Gå til innhold

To bachelorer samtidig, økonomi


Trådstarter

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Studerer for tiden økonomi og administrasjon, og syntes det er veldig enkelt. Har vært på forelesning gjennomsnittlig 1 gang i uken og jobbet 2 dager før eksamen som har gått veldig bra.

 

Derfor vurderer jeg å starte på en bachelor i samfunnsøkonomi ved siden av, da det virker mye mer interessant (makro og store sammenhenger). Har realfagsbakgrunn, så matte går lett, noe det er mye av på samf. øk. og finansretningen jeg skal gå på øk.adm. Ser også at jeg kommer til å ha vært igjennom endel av fagene (f.eks. mikroøkonomi) og at samf. øk. fagene kan bygge litt på det jeg har lært i øk. adm.

 

Tror dere det er mulig? Drømmen er å bli analytiker/trader, så jeg lurer på om dette kan være en god plan! Dersom noen her vet om en master som kan være interessant etter dette studieløpet er jeg meget takknemlig!

 

Mvh,
TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Har vært inne på lignende tanker selv, men for min del blir det eventuelt å ta noen ekstra fag ved siden av slik at jeg kan ta mastergrad innen samfunnsøkonomi når jeg er ferdig med bachelorgraden min.

 

Egentlig føler jeg at jeg burde valgt samfunnsøkonomi fra starten av, men jeg søkte ikke på SO i år og derfor ble det BI.

 

Å ta to grader kan nok gå, men jeg vil tro det kommer til å gå på bekostning av resultatene, så sant du ikke er ekstremt begavet og flink. Bachelorgraden du nå tar vil nok også bli vanskeligere etter hvert, så ikke glem det.

 

Om du vil bli trader/analytiker kan det kanskje være en fordel å ta utveksling i utlandet. Analytiker-stillinger er det nok en del av i Norge, men rene traderstillinger tror jeg er mer sjeldent.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg tok 52,5 studiepoeng til våren nå og det gikk ganske fint. Men det anbefales absolutt ikke å gjøre det over lengre tid. Grunnen er ikke at du ikke kommer til å klare det, for om du absolutt bestemmer deg så går det, men det kommer til å gå ut over karakterene dine. Jeg ender nå opp med å konte 15 av studiepoengene fra våren. Ikke fordi det gikk dårlig, men fordi jeg ikke fikk A.

Lenke til kommentar

Jeg tok 52,5 studiepoeng til våren nå og det gikk ganske fint. Men det anbefales absolutt ikke å gjøre det over lengre tid. Grunnen er ikke at du ikke kommer til å klare det, for om du absolutt bestemmer deg så går det, men det kommer til å gå ut over karakterene dine. Jeg ender nå opp med å konte 15 av studiepoengene fra våren. Ikke fordi det gikk dårlig, men fordi jeg ikke fikk A.

 

Målet er 4,2-4,5 i snitt på øk.ad. og 3,5-4,0 i samfunnsøk. hvis jeg begynner. Så det burde være mulig? :)

 

Får nok prøve!

Lenke til kommentar

Jeg tok 52,5 studiepoeng til våren nå og det gikk ganske fint. Men det anbefales absolutt ikke å gjøre det over lengre tid. Grunnen er ikke at du ikke kommer til å klare det, for om du absolutt bestemmer deg så går det, men det kommer til å gå ut over karakterene dine. Jeg ender nå opp med å konte 15 av studiepoengene fra våren. Ikke fordi det gikk dårlig, men fordi jeg ikke fikk A.

 

Kan jeg spørre hvorfor du absolutt vil ha A? :)

Lenke til kommentar

Bare å prøve. Slyngstad tok 4 mastergrader på 7 år, og det endte i hvert fall godt. For min egen del gikk det nok noe utover karakterene da jeg prøvde meg på 50 sp/semesteret, men jeg var heller ikke den mest disiplinerte studenten du kunne finne.

Quoted for truth: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1268994.ece

 

Er imponerende hva en får til med jerndisiplin. Husk å ta vare på deg selv underveis!

 

Prøvde en gang å ta 45 stp på ett semester på mastergrad ved NTNU, merket at det ikke var så stor forskjell fra å bare ta 30 stp ettersom en ble tvunget til å disiplinere seg, og stå på mer. Samtidig er man veldig utsatt om det plutselig skjærer seg (mye som kan skje fysisk eller mentalt). Det kan ihvertfall være lurt å ha en klar prioritering for seg, så man klarer å velge riktig de gangene man ikke har tid til alt man skulle gjort.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vil ha en A jeg, men betyr ikke at jeg konter en B. Hadde det vært et lett fag hadde jeg kontet C!

 

Vil ha en A jeg, men betyr ikke at jeg konter en B. Hadde det vært et lett fag hadde jeg kontet C!

 

Om det er et lett fag burde du ikke ha C i utgangspunktet. :)

 

Kan jo være at han hadde dårligere enn B da. Enkelte skoler har også høyere opptakskrav med tanke på masterstudium, så da er man avhengig av et høyt snitt.

 

Økonomistudiet er blitt ganske populært etter hvert og det blir utdannet mange økonomer, så jeg vil tro det skal mye mer til å skille seg ut nå enn bare for noen få år tilbake.

Lenke til kommentar

Det er ikkje umogleg å ta to bachelorgrader samtidig, men det vil kunne bli litt ekstra arbeid.

Fir bachelorgrad nummer 2 trenger du berre 90 studiepoeng då du kan bruke oppigjen ein del av basispoenga når du skal bygge opp grad nummer 2.

 

Det største problemet som du vil kunne støte på er at eksamensdatoane kan kollidere. Høgskulen har ikkje plikt til å tilpasse eksamensdatoane for slike parallellutdanning, men dei skal tilpasse at f.eks kontreeksamener ikkje kræsjer med dei påfølgande eksamenane.

 

Held du på med det fyrste semesteret forresten?

Personleg så vil eg anbefale at du setter av eit ekstra studieår for å bygge opp bachelorgrad nummer to då dette på best mulig måte sikrer at du held karakterane oppe og at du ikkje mister konsentrasjonen. Eg veit om eksempler på personer som har hatt store planer med utdanninga, men som på grunn av arbeidsmengden minsta konsentrasjonen og motivasjonen slik at dei endte opp med å ikkje fullføre noken av gradene.

 

Alternativt tar du berre eit ekstra fag per semester.

 

Det kan også være verdt å nemne at du ikkje nødvendigvis treng å fullføre bachelorgrad nummer 2 for å kunne stille sterkare i arbeidsmarkedet. Berre det at du har nokre studiepoeng ekstra innanfor eit relevant fag gjer at du stiller mykje sterkare enn alle dei andre som "berre" har bachelorgrad i øk/adm.

Lenke til kommentar

 

 

Om det er et lett fag burde du ikke ha C i utgangspunktet. :)

 

Kan jo være at han hadde dårligere enn B da. Enkelte skoler har også høyere opptakskrav med tanke på masterstudium, så da er man avhengig av et høyt snitt.

 

Økonomistudiet er blitt ganske populært etter hvert og det blir utdannet mange økonomer, så jeg vil tro det skal mye mer til å skille seg ut nå enn bare for noen få år tilbake.

 

 

Ja det var noe sånt jeg regnet med.

 

Nei men man kan jo få en C på en dårlig dag selv om det er et lett fag. Jeg har f.eks A og B i det som regnes som vanskelige fag, men sliter f.eks veldig med forretningsjuss av en eller annen grunn selv om "alle" sier at det er lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...