Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser på Windows 7-installasjon


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått min nye Multicom Kunshan P150S og skal innstallere Windows 7 på maskinen for første gang.

 

Jeg setter inn windows-plata, slår på maskinen beskjeden "press any key to boot from CD" kommer opp, jeg trykker enter, "Windows is loading files" kommer opp, deretter kommer "Starting windows" opp, men her fryser det helt, ingenting skjer.

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, fjern alle andre disker og "ding dang", før du skal installere en ny disk.
Hvis du ikke har kjennskap til diskens tilstand, så er det veldig viktig at du vet det før du begynner en installasjon. Disken må være formatert og ha en partisjon. Hvis du ikke har gjort dette før, så må du kjøre Fdisk først. Fordi inst programmet må se disken og derfor må den være partisjonert i dos før du kan installere noe på den. F disk er et slikt program. Det finnes i feks dos verktøy hos Windows millenium, som kom etter W 98. Men du kan sikkert finne det på nett også. Men det er mye rusk på nett, ikke alt er hva det ser ut som.

Når dette er gjort, så kan du sette inn inst cd til W7. Så vil du måtte svare på noen spm underveis om installasjonen. Så vil filene bli opprettet på hd C. i mappa windows.

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Ja, fjern alle andre disker og "ding dang", før du skal installere en ny disk.

Hvis du ikke har kjennskap til diskens tilstand, så er det veldig viktig at du vet det før du begynner en installasjon. Disken må være formatert og ha en partisjon. Hvis du ikke har gjort dette før, så må du kjøre Fdisk først. Fordi inst programmet må se disken og derfor må den være partisjonert i dos før du kan installere noe på den. F disk er et slikt program. Det finnes i feks dos verktøy hos Windows millenium, som kom etter W 98. Men du kan sikkert finne det på nett også. Men det er mye rusk på nett, ikke alt er hva det ser ut som.

 

Når dette er gjort, så kan du sette inn inst cd til W7. Så vil du måtte svare på noen spm underveis om installasjonen. Så vil filene bli opprettet på hd C. i mappa windows.

 

BmOnline

Dette er jo bare sprøyt, BmOnline. Fdisk har man ikke hatt bruk for på ørten år.

 

Man skal absolutt ikke bruke Fdisk. Man installerer på en helt blank disk.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke, Hårek- jeg har da holdt på en stund, og når windows egne programmer ikke kan reparere og få en hd til å bli i topp skikk, så kan faktisk Fdisk gjøre den jobben mye bedre.

Det er nå min erfaring. Ja, jeg snakker om når du har problemer med å få access til hd, pga feil melding fra windows eget installasjonsprogram.

BmOnline :wee: Singel og sant..

Lenke til kommentar

Men du påstår jo at dette må gjøres før man begynner å installere. Og det er rett og slett ikke sant.

 

Det var slik fram til NT kom, men nå kjører man installasjonsprogrammet på en blank disk.

Det er bare tull å kjøre fdisk nå, særlig fordi det finnes mange versjoner som ikke kan fungere på dagens disker.

Lenke til kommentar

Joda, men jeg har benyttet Fdisk når windows ikke har latt seg installere ved at det ikke var mulig å formatere i windows sitt system. Windows kan ikke formatere denne disken. Og da er det bare en ting å gjøre- kjør Fdisk og voila, og du får da installert windows uten problemer. Og det er jo någet... jeg gjorde ikke noe poeng av at det var i en trøbbel fase dette virket, og det er greit å vite. Det er vel mulig at det bare er EN vei til rom?

Nå presiserte jeg at "når du ikke vet diskens tilstand", altså ingen påstand, jfr dine utsagn.


BmOnline :)

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hvis man har en situasjon hvor Windows install ikke kan formatere disken (tror dog ikke det er tilfelle her), så kan det f.eks være at disken har vært brukt på Linux.

Mitt valg vil da være å slette MBR, slik at installasjonsprogrammet ser en 'ubrukt' og tom disk, uten partisjoner. Dette kan gjøres fra Windows DVD'en, i Repair Install kjører man diskpart clean.

http://www.sevenforums.com/tutorials/119713-diskpart-pc-startup.html

 

Når du skriver "...før du begynner en installasjon. Disken må være formatert og ha en partisjon." så er det faktisk en påstand, og den er gal. Det er bedre å begynne med en tom MBR.

Lenke til kommentar

Joda, Hårek- det er sikkert helt rett- men jeg fikk nu tatt i bruk en hd som var litt rusten- ikke så stor- men fungerer bra. Nu har jeg et spørsmål til deg i angående tapt raid driver. Tredjeparts driver forsvant og det gjorde også disken. Det er en annen disk. Og den kunne jeg se i XP mode, men ikke i W7- har ntfs i begge systemene. Men har to boot disker en for hvert system. Raid er ikke helt å stole på, jfr hd lager.


BmOnline

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nøyaktig samme problem med nøyaktig samme maskin. Jeg har prøvd med to forskjellige WIndows 7 disker, og begge frøs på omtrent samme punkt.

 

Hovedproblemet her er at det ikke en gang er mulig å komme seg til BIOS. Om man prøver å starte maskinen uten en Windows 7 disk så kommer man bare til en sort skjerm hvor det står:
"Reboot and select proper boot device or insert Boot Media in selected boot device and press any key"

Alle taster får bare denne meldingen til å gjenta seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...