Gå til innhold

Hvorfor spesifiserer vi antallet når det er en selvfølge?


Tørrdal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig er det vel fordi ordet "en" i disse setningene ikke er tallet 1, men den ubestemte artikkelen "en" i sin hannkjønnsbøyning (som på engelsk blir "a", som i "a dog"). Og for å forme en god norsk setning skal "en" komme før et substantiv i ubestemt form. Dette signaliserer at "bilen" man snakker om ikke er en bil som tilhøreren skulle ha noen forutsetninger for å vite om på forhånd.

 

Jeg vet at jeg personlig bruker ca. 50/50 av de to alternativene dine her. Jeg dropper ofte "en" foran ord, siden det ikke er nødvendig og går kjappere.

 

Men på norsk er vi i alle fall litt "flinkere" enn engelsktalende til å droppe ubestemt artikkel. Vi sier jo aldri "Jeg er en lege/student/skoleelev." Alle ville sagt "Jeg er lege/student/skoleelev.". Og vi sier "Jeg har bil." hvis vi vil si at vi HAR bil, men antallet ikke er viktig.

På engelsk ville man jo sagt "I have a car." selv om man hadde 10 biler. Men det er jo igjen fordi "a" ikke betyr "one", men bare er et grammatisk ord.

Endret av Ljóseind
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager kryptisk tittel, mitt spørsmål er:

 

Jeg har kjøpt ny bil og skriver:

 

  1. Jeg har kjøpt en ny Mercedes.
  2. Jeg har kjøpt ny Mercedes.

 

Så godt som alle vil bruke alt. 1, selv om det er unødvendig å si at det dreier seg om ett eksemplar...

 

Hvordan jeg tolker nøyansen på subtilt nivå.

 

Alt. 1: Kjøper har kjørt en Mercedes før og har kjøpt en ny en.

Alt. 2: Kjøper har kjøpt en spliter ny Mercedes fra forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan jeg tolker nøyansen på subtilt nivå.

 

Alt. 1: Kjøper har kjørt en Mercedes før og har kjøpt en ny en.

Alt. 2: Kjøper har kjøpt en spliter ny Mercedes fra forhandler.

 

Enig.

 

Sånn sett kan man jo argumentere for at bruk av "en" i noen situasjoner og i andre situasjoner ikke er en god måte å skille mellom ulike nyanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...