Gå til innhold

Hvilket radioutløser anbefales til standardblitser?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg et par softbokser og/paraplyer til å bruke med blits. Dette først og fremst for å «leke» litt utendørs. Muligens, hvis dette med blitser er veldig morsomt, går jeg etterhvert også for et «startsett» fra Elinchrom for å lage et lite hjemmestudio.

 

Jeg trenger da også en radiotrigger med sender og mottakere. Her er jeg litt i tvil, og vil gjerne ha råd. Jeg har lånt en Phottix Strato TTL som har fungert bra. Ikke minst liker jeg at mottakeren kobles til på blitsskoen slik at det blir én enhet, og at det ikke er nødvendig med kabel fra blitsen til mottakeren. Så vidt jeg forstår har for eksempel ikke Elinchrom en slik tilkoblingsmulighet for vanlig blits(sko). Kanskje ikke PocketWizard heller...

 

Ellers har jeg sett på Canons originale ST-E3-RT, hørt en del bra om PocketWizard (Plus X), men vurderer også å satse på Elinchroms Skyport system. Det siste da naturligvis for å ha ett system, og som «snakker» både med Elinchroms studioblitser og Canons 430/600 blitser. Siden jeg er helt grønn på dette, vet jeg ikke om dette blir mye rot og/eller stort og klumpete, eventuelt om det er andre innvendinger. Kanskje er det enkleste å satse på ett system til blitser ute, og ett system (Elinchrom Skyport) til studioblitser inne? Hvis man vil supplere et par Elinchrom studioblitser med en Canon blits ellerto, så kan disse kanskje utløses med den innebygde slaven?

 

Og i så fall, dersom studioblitsene uansett bør ha sitt eget system, er jeg da mest interessert i hva folk vil anbefale av radiotriggersystem til «vanlige» Canon blitser: Canons originale ST-E3-RT, Elinchrom, Phottix, PocketWizard eller noe annet. For å gjøre det ekstra vanskelig leverer jo begge de siste merkene også flere modeller. Hvorvidt det er viktig med TTL-funksjonalitet vet jeg ikke. Siden jeg imidlertid tenker å ha dette noen år, så er ikke pris avgjørende, men antagelig trenger jeg ikke så veldig avansert og dyrt utstyr.

 

Om noen har synspunkter på dette, så er jeg takknemlig for innspill.

 

Det samme gjelder også med tanke på gode softbokser og/eller paraplyer til å bruke med blits, gjerne sett med stativ. Dette bør være ganske hendig å bære og flytte med seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker kun batteriblitser innendørs og utendørs og bruker i dag Pocketwizard X og de gjør jobben for en rimelig penge. Tar bilder sammen med en bekjent som har Plus X og har ikke savnet noen av funksjonene som den har i tillegg.

 

Det er ett par begrensninger med batteriblitsene vs studioblitser bla at man ikke har noe "lys" å jobbe ut fra, men bortsett fra det ser jeg kun fordeler med batteriblitsløsningen med mindre man trenger veldig mye lys/større avstander.

 

Lader nå 24 batterier klart for morgendagens utfordringer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun batteriblitser innendørs og utendørs og bruker i dag Pocketwizard X og de gjør jobben for en rimelig penge. Tar bilder sammen med en bekjent som har Plus X og har ikke savnet noen av funksjonene som den har i tillegg.

 

Det er ett par begrensninger med batteriblitsene vs studioblitser bla at man ikke har noe "lys" å jobbe ut fra, men bortsett fra det ser jeg kun fordeler med batteriblitsløsningen med mindre man trenger veldig mye lys/større avstander.

 

Lader nå 24 batterier klart for morgendagens utfordringer.

 

Særlig er det vel en fordel med batteriblits at de kan tas med ut og rundt ellers. En ulempe at de bruker litt tid på å lade opp mellom hvert bilde. Bruker du ellers oppladbare AA-batterier eller batteripakker?

 

PocketWizard Plus X http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/plusx/ er nok bra saker, men de må kobles til blitsen med kabel, og har ikke blitsskofeste, stemmer ikke det?

Endret av Lawman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...