Gå til innhold

Hva kommer "samvittighet" av?


Anbefalte innlegg

Hei,

Hva kommer samvittighet av? Hvordan har det oppstått evolusjonært? Hvor i hjernen "lages" det? Er det viktig?

 

Underer meg over dette, da jeg sliter en del med dårlig samvittighet for at jeg ikke stiller opp nok overfor f.eks. familie, men det er liksom alltid en konflikt mellom det jeg selv "ønsker" og det jeg syntes jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.samfunnsmagasinet.no/Serier/Psykopatiserie/Psykopatiserie-del-8.htm

 

Virker å være en miks av grensesetting i barndommen og samfunnets moralske normer. Leste bare raskt over artikkeln selv. Vi blir opplært til å vite forskjell på hva som er rett og galt og om vi gjør noe vi vet er galt, så får vi dårlig samvittighet. Om vi ikke gjør noe vi føler vi burde gjøre, så får vi det også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-141789

Det kjem av at du greier å forstå andre folk, og å forstå at andre sine liv er noko godt slik som ditt og. Du får dårlig samvittighet når du gjøre noko du føler er svært negativt i forhold til den forståelsen du har, mao noko galt. Korleis det har oppstått har eg ingen anelse om, men det er i vertfall noko som kjem litt av seg sjølv ved hjelp av din eigen tolkning, men også gjennom andre folk som opplæring av deg.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...