Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Zoloft og Setralin bluefish


Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Fikk resept på en ny eske med zoloft, men når jeg kom på apoteket fikk jeg setralin bluefish..Er det akkurat det samme? synes det var litt rart å få det når det er zoloft jeg skulle ha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk!

Setralin bluefish er så vidt jeg vet litt billigere enn zoloft, er det noen som vet grunnen til det?

Et legemiddelpatent er i utgangspunktet kun gyldig i 20 år. Altså i 20 år etter at det er lansert er det ingen andre enn legemiddelselskapet som utviklet som hr lov å selge det. Dette for at de skal kunne tjene inn pengene de brukte på forskningen.

Etter 20 år er det fritt frem for andre å produsere og selge det også.

Zoloft er merkevarenavnet som selskapet som utviklet det. Tenk på det som Coca Cola. Det er kun Coca Cola Company som har lov til å bruke navnet Coca Cola. Men andre kan lage sin egen cola. Denne sammenligningen er ikke helt riktig da siden oppskriften ikke er lik i dette eksempelet.

Så grunnen til at Zoloft er dyrere er fordi det er "originalen". Bluefish sin variant inneholder akkurat det samme, men de har ikke lov til å kalle det Zoloft siden Zoloft er et merkenavn. Vi ser det samme på alle andre medisiner. Kun Roche har lov til å selge diazepam under navnet "Valium", men det selges også under navnet til selve virkestoffet, som er diazepam, og som f.eks. Stesolid. Et annet eksempel er Ibux og Ibuprofen som begge har samme virkestoffet. Ibux er bare merkenavnet den ene produsenten bruker.

Originalen er nesten uten unntak dyrere rett og slett fordi det er den som er originalen og dermed mest kjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...