Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Utstyr:

Canon 5D Mark III + Canon EF 50mm f/1.2 L USM

 

Nivå: Pingle

 

Litt seint ute med første post, men jeg skylder på at motivet ikke kom før sent på kvelden :)

 

Legger inn bildene i førsteposten her også siden tråden begynner å bli lang.

 

9 Desember

11315286885_26ff732f9a_z.jpg

 

 

 

10 Desember

11315921963_fd9b2bcaee_z.jpg

 

 

11 Desember

11329160293_4cb2b5dbe4_z.jpg

 

 

12 Desember

11342066163_d795bc38b7_z.jpg

 

 

13 Desember

11360505873_9141e2f55e_z.jpg

Endret av Forth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja får ikke noe mindre lyst på objektivet med disse bildene. Begge seriene var flotte, men det er jo i sjakkbildene at objektivets kvaliteter kommer frem. Det er jo i den type settinger jeg kommer til å bruke det. Jeg liker det jeg ser, bildene er veldig flotte. Du er også flink til å komponere og du har skapt en god atmosfære. BW bilder av sjakk er jo perfekt.

 

Du har fått til en god atmosfære i trebildene også. På bilde 2 (øverst til venstre) og bilde nederst så synes jeg at du har truffet og fått med masse flott. De andre bildene er ikke gale de heller, men her tror jeg nok du kunne fått et bedre resultat med et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger Thebon og Substitute.

 

@Substitute helt enig at jeg nok kunne fanget bedre bilder med annen optikk på noen av gårsdagens bilder. Men prøvde alikevel å løse det med 50mm i utfordringens gode ånd :)

 

Oslo Opera

 

11 Desember

 

11329160293_4cb2b5dbe4_z.jpg

 

Edit: Ombestemte meg og tok et annet bilde istedet, det opprinnelige ligger i spoiler :)

 

 

post-33699-0-08610300-1386797765_thumb.jpg

 

 

Endret av Forth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hyggelig kommentar og innspill tomsi42.

 

Ja, sjakkserien ble litt vel mye, men som du ser ble den opprinelig lastet klokken 04:42 :p

Skylder på at jeg var god og trøtt og var kanskje egentlig ikke i stand til å gjøre et fornuftig utvalg.

 

Serien er kuttet ned til 9 bilder på Flickr og ble ikke så repetativ.

http://www.flickr.com/photos/martinfageras/sets/72157638560291595/

Lenke til kommentar

Ja, sjakkserien ble litt vel mye, men som du ser ble den opprinelig lastet klokken 04:42 :p

Ouch.

 

Skylder på at jeg var god og trøtt og var kanskje egentlig ikke i stand til å gjøre et fornuftig utvalg.

Om det er en trøst, så er du ikke alene om å ha vært der.

 

Serien er kuttet ned til 9 bilder på Flickr og ble ikke så repetativ.

http://www.flickr.com/photos/martinfageras/sets/72157638560291595/

Se der, ja. Mye strammere med en gang. For oss utenforstående, så er det nok til å fortelle historien.
Lenke til kommentar

Flott bilde fra Spikersuppa også. Fin komposisjon og god stemning. Etter alle dårlige tester av objektivet så ser jeg ikke noe problemer ut i kantene på 1,2. Optisk kvalitet er veldig bra over hele bildet. Fin bokeh også, men det er det nå ingen tvil om. Det er jo et action bilde, føler du at det er bra til action, henger det med på hurtige bevegelser?

Lenke til kommentar

Takker for fortsatt hyggelige kommentarer, det er hyggelig :-)

 

Etter alle dårlige tester av objektivet så ser jeg ikke noe problemer ut i kantene på 1,2. Optisk kvalitet er veldig bra over hele bildet. Fin bokeh også, men det er det nå ingen tvil om. Det er jo et action bilde, føler du at det er bra til action, henger det med på hurtige bevegelser?

Nå er noen av bildene croppet inn litt, men hjørnene er generelt meget bra, litt "drømmende" soft all over på f/1.2 og f/1.4 men dette mener jeg jo er karakteren til objektivet. Svært skarp fra f/2 og oppover, og noe av det skarpeste jeg har brukt noensinne på f/4. Vær dog forberedt på litt øvelse, det er teknisk sett et forholdsvis vanskelig objektiv å skyte vidåpent, selv med AF systemet i en 5D MKIII.

 

Du vil nok merke litt CA i meget harde kontraster vidåpen, og de er helt borte på f/1.8.

 

AF hastighet er ikke det raskeste i L serien, men den er absolutt ikke noen sinke, uansett ser jeg ikke på en 50mm som et sportsobjektiv, men jeg har med hell fryst ganske livlige actionbilder med det.

 

Mange negative reviews kommer nok fra mangelen av teknisk ferdighet som kreves for å effektivt utnytte dette objektivet. Jeg har skutt med mye rask fastoptikk før, så tilpasningsfasen var ikke så brutal for meg, men for en uerfaren fotograf som forventer superskarpe bilder med "point and shoot" teknikk kan jeg forstå at det kan være en kostbar skuffelse ;-)

 

Jeg ville dog anbefale å se etter et eksemplar produsert 2012 eller nyere, mitt er fra juni 2013, og jeg tok en ringerunde og fikk de til å oppgi produskjonsdato før jeg handlet fra de som hadde det nyeste. (Kjøpt hos interfoto, Oslo)

Vet det var litt Focus shift issues på eldre utgaver samt en del front/back fokus problemer. Om man skal dømme fra reviews ser det ut som kvalitetskontrollen ble en del bedre fra 2012 og senere.

Endret av Forth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...