Gå til innhold

Hjelp til å finne jobb for innvandrer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjæresten min på 20 år har vært arbeidsledig siden august, han har søkt på jobber på finn.no hver eneste dag, men han får alltid avslag på søknadene sine og han har bare vært på et intervju. Han kommer fra Storbritannia og har en generell utdannelse og arbeidserfaring i restaurant og bilsalg. Hvis han ikke finner seg en jobb fortest mulig så må han dessverre reise tilbake til hjemlandet sitt. Han snakker engelsk, men er nybegynner i norsk.

 

Er det noen som har noen tips eller vet om noen jobber i Bergensområdet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes sikkert både servitør og bartender jobber i Bergen, bare å gå på forskjellige serveringssteder å høre.

Han har prøvd det meste, men får bare dårlig respons fra alle han har hørt med. Han har også prøvd på Manpower and Adecco, men får bare avslag.. Så det er litt krise akkurat nå!

Lenke til kommentar

Det fyrste som slo meg var at han burde søke jobb på britisk/irske-pubber, dei er ofte ute etter personer som i tillegg til å gjere ein god jobb vil gi plassen eit autentisk preg.

 

Ellers så vil det for ein engelsktalande selgar være aktuellt å søke seg mot internasjonale selskap innanfor olje og offshore. Slike selskap har ofte arbeidsspråk på engelsk, og dei har stadig behov for selgere som kan promotere produkta som dei utvikler.

 

 

 

Om alt anna svikter og han berre må få seg ein jobb så bør han søke innanfor helse- og omsorgsarbeid, dette er ein sektor som har stor behov for mannlige ansatte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det samme problemet med min samboer. Hun sendte søknader omtrent hver dag i et halvt år uten å få svar, men så forsøkte hun å bruke mitt etternavn og fikk tre intervjuer i løpet av en uke og hadde jobb i løpet av to. Faktum er at det skjer en enorm diskriminering av mennesker med utenlandsklingende navn, dog overrasker det meg at det også går utover briter. Uansett; han burde prøve å søke med ditt etternavn. Kanskje tror du ikke at dette virker, men prøv i noen uker og se selv! Han har tross alt ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar

Når jeg er i Bergen pleier jeg å gå på en irsk pub, kan det stemme at den heter Finnegans? Uansett så er der stort sett britisk personell ved tappetårnet så det går jo and å høre der.

 

 

Fantastisk pub btw.

Ja, den heter det. Men han har allerede vært der og spurt. De ville ikke ta imot CV og de sa bare nei. Men han kan nok sikkert prøve på andre steder. Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det samme problemet med min samboer. Hun sendte søknader omtrent hver dag i et halvt år uten å få svar, men så forsøkte hun å bruke mitt etternavn og fikk tre intervjuer i løpet av en uke og hadde jobb i løpet av to. Faktum er at det skjer en enorm diskriminering av mennesker med utenlandsklingende navn, dog overrasker det meg at det også går utover briter. Uansett; han burde prøve å søke med ditt etternavn. Kanskje tror du ikke at dette virker, men prøv i noen uker og se selv! Han har tross alt ingenting å tape på det.

Det har jeg ikke tenkt på engang. Er det ikke ulovlig å bruke falskt etternavn da?

Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar

Det fyrste som slo meg var at han burde søke jobb på britisk/irske-pubber, dei er ofte ute etter personer som i tillegg til å gjere ein god jobb vil gi plassen eit autentisk preg.

 

Ellers så vil det for ein engelsktalande selgar være aktuellt å søke seg mot internasjonale selskap innanfor olje og offshore. Slike selskap har ofte arbeidsspråk på engelsk, og dei har stadig behov for selgere som kan promotere produkta som dei utvikler.

 

 

 

Om alt anna svikter og han berre må få seg ein jobb så bør han søke innanfor helse- og omsorgsarbeid, dette er ein sektor som har stor behov for mannlige ansatte.

Ja, de tingene høres veldig aktuelt for han, utenom helsesektoren da.

Jeg jobber innenfor helsesektoren og kan nok skaffe han en jobb i en av plassene jeg har jobbet, men kan bli en utfordring siden han snakker lite norsk osv. Men det er verdt et forsøk selv om han liker det eller ikke :) Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

"Dere kan ha giftet dere og valgt å bruke ditt etternavn - det vet ikke arbeidsgiver, og det er heller ikke lov å spørre om du er gift på intervju. "

 

Står det ikke på cv om søkende er gift eller ikke?

Han kan kanskje prøve seg på vaskejobber. Der er det ofte tilstrekkelig med engelsk.

Lenke til kommentar

Heisann

"Dere kan ha giftet dere og valgt å bruke ditt etternavn - det vet ikke arbeidsgiver, og det er heller ikke lov å spørre om du er gift på intervju. "

 

Står det ikke på cv om søkende er gift eller ikke?

Han kan kanskje prøve seg på vaskejobber. Der er det ofte tilstrekkelig med engelsk.

 

Det er vertfall anbefalt at du oppgir sivilstatus.

Lenke til kommentar

Akkurat.

Det er knallt hard å finne en jobb nå for tiden. I så fall må din kjæreste ha etterspurte kvalifikasjoner. Jeg ville prøvd på " finere" restauranter for da hans kompetanser ville betydd noe mer.

 

Servitør yrke det er ikke akkurat det samme som å servere øl på et utested. Kan ha dette og kan vedlegge et bevis på det, så får han muligens en jobb. Det er bruk for kvalifiserte folk. Det tror jeg. Lykke til!:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slutt å snakk på engelsk med han og begynn å snakk kun norsk. Da lærer han språket fort som fy. Det er "ingen" som gidder ansette folk som ikke snakker norsk. Selv om de fleste er gode i språk idag så kan det være veldig tungvint både for sjefer, kolleger og kunder. Alt tar dobbelt så lang tid når det er trøbbel med språket og det er det ingen som orker. Det er desverre ikke så enkelt å bare flytte til Norge å bare få seg jobb.

 

Har flere venner og venninner som møter kjærligheten på nett, overtaler dem til å flytte hit og det ender med at parten som flytta på seg ikke får jobb eller annen omgangskrets enn kjæresten og sitter inne hele dagen. Synes faktisk veldig synd på dem.

En av dem som ikke har fått jobb skal bli far nå, i håp om at han skal få bli i landet da...

For guds skyld ty ikke til dèt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...