Gå til innhold

Hjelp til mitt første kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått en veldig aktiv reisefot og har allerde innsett at mobilkameraet ikke er godt nok i lengden, så jeg ber dere om hjelp til å finne et nytt kamera. Kameraet vil bli brukt til reise over flere kontinenter, og til ulike bilder. Har ikke veldig god greie på kamera, men jeg liker å ta bilder, og har et par kriterier:

  • Må være lite slik at det rett glir inn bukselommen. Dette er unnfravikelig da det ikke må være noen belastning å ha med seg kameraet.
  • God zoom- altså uten at kvaliteten forringes utover det vanlige (for da forsvinner jo hensikten).
  • Mulighet til å ta gode bilder fra forskjellige avstander
  • Mulighet til å ta gode bilder i skumring/mørke omgivelser
  • Mulighet for å filme
  • GPS er svært ønskelig.

Budsjett. Vel, si absolutt maks er 5000,- Men trenger jeg virkelig et så dyrt kamera, vil jeg klare å utnytte det? Vel, jeg vet ikke, det er derfor jeg spør dere :)

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony RX100 er det nærmeste du kommer et perfekt kamera til den bruken hvis du legger stor vekt på bildekvaliteten. Zoomen er ikke veldig lang, men optikken er mye skarpere enn andre kameraer i klassen så du kan beskjære kraftig og enda få topp resultater.

 

Det er tykkere enn f.eks. PowerShot 110S så trenger litt større lommer.

Lenke til kommentar

God zoom, bra lysstyrke og passe i lommen er vanskelig og finne.

 

Enten må du velge i god zoom eller bra lysstyrke. De Tomsi nevner, har bra lysstyrke men med litt forskjellige zoom-områder, forøvrig meget gode kameraer alle sammen når det gjelder bildekvalitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Må si at Sony RX100 frister veldig. Jeg ser også (som nevnt i tråden) at det har blitt lansert en nyere version Sony RX100 II, som koster en god slant mer. Må si jeg syntes det er i overkant dyrt, men hvis bildene er utrolige mye bedre, så må jeg vurdere det. Hva tenker dere?

Bildekvaliteten skal være noenlunde det samme; så det er ikke grunn til å gå for MkII hvis du ikke trenger utvippbar skjerm og blits-sko.

Lenke til kommentar

Hvis du bor i nærheten av en fotobutikk bør du absolutt ta en tur innom å prøve hvordan kameraene er å bruke. For meg er det veldig viktig at jeg liker brukergrensesnittet. RX100 likte jeg ikke, synes det var klønete å bruke og litt treigt, derfor falt jeg ned på fuji x10, når jeg kjøpte kompakt for en stund tilbake. Andre vil ha helt andre preferanser, men det å holde kameraet i hånden og prøve det litt er veldig greit synes jeg.

 

Henning

Lenke til kommentar

RX100 er litt knotete hvis man ikke setter seg inn i det. Det er voldsomt mange instillinger som de fleste ikke trenger, men det er bare å ignorere dem, sette de man trenger på funksjonsknappen og slå av bildevisningen. Da blir det det raskeste og enkleste kompaktkameraet, spesielt når man tar bilder i råformat og liker manuelle instillinger både på foto og video.

Lenke til kommentar

Auch, nedtur! RX100 har ikke støtte for GPS. For noen er det kanskje en gimmick, men for en som reiser mye kan det være ekstremt hendig.

 

fotf323, har du dette selv?

 

Kommer til å følge tipset om ta en tur til den lokale fotobutikken imorgen. Forresten, er det noen som har forslag til et greit minnekort. Er det virkelig store forskjeller?

 

Fortsett å komme med forslag :)

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Auch, nedtur! RX100 har ikke støtte for GPS. For noen er det kanskje en gimmick, men for en som reiser mye kan det være ekstremt hendig.

GPS logging er ikke et gimmick, men ettersom du sikkert har en smart-telefon, så er det like enkelt å bruke den som GPS logger. Det finnes nok av brukervennlige programmer som knytter GPS loggen sammen med bildene dine.

Lenke til kommentar

GPS logging er ikke et gimmick, men ettersom du sikkert har en smart-telefon, så er det like enkelt å bruke den som GPS logger. Det finnes nok av brukervennlige programmer som knytter GPS loggen sammen med bildene dine.

Jeg er enig med deg.

 

Men du mener altså at jeg har GPSen på telefonen slått på, og at bildene tatt med RX100 vil få gpskordinater fra telefonen?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg.

 

Men du mener altså at jeg har GPSen på telefonen slått på, og at bildene tatt med RX100 vil få gpskordinater fra telefonen?

 

Nei, det som skjer er at du lagrer ruten på telefonen og når du er hjemme igjen samkjører du logen /bildene i et program som er designet for geotaging.

 

Som Nautica beskriver. Jeg gjør det selv.

 

Hvis ikke Sony har funnet på en app som gjør det for deg, da.

Lenke til kommentar

God zoom, bra lysstyrke og passe i lommen er vanskelig og finne.

 

Enten må du velge i god zoom eller bra lysstyrke. De Tomsi nevner, har bra lysstyrke men med litt forskjellige zoom-områder, forøvrig meget gode kameraer alle sammen når det gjelder bildekvalitet.

RX100 har bare 3,6x zoom, men kombinasjonen av høy pikseltetthet, høy lysfølsomhet og skarp optikk gjør at rekkevidden er svært mye bedre enn zoom-rekekvidden tilsier. Den digitale zoomen på RX100 fungerer faktisk svært godt i motsetning til mange andre kameraer. Det klarer å gjengi detaljer i det fjerne nesten like godt som speilrefleksen min med 300mm optikk. Testet dette nylig på et trafikkskilt på 400 meters avstand og ble overrasket over resultatet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat vært i fotobutikken hvor jeg også fikk presentert RX100 som det beste alternativet. Likte kameratet veldig godt og det gled rett inn i lommen, akkurat slik det må. Det eneste jeg henger på er denne GPS-funksjonen. Jo mer jeg tenker på det jo mer innser jeg hvor genialt det egentlig er med geotags. Som nummer to ble jeg vist Panasonic Lumix DMC-TZ40. Men slik jeg forstod det var bildekvaliteten og sensoren av et helt annet kaliber enn RX100- og når man først skal kjøpe så, ja- dere skjønner.

 

Så nå sitter jeg og lurer på om jeg skal henge litt gjerdet, satse på at kommer et kamera innen rimelig tid, som innfrir mine ønsker og bare bruke mobilen inntil videre (som har geotags :wee:). Eller om jeg skal bite i det sure eplet og gå for RX100 selv om jeg bare blir 90% fornøyd. :hmm:

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...