Gå til innhold

Nødhjelp med ABit IC7!


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet opp min nybygde PC (IC7, Celeron 2,4, TNT2), men alt jeg får er masse piping. Ikke så mye som et lysglimt på skjermen - ingen POST, ingen CMOS, no nothing. Noen som vet hva det er som er galt?

 

Jeg har to ideer til hva problemet kan skyldes, men er ovehodet ikke overbevist om noen av disse:

 

1) Det er ikke helt klart i brukermanualen til hovedkortet om det krever minst to RAM.brikker, eller om en duger. Jeg har en TwinMOS 3200 512-brikke. Må jeg kjøpe en til?

 

2) Jeg har fiklet en del med hovedkort og grafikkort, og lurer på om jeg hard prestert å ta livet av dem på den måten. Det jeg har gjort er stort sett å lime på kjøleribber som så har falt av igjen. Jeg har da filt ned gammel lim og limt dem på igjen. Fare for at dette har tatt livet av systemet mitt?

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Aetius

 

Edit: Postet dette både på Hardware.no og Overklokking.no. Var ikke klar over at forumene overlappet. Beklager dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

******. For å si det mildt! Får ikke fatt i IC7 her borte. Aner ikke hvorfor, men jeg har tilbragt dagen med å tråle Londons to største datamarkeder, og har knapt sett snurten av ABit-greier i det hele tatt.

 

Nuvel. Noen aning om det er HK eller skjermkort som har tatt kvelden? Jeg må jo få denne opp & kjøre, men økonomien var allerede tynnslitt før jeg begynte med dette. Derfor Celeron i første omgang, f.eks...

 

Frustrert hilsen fra Aetius.

Lenke til kommentar

Pipingen fant jeg ut var hks måte å fortelle meg at det ikke var fornøyd med minnet. Så ok ut, men da jeg plukket alt fra hverandre og satte det sammen igjen, fikk jeg både POST og tilgang til CMOS. Skjermkortet er ikke noe problem, selv om det jo ikke er helt på topp, for å si det mildt. Midlertidig løsning, som sagt. Celeron er heller ikke noe problem, og når jeg bare får installert Windows ser jeg frem til å overklokke den laaangt. Nå er imidlertid problemet å få maskinen til å boote fra S-ATA disken min. Jeg har vel egentlig gitt opp akkurat det, med mindre noen her kan fortelle meg hvordan?

 

Aetius.

 

PS! Setter stor pris på all hjelp, i fortid og fremtid! 8)

Lenke til kommentar
Du må kun ha s-ata disken inne,altså ikke kople til noen vanlig ide disker når du skal installere Windows

 

Hadde ikke noe problemer med det, jeg? Bare sette opp at det skal bootes fra riktig kontroller i BIOS, det? Jeg kjører i alle fall med en 120 GB WD S-ATA som sytemdisk på mitt Abit IC7-G, med to 120GB P-ATA og en 200GB P-ATA i tillegg...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Du må kun ha s-ata disken inne,altså ikke kople til noen vanlig ide disker når du skal installere Windows

 

Tull og tøys, har 2 wd disker + en raptor til os dette er ikke noe problem , hadde alle innst da jeg la inn os ,men du må sjekke innstillingene i bios og at s-ata disken er satt til første valg.

det er 99% sikkert at du bruker feil innstillinger i bios.

Lenke til kommentar
Du må kun ha s-ata disken inne,altså ikke kople til noen vanlig ide disker når du skal installere Windows

 

Tull og tøys, har 2 wd disker + en raptor til os dette er ikke noe problem , hadde alle innst da jeg la inn os ,men du må sjekke innstillingene i bios og at s-ata disken er satt til første valg.

det er 99% sikkert at du bruker feil innstillinger i bios.

 

Okay, men hvordan? Hvilke instillinger må jeg ha i BIOS? Har en IDE CD-ROM, og en S-ATA HD (Maxtor 120GB), men ikke f om jeg finner ut hvilke innstillinger i BIOS som er rett! Må jeg disable IDE1 for å simulere den med S-ATA? Brukerveiløedningen er i det hele tatt lite klar på dette, og jeg mener etter hvert å ha prøvd det meste. Det går greit å installere WinXP på HD, men når maskinen rebooter, får jeg non-system disk etc. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Testa og prøvd med andre disker inne,kun feil meldinger.Med bare s-ata disken inne:alt ok.

Men det er bare min erfaring.Også satt opp riktig i bios.

 

Ja vel? Hvilke feilmeldinger får du? Hva er riktig oppsett hos deg, da? Jeg har hatt akkurat samme problemer som det som beskrives selv, men det var bare å stille om på bootprioritet, så ordnet man det.

 

Tror ikke du skal rope så forferderlig høyt om at noe ikke går an bare fordi at du ikke har funnet ut hvordan det gjøres.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Du kan jo gå i bios og sjekke følgende:

 

Advanced Bios Features: VELG: hard disk boot priority(sett OC disk til første valg)

Bootable Add-in device: sett til ( onboard SATA)

 

Integrated Peripherals: gå til: OnChip IDE Devise og sett OnChip serial ATA til AUTO (nederst på siden.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Du kan jo gå i bios og sjekke følgende:

 

Advanced Bios Features: VELG: hard disk boot priority(sett OC disk til første valg)

Bootable Add-in device: sett til ( onboard SATA)

 

Integrated Peripherals: gå til: OnChip IDE Devise og sett OnChip serial ATA til AUTO (nederst på siden.

 

Lykke til

 

Ja, var det bare så enkelt! :-( Dette er stort sett det jeg har prøvd selv allerede.

 

Oppsettet mitt ser slik ut:

IDE1, master: Ingenting (kommer en 120GB Samsung)

IDE1, slave: Ingenting (kommer en 120GB Samsung)

IDE2, master: AOpen CD-brenner

IDE2, slave: ingenting (kommer en Maxtor 60GB)

S-ATA1: Maxtor 120GB

S-ATA2: Ingenting.

 

Problemet består stort sett i at når BIOS autodetekterer HD og jeg rebooter, har HD forsvunnet når maskinen starter på nytt, og jeg får feilmeldingen "Harddrive has changed, please enter CMOS and check". Når jeg så endelig greier å få både CD-brenneren og HD på listen samtidig, kan jeg installere xp ok, men får ved omstart beskjed om at den ikke greier å boote fra HD (uvisst av hvilken grunn), men sannsynligvis fordi den har hoppet ut av listen ved omstarten - igjen).

 

:shrug:

 

Aetius

Lenke til kommentar

Jobber fremdeles med saken, og det blir stadig mer fristende å formatere harddisken med øks.

 

Hver gang jeg har autodetektert HD, og har fått den på listen i BIOS (som IDE1, master, av en eller annen grunn) lagrer jeg innstillingene og restarter. Når jeg så går inn i BIOS igjen, står det "none" på plassen der HD var. Hvis jeg ikke går inn i BIOS, kommer det melding om at "hard disk priority has changed - please enter CMOS abd check", uten at jeg har gjort noe med det. Begynner å lure på om HK er helt friskt. Kjøpte det som demobrukt fra Komplett. :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...