Fomor The Savage Skrevet 6. desember 2013 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Har for drøyt et par måneder siden opplevd at forbindelsen mellom router og modem faller ut ved regelmessige intervaller. Løsningen har til nå vært å gå inn på router http admin access og manuelt kalle et release/renew ut til modemet, men om ikke lenge faller internettforbindelsen ut igjen. Jeg forsøker å pinpointe problemet. Har søkt google men jeg finner veldig lite informasjon tilknyttet akkurat denne problemstillingen og håper noen kyndige hoder her inne kan trå til. Vet ikke hva problemet kommer av, instillinger på router eller modem, eller kanskje noe bak routeren fra mitt lokale lan. Er virkelig rådløs her... Noen som har en ide om hva som kan stå bak problemet? Takker på forhånd Endret 5. januar 2014 av Fomor The Savage
*F* Skrevet 6. desember 2013 Skrevet 6. desember 2013 Hva heter inngangen på ruteren som er koblet mot modemet?
Fomor The Savage Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hva heter inngangen på ruteren som er koblet mot modemet? Det er WAN porten som er koblet mot modemet Endret 7. desember 2013 av Fomor The Savage
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. desember 2013 Skrevet 7. desember 2013 Hvilken router, modem og ISP har du?
Fomor The Savage Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Skrevet 7. desember 2013 Router kjører linux 2.6 modem og isp fra get. http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3010.html 1
xClaymanx Skrevet 7. desember 2013 Skrevet 7. desember 2013 Kan jo virke som DHCP'en ikke er helt frisk. Om du logger får du noen informasjon om den renewer DNS oftere enn normalt? Og hvor lang lease er det satt til?
Fomor The Savage Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Skrevet 7. desember 2013 Kan jo virke som DHCP'en ikke er helt frisk. Om du logger får du noen informasjon om den renewer DNS oftere enn normalt? Og hvor lang lease er det satt til? Hva mener du? Hvordan sjekker jeg dette? Har tomato web interface.
xClaymanx Skrevet 7. desember 2013 Skrevet 7. desember 2013 Hva mener du? Hvordan sjekker jeg dette? Har tomato web interface. Kjører selv kun DHCP via egen 2012 server, men du skal jo ha en logg på dette. Eventuelt kan jeg ellers anbefale at du installerer spiceworks. Da får du full oversikt over nettverket ditt. Også ved dumping og renewing av DNS
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Hvis dette er noe som plutselig oppsto, så ville jeg prøve med en reset av routeren. Pass også på at den ikke står for varmt (f.eks oppå modem). Ellers finnes det jo mange gode forker av Tomato. Selv bruker jeg Tomato Shibby og den har vært stabil et par år hos meg nå.
Fomor The Savage Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 Har forsøkt med manuell DNS, bl.a. google dns. eller pinge på ipadd men ser ikke ut til at pakkene går gjennom.
xClaymanx Skrevet 10. desember 2013 Skrevet 10. desember 2013 Sjekk hvor langt du kommer ut i nettverket. Om du faktisk ikke kommer deg forbi modemet så har du nok funnet feilen. Google dns eller hvilket som helst annen åpen dns skal fungere fint.
Fomor The Savage Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Skrevet 10. desember 2013 Har du en liste over adresser jeg kan forsøke å pinge til neste gang? takk.
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. desember 2013 Skrevet 11. desember 2013 Gå i cmd og skriv tracert vg.no. Da vil du få oversikt over hoppene. Du behøver bare notere router og første hopp etter den. Alternativt kan du sette opp programmet pingplotter og se det live.
Fomor The Savage Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Skrevet 12. desember 2013 Ok nå har jeg gjort et par tests, kanskje det kan hjelpe dere med å fortelle meg noe: når det ikke funker: Tracing route to 195.88.55.16 over a maximum of 30 hops 1 <1 ms <1 ms <1 ms unknown [192.168.1.1] 2 * wan-ip [84.215.xx.xx] reports: Destination host unreachable. Trace complete. ping til modem på intern lan: ping 192.168.100.1 Pinging 192.168.100.1 with 32 bytes of data: Reply from 84.215.xx.xx: Destination host unreachable. Request timed out. Request timed out. Request timed out. Ping statistics for 192.168.100.1: Packets: Sent = 4, Received = 1, Lost = 3 (75% loss),
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Det ser jo ut som problemet ligger i overgangen router-modem. Jeg ville der starte med å bytte (eller teste) kabel. Deretter bør man kanskje prøve å bytte ut enten router eller modem for å finne ut hvor problemet ligger. Noen ganger kan det være ethernetdriver i router som ikke kommuniserer skikkelig med modemet.
Halvgud Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Jeg vil anbefale deg å ringe 02123 for å få Get til å ta en kikk på signalverdiene til modemet. Er det problemer her kan du oppleve problemet du beskriver - i så fall setter Get opp en tekniker og utretter signalstyrken. Metaforen på problemet: Det blir litt som å stå å rope i motvind.
Fomor The Savage Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Skrevet 30. desember 2013 Jeg fant omsider løsningen på problemet. etter omstendige underøkelser på LAN>Router>Modem forbindelsen kom vi endelig frem til at modem trengtes å skiftes ut. Nå etter dette har jeg ikke opplevd noen dropouts, forbindelsen ut til intervevet er langt mere responsivt og mindre luggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå