Gå til innhold

Kvantedatamaskinene blir enda bedre


Anbefalte innlegg

Da får vi være enige om å være uenige. Jeg vil også minne om at selv om hardware er myntet på entusiaster prøver de ikke å være et vitenskapelig nettsted på linje med Illustrert Vitenskap for eksempel. Det er ikke sånn at HW bare er for de med doktorgrader og da synes jeg en diskusjon om semantikken i artikkelen (spesielt når det er såpass lite og man helt klart skjønner hva forfatter mener) blir helt feil. Har sett dette mer og mer på forumet også og det drar bort fokuset fra det artikkelen faktisk handler om og over i noe trivielt og uinteressant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pirking vil alltid være trivielt, og uinteressant. Men tydeligvis var pirkingen interessant nok til at det skulle bli halve diskusjonen her inne. :p

 

Men i en artikkel som omhandler såpass mye fysikk, så synes jeg det er på sin plass å få rimelig elementære beskrivelser korrekt, og det er noe jeg forventer at selv en med bare grunnskole, en husmor klarer, så vell som en med doktorgrad i hvilken som helst gren klarer å holde styr på dette.

 

Men om du ikke er enig, vel det er greit det.
Her er oversikten over faseovergangene, og jeg mener å ha sett den på ungdomskolen (selv om de mest elementære som frysing og fordamping var noe jeg fikk lært hjemme lenge før den tid):
300px-Phase_change_-_no.svg.png

Det burde ikke være tvetydig nok til at det skulle blitt noen diskusjon.

Jeg tror artikkelforfatter har vært litt for rask og kanskje tenkt at alle stoffer har samme faseovergang (frysedelen i hvert fall) som H2O, som jo er et av de viktigste stoffene på jorden. Ja, for stoffet har jo til og med vært utgangspunkt i celsiusskalaen vi ofte bruker. Og det er HELT OK, og har sikkert gjort tabben selv i mitt liv, men å si at det er rett og slett er riktig!? Da tror jeg det er greit med en grunnleggende opppfriskning, og som jo er hele hensikten til akkurat denne diskusjonen. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tvetydig i det hele tatt. Når han skrev "fryser ned", tenkte du da på varme opp eller at de hadde injisert vann i prosessoren og fryst ned vannet? Eller skjønte du at det var snakk om nedkjøling? Nettopp, da er det ikke tvetydig. Du kunne tydeligvis ikke være enig om å være uenig engang, så da får jeg innta skyttergraven min, akkurat som deg.

Lenke til kommentar

Det er mange diskusjoner som man kan ha i evigheter, men har alle muligheter til å bli unngå å bli en av dem, og da uten kompromisser. Dermed gir jeg meg ikke før ALLE her er enige om at "fryse ned prosessoren" ikke er en korrekt terminologi, og heller ikke noe man ville brukt i dagligtale.

Om det så må en aldri så liten skyttergravskrig til. ^^ (selv om jeg personlig liker å tro at jeg mer fører en blitzkrieg mot feil ordbruk og mulig generell feil oppfatning av stoffer som fryser)

 

Det er ikke tvetydig i det hele tatt. Når han skrev "fryser ned", tenkte du da på varme opp eller at de hadde injisert vann i prosessoren og fryst ned vannet? Eller skjønte du at det var snakk om nedkjøling? Nettopp, da er det ikke tvetydig. Du kunne tydeligvis ikke være enig om å være uenig engang, så da får jeg innta skyttergraven min, akkurat som deg.

Jeg har ikke på noe vis skjult at det er en bagatell/pirking, og de fleste skjønner hva det er snakk om her.
(alle forstår nok at romtemperaturen ikke var 1500 grader, og at de måtte fryse den ned til under 1400 grader for å få den inn i fast form).

 

Men det gjør det på ingen måte korrekt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hørt det brukt i dagligtale og har aldri poengtert det. Har ikke tenkt over det engang, da funksjonen til et språk er at man forstår hverandre, ikke at alt sies/skrives korrekt til enhver tid. Uansett, du må gjerne fortsette å argumentere mot meg, men til slutt kommer du bare til å få et svar fra meg og det er at jeg er uenig med deg. Jeg synes det er 10,000 millioner ganger verre med folk som sier "hvem" istedenfor hvilken for eksempel eller sier "skjøtt" når de mener kjøtt. Men, siden du har en Jihad mot stavefeil etc: kan du ikke ta deg turen til iTavisen? Da tror jeg du hadde fått hjerteinfarkt over alle faktafeil, stavefeil, grammatikkfeil etc.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hørt det brukt i dagligtale og har aldri poengtert det. Har ikke tenkt over det engang, da funksjonen til et språk er at man forstår hverandre, ikke at alt sies/skrives korrekt til enhver tid. Uansett, du må gjerne fortsette å argumentere mot meg, men til slutt kommer du bare til å få et svar fra meg og det er at jeg er uenig med deg. Jeg synes det er 10,000 millioner ganger verre med folk som sier "hvem" istedenfor hvilken for eksempel eller sier "skjøtt" når de mener kjøtt. Men, siden du har en Jihad mot stavefeil etc: kan du ikke ta deg turen til iTavisen? Da tror jeg du hadde fått hjerteinfarkt over alle faktafeil, stavefeil, grammatikkfeil etc.

Du missforstår, jeg har sjeldent noe imot skrivefeil, og har ikke engang jihad mot det å skrive "fryse ned prosessorer", eller noe i den sammenhengen. Hadde jeg hatt det så hadde jeg nok sikkert sendt en sint mail til artikkelforfatter om at det er feil. Men dette er altså ikke tilfelle. ;)

 

Det var at flere andre hintet til at det var riktig å skrive det sånn som jeg prøver å få bukt med, verken mer eller mindre. :)

 

Skal vi bruke Itavisen som en analogi, så ville det vært om noen kommenterte en skrivefeil på itavisen-artikkel, for så at kommentator skulle fått en bråte kommentarer om at korrigeringen var feil, og at itavisen hadde skrevet rett.

 

Men siden du hinter til at du ikke mener det er feil, og ingen andre har kommentert videre på det tekniske ved det, så kan jeg egentlig se meg fornøyd med at vi har kommet til en viss enighet. :thumbup:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, vi har vel kommet til en slags enighet. Jeg mener vel at du har rett helt teknisk sett, men der stopper vel enigheten og. Jeg mener dette er altfor lite til å pirke i og at så lenge man forstår meningen så er det greit (til en viss grad selvfølgelig.). Samtidig mener jeg også at det blir brukt slik i dagligtale og at det ifølge språkrådet er korrekt, noe du er uenig i. Så, pils?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...