Gå til innhold

CMOS Bryter


Hovland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morn det ern Hovland.

Jeg lurer på om det går an å lage en bryter til CMOS slik at jeg ikke må inn i toweret hver jeg har "tatt i for hardt"?

 

det er jo bare å koble en impulsbryter slik.

 

Må ikke pinne 1 og 2 være sammen for at innstillinger skal huskes da ? Isåfall funker ikke en slik bryter...da må man ha en slik bryter fra 1 til 2 og fra 2 til 3 da kan det jo funke...

Lenke til kommentar
Morn det ern Hovland.

Jeg lurer på om det går an å lage en bryter til CMOS slik at jeg ikke må inn i toweret hver jeg har "tatt i for hardt"?

 

det er jo bare å koble en impulsbryter slik.

 

Må ikke pinne 1 og 2 være sammen for at innstillinger skal huskes da ? Isåfall funker ikke en slik bryter...da må man ha en slik bryter fra 1 til 2 og fra 2 til 3 da kan det jo funke...

 

m-m, men MÅ pinne 2 og 3 være koblet sammen da ?, hvis ikke skal det jo funke.

Noen som gidder å prøve, sitter på LAN og er litt tungvint å begynne å prøve nå

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å lage en slik bryter. Vet ikke om forslaget til corax- vil fungere, da det fortsatt er kontakt mellom de pinnene som gjelder for normalposisjon av jumperen?

 

Sjøl bruker jeg ( av samme grunn som Hovland) en vippebryter med to posisjoner. Det ikke så mange kanskje vet, er at en slik trepolet hunkontakt som svært ofte brukes for tilkobling av servoer etc i modell-bil -fly sammenheng, passer perfekt på de tre aktuelle pinnene for BIOS-reset.

Da er det bare å lodde de tre ledningene fra kontakten til tilsvarende punkter på bryteren.

Men pass på å "gjemme" den godt da! Skulle du komme til å fike til bryteren på feil tidspunkt, så....

 

Jaja, et nytt hovedkort er vel ikke såå dyrt? :D

Lenke til kommentar
Ikke noe problem å lage en slik bryter. Vet ikke om forslaget til corax- vil fungere, da det fortsatt er kontakt mellom de pinnene som gjelder for normalposisjon av jumperen?  

 

Sjøl bruker jeg ( av samme grunn som Hovland) en vippebryter med to posisjoner. Det ikke så mange kanskje vet, er at en slik trepolet hunkontakt som svært ofte brukes for tilkobling av servoer etc i modell-bil -fly sammenheng, passer perfekt på de tre aktuelle pinnene for BIOS-reset.  

Da er det bare å lodde de tre ledningene fra kontakten til tilsvarende punkter på bryteren.

Men pass på å "gjemme" den godt da! Skulle du komme til å fike til bryteren på feil tidspunkt, så....

 

Jaja, et nytt hovedkort er vel ikke såå dyrt?  :D

 

mente jo seff at jumperen må være tatt vekk.. men er litt usikker om cmos da får spenning? :shrug:

Lenke til kommentar

jumperen må ALLTID være der, hvis du da ikke resetter biosen, hvis den ikke er der, så vil nok ikke maskinen starte, man må ha en bryter som holder kontakt mellom pin 1 og 2 når den er på og pin 2 og 3 når du resetter, vet ikke hva som skjer hvis pin 1 2 og 3 kommer sammen, men vil ikke anbefalle deg å prøve.

bryteren bøør være i form av en slags lås med nøkkel, så den ikke kan bli skrudd over ved en ulykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...