Gå til innhold

Øke CPU frequency men ikke multiplier?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hørt at noen øker frequency men ikke multiplier?

Har i7-4770k overklokket til 4.5Ghz (på begge) (1.25v) med 70-75c grader i stress test og veldig kjølig, men med en gang jeg prøver 4.6Ghz med også økning i volt (prøvd helt opp til 1.35) så kræsjer det.

Vil det funke å heller bare øke frequency, uten multiplier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvilken frekvens du ønsker å øke.

 

Hastigheten på prosessoren blir regnet ut ifra FSB*Multiplier. For eksempel, om man har FSB på 133MHz og multiplier på 10x, så blir CPU-hastigheten 1,33GHz.

 

Det er så vidt jeg vet ingen andre faktorer som bestemmer frekvensen på CPU.

FSB kan også henge sammen med RAM, NB og/eller HT.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange faktorer som kan påvirke småting i stabilitet.

Det ene åpenbare er jo spenningen til prosessoren. Men også f.eks Temperatur og kvaliteten på strømtilførselen vil kunne ha noe å si. Både fra det som kommer fra PSU på 12V som går inn på HKet og støy fra MOSFETene til VRMen på hovedkortet (som igjen kan bli påvirket av spenning til MOSFET og switchefrekvens og filtrering).

Spenningen til flere av prosessoren sine andre deler vil også kunne påvirke. F.eks å kjøre på med ekstra spenning til minnekontrolleren, om man kjører på høyere frekvenser.

 

Men til syvende og sist så er det umulig/vanskelig å forutsi hva som hjelper for å oppnå stabilitet. Også det å øke BCLK (mange år siden det var FSB, dbass :p) vil kunne hjelpe i noen tilfeller, så det er verdt å prøve.
En annen fordel er jo at du da får alle trinnene mellom 4,5 GHz og 4,6 GHz. (f.eks kan du prøve 4,51 4,52 4,53 GHz etc..) for selv om den ikke er stabil på 4,6 GHz så kan det hende 4,58GHz er stabilt nok.

MEN! Det å øke BCLK vil også påvirke alt annet i systemet. Som bla. PCI-e bussen, integrerte grafikkortet, og RAM-frekvensen (så husk å sett denne korrekt etter å justert BCLK), og vil forhindre haswell å klokke noe særlig. Maks BCLK er vel rundt 105 MHz (fra 100 MHz) etter hva jeg har forstått. Men du trenger nok bare teste med 2-3 Mhz overklokk her.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ratio er bare et forholdstall og det blir feil å oppgi summen for en ratio, men mulig de skriver det for å gjøre det litt lettere å forstå. Ved 4,4 GHz så vil CPU ratio være 44x, altså 44 x 100 MHz som er standard BCLK.

Men greit nok, i spørsmålet ditt så er det ikke viktig.

 

CPU Cache ratio har jeg aldri hørt om, og det ser ut som det er en spesiell greie med haswell prosessor.

Det var visst ikke så alt for viktig hva denne stod på, men kan nok sikkert gi litt bedre ytelse jo høyere denne er. Men det virker som om ikke alle klarer å klokke den like høyt som selve prosessorkjernen.

Synes det virker mest logisk at man prøver å holde denne så lik som CPU-ratio, uten at jeg egentlig vet det for sikkert. Oppstår det ustabilitet eller problemer så er det bare å sette den til det den er fra før.

Cache er altså hurtigminnet til prosessoren. Se på det som en form for ekstremt rask RAM som du finner på innsiden av prosessoren. Og med å endre frekvensen til dette minnet så kan du øke og senke hastigheten.

Nå er nok ikke typiske spill og andre typiske normale oppgaver særlig opptatt av cacheminnet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Helt ærlig så er jeg litt lost her.. Tror nok jeg skrev litt feil på første posten, hehe. Mener at hvis jeg setter 4.4Ghz på CPU Ratio, hvordan blir det hvis jeg da setter 4.1Ghz på CPU Cache ratio? Er det viktig at de er like?

CPU Cache Ratio justerer du så høyt du kan etter at du har nådd høyeste klokkefrekvens.

 

Synes det virker mest logisk at man prøver å holde denne så lik som CPU-ratio, uten at jeg egentlig vet det for sikkert. Oppstår det ustabilitet eller problemer så er det bare å sette den til det den er fra før.

Cache er altså hurtigminnet til prosessoren. Se på det som en form for ekstremt rask RAM som du finner på innsiden av prosessoren. Og med å endre frekvensen til dette minnet så kan du øke og senke hastigheten.

 

Nå er nok ikke typiske spill og andre typiske normale oppgaver særlig opptatt av cacheminnet.

L3-cachen ble frakoblet CPUen i Haswell for å spare strøm når iGPUen arbeider og trenger Cache-ytelsen uten CPU-ytelsen. Intel mener at den massivt økte båndbredden L3-cachen leverer per klokke hindrer et stort ytelsestap, men det er åpenbart noe tapt ytelse.

 

Spill vil gjerne ha så rask L3 cache som mulig faktisk, men jeg tror det fortsatt er best å gå for høyest mulig CPU-frekvens først og så klokke opp Cachen etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...