Gå til innhold

Frelsesarméens Julegryte


Anbefalte innlegg

I disse dager står årets julegryte ute i forskjellige byer og tettsteder. Meningen med denne gryta er å samle inn penger sånn at de fattigste i landet skal få feire tradisjonell norsk jul. God ribbe, julepølse og annen god mat. Sånt koster jo.

Jeg har i flere år jobbet som frivillig både ved den ukentlige matutdelingen og julematutdelingen i regi Frelsesarméen. Jeg har også vært mottager, og vil være det igjen i år til jul. Jeg pleier også å legge de myntene jeg måtte ha på meg i julegryta når jeg går forbi.

 

Men noe skurrer litt nå. I fjor valgte julegryta å gi ut gavekort fra Kiwi med en sum på 500,-. I årene før har de gitt ut poser med mat. Posene inneholdt alt man måtte trenge for å få en fin norsk julaften. Ribbe, pølse, potet, godteri, stearinlys, servietter, pålegg, brød og andre ting. Verdien er omtrent det samme.

Frelsesarméen her på Lillehammer håper på å få inn 500 000 i år, i fjor var håpet 400 000 og jeg tror de klarte målet. Siden jeg jobbet for dem i fjor, så vet at jeg at det var ca 150 mottagere. 500 x 150 utgjør 75 000.

 

Jeg har spurt hva som skjer med pengene som ikke går til folket, og jeg fikk svar om at de blir spredt rundt over året gjennom den ukentlige matutdelingen. Siden jeg i en årrekke både har hentet maten i butikkene og gitt ut maten til brukere, vet jeg at den ukentlige matutdeling ALDRI kjøper inn mat. Selv når det ikke er mat å gi ut. All mat som blir gitt ut, er donerte svinnvarer fra Kiwi, og noen ganger overproduksjon fra produsenter.

 

Altså, det var i fjor ca 325 000 i donerte kroner som ikke har gått til matutdeling, hverken til jul eller til vanlig. I år, hvis de når målet, vil summen være på rundt 400 000.

 

Hva er det vi egentlig gir penger til? Julegryteinntektene skal utelukkende gå til matutdeling og da i hovedsak til jul.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...