Gå til innhold

Reklamasjon av "gråimportert" mobil kjøpt hos konkursbegjært nettbutikk


Anbefalte innlegg

Kjøpte i september 2012 en ny Samsung Galaxy S3 hos Netshop.no, og for litt over en måned siden har skjermen fått en liten rosa tone nede i ett av hjørnene. Det er ikke det største bryderiet, men av frykt for at det skal spre seg tar jeg kontakt med Samsung, som henviser meg til Netshop, som til slutt gir meg det jeg trenger for å sende den inn til MCARE.

 

En uke senere får jeg beskjed fra MCARE om at telefonen er såkalt gråimportert fra Frankrike, og en reparasjon vil ikke bli dekket av garantien fra Samsung Nordic. Så jeg kan enten velge å få den reparert for 2000,- , destruert for 300,- , eller returnert for 500,-.

 

Jeg sender en "dette er ikke akseptabelt"-mail til Netshop, som svarer med dette:

Ok, dette var kjedelig å høre. Vi hjelper kunder av gamle Netshop som gikk konkurs (selskapet du kjøpte telefonen fra) og tar kostnaden for frakt osv. for dette, selv om du ikke er kunde av vårt selskap. Vi kjøpte domenet, merkenavn og annet innhold fra konkursbo, men er i så måte en annen juridisk enhet, uten forbindelse med selskapet du kjøpte fra (vi har ikke kjøpt selskapet til gammel eier, i så tilfelle hadde du vært vår kunde). Her viser det seg tydeligvis at de har gråimportert denne varen fra Frankrike og ikke fra en nordisk importør. Dette betyr at verkstedet dessverre ikke kan reparere denne og få kostnad dekket av Samsung Nordic, derfor sender de deg denne mailen.

 

Jeg får telefonen tilbake, og sender deretter en mail til Samsung som mer eller mindre sier "Synd for deg. Den er gråimportert, og det er ikke vår feil.."

 

Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter å rette mot noen her? Eller sitter jeg med skjegget i postkassa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sitter i utgangspunktet med skjegget i postkassa. Samme gjelder eksempelvis dem som kjøpte Samsung-TV hos Elprice, også gråimportert, før de gikk konk.

 

Alternativene du har er:

  • Reklamere til tidligere salgsledd (importør, grossist) dersom du finner ut hvem dette er (og ikke de også er konkurs). Samsung Nordic er ikke tidligere salgsledd dersom varen er importert fra Frankrike.
  • Dersom du har kjøpt varen på kreditt (kredittkort, avbetaling etc.) kan du stille samme krav til kredittyter som du ellers ville ha kunne stilt til selger, dog avgrenset oppad til kjøpesummens størrelse (du kan ikke kreve 3000 kr i erstatning for mat som ble bedervet som følge av at fryseboksen til 1500 kr var defekt, slik du kan iht. forbrukerkjøpsloven). Finansavtalelovens §54 b, Forbruker Europa (trykk "Refusjon kredittyter").
  • Betale for reparasjon selv.
  • Kassere og kjøpe nytt.

At nye Netshop tar på seg kostnader ifm. dette er goodwill.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du har kjøpt varen på kreditt (kredittkort, avbetaling etc.) kan du stille samme krav til kredittyter som du ellers ville ha kunne stilt til selger, dog avgrenset oppad til kjøpesummens størrelse (du kan ikke kreve 3000 kr i erstatning for mat som ble bedervet som følge av at fryseboksen til 1500 kr var defekt, slik du kan iht. forbrukerkjøpsloven). Finansavtalelovens §54 b, Forbruker Europa (trykk "Refusjon kredittyter").

Merk at hvis betalingen er gjort med Visa-delen av et vanlig bankkort (dvs. hvis du har betalt med et vanlig bankkort på nett), så har Visa Norge gjentatte ganger sagt at de vil følge bestemmelsene i Finansavtalelovens §54 b også i disse tilfellene. Du kan i så fall reklamere via din bank mot Visa.

 

"Det er også slik at debetkortkundene generelt ikke er inkludert av denne sikkerheten. Imidlertid er det slik at samtlige brukere av Visa-kortene, uavhengig av om det er debet eller kredittkort, er sikret samme sikkerhet som den kredittkort-innehaverne har i kraft av dagens kredittkjøpslov."

 

Ref: http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merk at hvis betalingen er gjort med Visa-delen av et vanlig bankkort (dvs. hvis du har betalt med et vanlig bankkort på nett), så har Visa Norge gjentatte ganger sagt at de vil følge bestemmelsene i Finansavtalelovens §54 b også i disse tilfellene. Du kan i så fall reklamere via din Bank mot Visa.

 

"Det er også slik at debetkortkundene generelt ikke er inkludert av denne sikkerheten. Imidlertid er det slik at samtlige brukere av Visa-kortene, uavhengig av om det er debet eller kredittkort, er sikret samme sikkerhet som den kredittkort-innehaverne har i kraft av dagens kredittkjøpslov."

 

Ref: http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier

Dæven, det var jeg ikke klar over. Takk for tips!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...