Gå til innhold

Test: Asus UX301LA


Anbefalte innlegg

MacBook Pro Retina 13 er uten tvil et mye bedre kjøp. En MBPr 13 med 512GB SSD har like god ytelse, men er 2700kr billigere, har noe høyere skjermoppløsning, bedre touchpad og mulighet for OSX og Windows.

 

Det er ikke en ultrabook. Hadde da heller kjøprt Razor blade en mac book pro, men hvid det ikke er ultrabook det er snakk om så er det masse jeg heller hadde kjøpt. Denne er for øvrig bestillt. :)

mac book air er en slaptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå har ikke vi Windows.folk sagt at "alle" windowspcer er så "utrolig mye bedre og billigere" enn Mac'er.

Vi sier at vi man kan få en Windows pc med ca samme specs for mye billigere enn mac. Og mac er dyrt, og denne pcen er dyr.

Jeg vil gjerne se en Windows PC som har like bra spesifikasjoner som MBPr 13 til en mye lavere pris.

haha. Det er vanskelig å kjøpe en latop som ikke har bedre specs.

http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-pro?product=ME294H/A&step=config

kr 23.710,00 inc.mva og den er forstatt ikke det råeste du får.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus i bestilling (gjennom jobb), men vil helst ikke angre på valget i etterkant. Derfor jeg spør og graver litt. ;-)

Den koster 13946,- eks mva. Så en del rimeligere enn Apple.

 

Dette er den råeste maskinen du får pr.idag. Det er haswell pros. apple leverer fortsatt med ivy.

Har også en bestilt via jobben. :)

Lenke til kommentar

Takk! Har ventet lenge på denne testen!

Har likevel et lite spørsmål;

"Du mister altså RAID 0 og den eksepsjonelle lese- og skrivehastigheten, men du får særs mye mer for pengene dine."

 

Den rimeligere utgaven (UX301LA-C4018H) med FHD skiller seg vel kun ut ved at den ikke har WQHD?

Begge har raid 0, men størrelsen på diskene varierer.

Den med FHD har 2x128 Gb, mens den med WQHD har 2x256.

 

Eller har jeg misforstått helt?

 

stemmer

Lenke til kommentar

Dette er den råeste maskinen du får pr.idag. Det er haswell pros. apple leverer fortsatt med ivy.

Har også en bestilt via jobben. :)

Feil. Både ASUS Zenbook UX301LA og MacBook Pro Retina 13 kommer med Haswell-prosessor.

 

gammel CPU. Har den "nye" MBPr CPUen i min 3 år gamle laptop.

Feil igjen. Prosessoren i MacBook Pro 13 Retina heter i5-4258U og ble lansert sommeren 2013. Se selv her.
Lenke til kommentar

 

Nå har ikke vi Windows.folk sagt at "alle" windowspcer er så "utrolig mye bedre og billigere" enn Mac'er.

Vi sier at vi man kan få en Windows pc med ca samme specs for mye billigere enn mac. Og mac er dyrt, og denne pcen er dyr.

Jeg vil gjerne se en Windows PC som har like bra spesifikasjoner som MBPr 13 til en mye lavere pris.

Det er jo ikke en utfordring en gang... Spesielt når ikke du setter noen begrensninger.

 

Det eneste som en tilsvarende pc ikke vil slå i specs er skjermens oppløsning.

Det er lett å finne en med mer ram, bedre skjermkort, raskere cpu o.s.v. det er ikke der macbook pro tar ledelsen, det er heller helheten / kvalitetsfølelsen.

Jeg må jo også si at om man driver med skolearbeid og vanlig hjemmebruk så er oppløsningen som denne Asus-en og Mac retina tilbyr slett ikke nødvendig. Nå gjør jo Apple så man blir nødt til å velge Retina for ellers må man gå 10 år tilbake i tid å velge en 1280x800 oppløsning på sin nye Macbook Pro.

 

Om du trenger et eksempel på en pc med bedre spesifikasjoner så kan du se på Asus gaming pc-er. 4 kjerner Haswell, 16GB ram, SSD og HDD eller 2xSSD i raid 0, nVidia GTX770 3GB osv til prisen av en MBP13.

Lenke til kommentar

 

 

Glasset gir et eksklusivt og ganske tøft inntrykk, og vi har ikke sett dette på noen andre bærbare før – litt må man jo få vise seg når man går Asus' toppmodell.

Jo, det har dere.

 

http://www.hardware.no/artikler/test-acer-aspire-s7/133180/2

 

 

Lokket er glatt og skinnende, men ikke på grunn av blanklakkert plast – det er ripebestandig Gorilla Glass som utgjør datamaskinens rygg

 

Enda godt jeg har fått muligheten til å betale for slik glemsomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg savnet de "gamle" mini-laptopene, før begrepet "ultrabook" i det hele tatt ble brukt i stor skala... Er ikke mange årene siden trenden, i mine øyne, var å pakke kraftigst mulig maskinvare i minst mulig pakke... Nå virker det, igjen i mine øyne;P, som om det eneste de jager etter er å lage bærbare som ser pene ut og ikke er utagerende i verken vekt/størrelse mens ytelse får svi...

Lenke til kommentar

Det er jo ikke en utfordring en gang... Spesielt når ikke du setter noen begrensninger.

 

Det eneste som en tilsvarende pc ikke vil slå i specs er skjermens oppløsning.

