Gå til innhold

[Løst]Problemer med dhcp tilkobling mellom router og modem


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har for drøyt et par måneder siden opplevd at forbindelsen mellom router og modem faller ut ved regelmessige intervaller.

 

Løsningen har til nå vært å gå inn på router http admin access og manuelt kalle et release/renew ut til modemet, men om ikke lenge faller internettforbindelsen ut igjen.

 

Jeg forsøker å pinpointe problemet.

 

Har søkt google men jeg finner veldig lite informasjon tilknyttet akkurat denne problemstillingen og håper noen kyndige hoder her inne kan trå til.

 

Vet ikke hva problemet kommer av, instillinger på router eller modem, eller kanskje noe bak routeren fra mitt lokale lan.

 

Er virkelig rådløs her... Noen som har en ide om hva som kan stå bak problemet?

 

Takker på forhånd :)

Endret av Fomor The Savage
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo virke som DHCP'en ikke er helt frisk.

Om du logger får du noen informasjon om den renewer DNS oftere enn normalt?

Og hvor lang lease er det satt til?

 

Hva mener du? Hvordan sjekker jeg dette?

 

Har tomato web interface.

Skrevet

 

Hva mener du? Hvordan sjekker jeg dette?

 

Har tomato web interface.

Kjører selv kun DHCP via egen 2012 server, men du skal jo ha en logg på dette. Eventuelt kan jeg ellers anbefale at du installerer spiceworks. Da får du full oversikt over nettverket ditt. Også ved dumping og renewing av DNS

Skrevet

Sjekk hvor langt du kommer ut i nettverket. Om du faktisk ikke kommer deg forbi modemet så har du nok funnet feilen.

Google dns eller hvilket som helst annen åpen dns skal fungere fint.

Skrevet

Ok nå har jeg gjort et par tests, kanskje det kan hjelpe dere med å fortelle meg noe:

 

når det ikke funker:
Tracing route to 195.88.55.16 over a maximum of 30 hops
1 <1 ms <1 ms <1 ms unknown [192.168.1.1]
2 * wan-ip [84.215.xx.xx] reports: Destination host unreachable.
Trace complete.

 

 

 

ping til modem på intern lan:

 

ping 192.168.100.1
Pinging 192.168.100.1 with 32 bytes of data:
Reply from 84.215.xx.xx: Destination host unreachable.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Ping statistics for 192.168.100.1:
Packets: Sent = 4, Received = 1, Lost = 3 (75% loss),

 

 

Skrevet

Det ser jo ut som problemet ligger i overgangen router-modem. Jeg ville der starte med å bytte (eller teste) kabel. Deretter bør man kanskje prøve å bytte ut enten router eller modem for å finne ut hvor problemet ligger. Noen ganger kan det være ethernetdriver i router som ikke kommuniserer skikkelig med modemet.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ringe 02123 for å få Get til å ta en kikk på signalverdiene til modemet. Er det problemer her kan du oppleve problemet du beskriver - i så fall setter Get opp en tekniker og utretter signalstyrken.

 

Metaforen på problemet: Det blir litt som å stå å rope i motvind.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg fant omsider løsningen på problemet.

 

etter omstendige underøkelser på LAN>Router>Modem forbindelsen kom vi endelig frem til at modem trengtes å skiftes ut.

 

Nå etter dette har jeg ikke opplevd noen dropouts, forbindelsen ut til intervevet er langt mere responsivt og mindre luggende.

 

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...