilrefleksen funker det fint innendørs hvis man er litt mobil...som regel null stress. Problemet er ofte at blitzmaset skaper for mye oppmerksomhet og "fokus på fotografen". Samtidig med speilrefleksens behov for å "bæres rundt" blir det ofte "jeg er her for å ta bilder"...en følelse jeg har hatt alt for ofte, under selskaper eller aktviteter.

 

Siden det blir en del aktivitetsbilder og antagelig mye innendørs uten blitz er lysinnfanging viktig for oss.

 

Konklusjonen min er altså at str., vekt og selve lysinnfangingen er viktigere enn blitzsko og evnt. søkermuligheter. Hva tror dere om kamera og linsekombinasjon i en slik setting? Regner med som vanlig at fast objektiv er et pluss med lav f-verdi. Men hva med sensor/hus. Hvilken sensor?

Personlig forstår jeg ikke helt problematikken med at speilrefleks skulle skape mer problemer med å ta bilder/stjele fokus enn andre systemkamera.

 

Men: Innendørsbilder krever ofte blits - jo man kan kompensere litt med lyssterke objektiver, men da kan man risikere at ved full åpning blir lite i fokus i gitte situasjoner. Jeg tviler på at du slipper unna blitsen, og med innebygd blits kommer svært ofte røde øyne.

 

Den beste løsningen er dessverre dyrest, nemlig å gå over til fullformat som har såpass gode isoegenskaper at man kan jekke opp iso betydelig uten at bildene drukner i støy. Men selv med fullformat kan det skje at man bør i endel tilfeller bruke blits.

 

Når det gjelder rimeligere speilløse systemkamera kan du og oppleve at autofokusen svikter/sliter i dårlig lys.

 

Mitt råd er at du heller beholder speilrefleksen og f.eks kjøper et lyssterkt fastobjektiv og kanskje et godt kompaktkamera i tillegg for bruk når lysforholdene er gode (dog regn med at blitsen vil måtte brukes oftere enn du tror). De fleste i dag, både voksne og barn, er vant med at det tas bilder i pine og hytt så jeg tror ikke uformingen av kameraet i seg selv har noen betydning.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ang. speilrefleks kommer jeg til å beholde den. Har allerede ok fast objektiv på denne, samt ok blitz. Likevel brukes det altfor sjelden pga. vekt og str. På tur etc. er det rett og slett uaktuelt å ha det med, dessverre.

 

Etter det jeg har erfart er små barn (0-2 år) veldig fokusert på speilrefleksen, blitzen og styret rundt. Det er litt kjappere å dra inn et kompaktkamera og ta bilder i en fei. Gjør man det en del ganger blir det som regel en del ok bilder som jeg aldri har fått til med speilrefleksen, uten å jobbe mye med avledning etc. Jeg hadde håpet at en oppgradering av kompaktkamera til kanskje et systemkamera som fanger en god del lys skulle gi bedre bilder i slike situasjoner og faktisk bli med på tur (barn eller ikke). Vinn-vinn mtp. antall bilder.

 

Så speilrefleksen kommer mest sannsynlig til å tape denne kampen uansett bildekvalitet.

 

Har stabilisator på zoomobjektivene på speilrefleksen...det har fungert bra, men har ikke hatt tilsvarende objektiv uten stabilisator, så sammenligningen for meg blir vanskelig. Dersom jeg ønsker en slik mulighet er det vel egentlig kun Olympus PL5 igjen på listen, med mindre det legges litt mer kroner i potten (for GX7 etc.). Riktig? Finnes det objektiver med stabilisator eller taes alt i husene pga. str? Da har jeg jo mer fleksibilitet mtp. valg av hus.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte kameraet mitt i "mørke settings" enten det er i familieselskap med dunkel belysning, eller ute på byen for å spise med kone eller kolleger (eller begge). Da står alltid Olympus sin 17mm/1.8 på - det gir en meget fornuftig brennvidde for slike ting - 25mm'n synes jeg har en tentens til å bli noe trang med mindre man er i en litt stor stue. F.eks et E-M5 eller E-P5 med 17/1.8 er det ingen som bryr seg om når man er ute - man er ganske anonym med en så liten men potent pakke.

17mm'n fokuserer lynkjapt, og med stabilisatoren, kan man gå laangt ned i lukkertider før ting blir blurry, men da forutsetter det at motivet er noe statisk.

Bruker "aldri" blits.

 

og PS; 5-akse IBIS'n til Olympus er vel pr i dag den beste stabilisatoren på markedet.

 

Dersom du er avhengig av rask AF i lavt lys, så vet jeg ihvertfall at løsningen jeg skisserer er god. Hvilke andre som er like kjappe, vet jeg ikke. Fuji sine kameraer er jo meget interessante, men ... har ikke hørt topp-komentarer om AF-ytelsen deres enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...