Det er lett å finne en med mer ram, bedre skjermkort, raskere cpu o.s.v. det er ikke der macbook pro tar ledelsen, det er heller helheten / kvalitetsfølelsen.

Jeg må jo også si at om man driver med skolearbeid og vanlig hjemmebruk så er oppløsningen som denne Asus-en og Mac retina tilbyr slett ikke nødvendig. Nå gjør jo Apple så man blir nødt til å velge Retina for ellers må man gå 10 år tilbake i tid å velge en 1280x800 oppløsning på sin nye Macbook Pro.

 

Om du trenger et eksempel på en pc med bedre spesifikasjoner så kan du se på Asus gaming pc-er. 4 kjerner Haswell, 16GB ram, SSD og HDD eller 2xSSD i raid 0, nVidia GTX770 3GB osv til prisen av en MBP13.

Modellnr url til den PCen?

Lenke til kommentar

 

Problemet er at hver gang noen lager en super pc så kommer noen og skryter av at Apple har gjort det bedre

andre ganger noen har laget en dings så kommer noen ( også denne gangen) og skryter av at Apple har gjort det bedre

At det koster dobbelt så mye er det ikke så mange som bryr seg om , men hver gang en pc ( som ikke er laget av Apple) koster mye penger så klager folk .

Nesten som enkelte tar det som en fordel at Apple dingser kostet mye penger .

Har man da glemt at dyr betyr ikke nødvendigvis kvalitet

 

Nå er jo hardwaren en Mac pc og en annen pc ikke 100% lik ( selv om de kunne bruke de samme delen ) . Det var enda større forskjell før

Da er det klar at resultatet ikke blir helt likt

Her har jo os-et også mye å si for det er jo svært sjelden at man bytter ut det originale operativsystemet

Nei, det er ikke problemet, det er halve problemet. Den andre halvdelen kommer i Apple-tråder. Ikke kom her og lat som om fanbois bare fins på en side.

Lenke til kommentar

 

Og bedre byggekvalitet, OG holder seg bedre på bruktmarkedet. Og bedre tastatur, og bedre batteri.

Haha.

Jeg glemte også å nevne at MacBook Pro 13 Retina har merkbart lavere støynivå under lett bruk samt bedre skjerm, med blant annet mindre refleksjon. Hvorfor noen vil kjøpe Zenbook UX301 er for meg en gåte.

Ikkje alle som liker OS'et. Personlig hater eg det, er lost med en gang xD

Men ser poenget.

Lenke til kommentar

Macbook Retina var sjangerdefinerende for denne klassen med «premium» ultrabooks med høykvalitets skjerm. Så det blir helt naturlig at nye modeller i denne klassen blir sammenlignet med Macbook Retina. Har ingenting med Apple vs Windows.

 

Dere som tidligere i tråden sammenlignet Macbook Retina med gaming laptops har virkelig ikke forstått noe som helst. Gaming laptops er forresten et latterlig konsept.

Endret av HMKongen
Lenke til kommentar

Siden når har Apple "hatere" sagt at Windows laptopper er 50% billigere, men bedre, enn Macbooks? Jeg har hørt det om PCer, men aldri laptops.

 

Må også le av de som prøver å få Macbook til å se så mye bedre ut, ved å si "bedre skjerm, bedre oppløsning". Er ikke oppløsningen en del av skjermen, altså? Eller får dere listen til å se lengre ut?

 

Bare for å peke ut Apple fanboys sin lave kompetanse: De tror PC'er er det samme som en laptop. Uff!

 

Kan man forresten bytte ut deler på en Macbook? Ram, SSD, etc? Hørte en gang det ikke er mulig i noen modeller.. Det hadde vært veldig typisk Apple, i så fall.

 

Macbook er forresten ikke et bedre kjøpt hvis man ikke liker Mac OS. Ubrukelig argumentasjon.

Lenke til kommentar

Skal ikke lengere tilbake en forrige test av Macbook Retina fra HW for å finne påstander om hvor overpriset Macbook er og snakk om apple avgift på 5-6 000 kr. Dette har vært et gjennomgående argument i sikkert et tiår nå, selv om det har avtatt en del i nyere tid. Spesielt etter oppblomstringen av ultrabooks. De fleste har etter hvert innsett at PC i samme segment som Macbook koster like mye. Retina modellene leverer faktisk veldig brukbar hardware for pengene.

 

De aller fleste som fremtrer på dette forumet er godt klar over forskjellen mellom PC og Laptop. Dumme utsagn kan i fra begge leir. Er heller ikke et uvanlig syn i kommentarfelt å lese om folk som hevder at Mac ikke er en PC.

 

Nei, det går ikke ant å skifte ut deler på Air og Retina modellene. Er ikke normalt på Windows ultrabooks heller. Vanlig Macbook kan skifte ut noen deler, men den er så utdatert at den ikke burde vært i salg.

 

Macbook Retina er definitivt et bedre kjøp enn denne Asus maskinen selv om du ikke liker Mac OS. Macbook Retina holder høyere kvalitet og leverer mer «bang for the buks». Liker du ikke Mac OS er det bare å installere Windows, er ikke vanskelig. Har selv dualboot på min Retina og det fungerer selvfølgelig utmerket (foruten Windows sin elendige skalering).

Endret av HMKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...