Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hard hangs - Årsak?


Anbefalte innlegg

Har i den siste måneden hatt et problem med at PCen henger seg opp sporadisk, såkalte "Hard hangs".

 

Har fomlet litt med diverse feilsøkings alternativer og programmer.

Resultatet jeg har kommet frem til, er at det er enten SSD disken som OSet kjører på, eller minnet.

(Er på ingen måte en ekspert, så det er ikke sikkert feilsøkingen min har vært gjennomført riktig)

 

Error IDen windows kommer med er ikke mye til hjelp, "ID41 Critical Kernell Power"

http://support.microsoft.com/kb/2028504

Som også gjør at jeg ikke får en fullstending crash report.

På det meste har dette skjedd 7 ganger på 24 timer, på veldig sporadiske tidspunkt. Alt fra 5 sekunder etter at skrivebordet kommer opp til en hel dag uten at problemet viser seg.

 

En måte som ser ut til å påskynde problemet er å se på youtube videoer og bruk av Netflix. (Noe som bruker minnet mye)

 

 

Kan en minne feil forårsake "Hard hangs"?

Noen som har noen hendige programmer som kan hjelpe meg i feilsøkingen?

 

Jeg har oppdatert alt av drivere, samt oppdatert biosen uten at dette har hjulpet. Har også prøvd å update firmwaren på SSD disken via Corsair sitt eget update program, fikk beskjed at jeg hadde den nyeste firmwaren installert.

 

Har ikke sett at noen av komponentene i PCen har blitt varme nok til å provosere en slik feil heller.

 

EDIT:

Jeg kan utdype litt hva som skjer etter jeg har kjørt en clean install av OS.

Etterhvert som X antall drivere og programmer blir installert og Y antall med windows oppdateringer, så vokser problemet tilbake igjenn. Jeg kan ei ikke si at dette er 100% rett, i og med at feilen er såpass sporadisk, og nærmest umulig å tvinge fram.

 

Specs:

 

-OS: W7

 

-CPU: i7 2600k @ 3.4ghz

 

-RAM: 16gb Corsair

 

-Hoverkort: Asus P8Z68-V Pro Gen3

 

-HDD: ATA Corsair Force 3 SCSI Disk

Endret av Bust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker, men jeg fant en fyr som hadde omtrent samme problem som deg, så du kan lese gjennom de postene han har i dette forumet. Det er mye å lese gjennom, men kanskje du finner noe.

Leste hele tråden. Skal grave dypt og prøve de diverse tingene personen i den tråden brukte. Takker for linken!

 

Men jeg vil poengtere at det er tre store forskjeller:

1 - Jeg får hard hangs, systemet fryser fullstending. Jeg får ikke svart skjerm.

2 - Problemet hans dukket opp etter hardware oppgradering av CPU og GPU. Jeg kjørte riggen min problem fritt i flere måneder etter at jeg byggde den.

3 - Problemet mitt kom etterhvert, og blir ikke fikset av en clean install av OS heller.

 

Hva er dette med "C1E Support" han fabler om i BIOS?

Hvor finner jeg denne funskonen? Eventuelt noe lignende for min BIOS?

 

Sitter med Asus P8Z68 - V Pro hovedkort, med nyeste BIOS.

Endret av Bust
Lenke til kommentar

C1E support er "Enhanced halt state" eller strøm sparing, det reduserer strømmen til CPU når du ikke gjør så mye, eller ikke bruker PC'en. Mulig du finner det under Power Saving eller noe slikt i BIOS.

 

Hvis jeg husker rett fra det forumet, så var hans problem forårsaket av software, du kan gå gjennom Event log til Windows og se om du ser noen feil melding like før PC'en fryser, det kan gi et hint om hva som er problemet.

 

Edit: Du finner C1E Support under Advanced\CPU Configuration i BIOS.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å tolke system rapporter. Er helt grønn på dette feltet desverre.

Hvilken informasjon vil være relevant?

 

Jeg ser etter mønster i de siste 24 timene.

(Det er ikke sikkert problemet mitt blir loggført, pga "Hard Reset" greia)

 

EDIT:

Kansje en kjapp teamwiever økt hadde vært ideelt i dette tilfellt.

Endret av Bust
Lenke til kommentar

Regnet nesten med det på denne tiden av døgnet.

 

Jeg kan legge til en ledetråd jeg har glemt å nevne i mine øverige posts.

Når jeg laster ned, enten det er via programmer som steam og origin så fremkaller dette en hardhang nesten med en gang, uten untak. Det går fint så lenge jeg ikke bruker pcn mens jeg laster ned, men med det samme jeg bruker browseren eller starter et spill, så henger det seg opp. Varierer fra med en gang, opp til en time.

 

 

Nå kan det hende at jeg har fremtvunget nødvendigheten med en clean install av OSet.

Jeg prøvde å bruke den innebygde driver verifieren til windows for å identifisere driver feil.

Dette resulterte i BSOD før jeg nådde login skjermen. Løsningen jeg valgte var å rulle tilbake windows, og nå får jeg hard hangs med en gang jeg starter PCn. Dette er uheldig siden jeg vil miste dumpen fra BSOD samt eventloggen. Sitter i skrivende stund i safe mode. Om jeg ikke klarer å fikse oppstarten skikkelig så blir det nok clean install på meg.

 

Kommer tilbake til tråden så snart jeg opplever at problemet kommer tilbake. (Har ingen store forhåpninger for at en clean install ska fikse problemet for meg)

 

En ting er sikkert, dette er lærerikt med tanke på mine pc kunnskaper i alle fall.

Lenke til kommentar

Ållright, etter litt fikkling fikk jeg OS'et nogenlunde stabilt igjen.

 

Jeg kan gi noen eksempler på rapporter som kommer i samme tidsrom som system hengene.

 

Feil:

 

 

Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

----

Finner ikke beskrivelsen for hendelses-ID 1 fra kilde NvStreamSvc. Komponenten som forårsaker denne hendelsen er enten ikke installert på den lokale datamaskinen, eller installasjonen er skadet.

Hvis hendelsen stammet fra en annen datamaskin, måtte visningsinformasjonen lagres sammen med hendelsen.

Følgende informasjon var inkludert med hendelsen:

NvStreamSvc

----

Økten ReadyBoot stoppet på grunn av følgende feil: 0xC0000188

----

Ytelsesstrengene i ytelsesregisterverdien skades ved behandling av utvidelsestellertilbyder Performance. Verdien BaseIndex fra ytelsesregistret er første DWORD i datadelen, verdien LastCounter er andre DWORD i datadelen og verdien LastHelp er tredje DWORD i datadelen.

----

Kan ikke initialisere plugin-modulen .

Kontekst: Windows-program, SystemIndex-katalog

Detaljer:
Elementet ble ikke funnet. (HRESULT : 0x80070490) (0x80070490

 

----
Henter jeg ut korrekt informasjon fra eventloggen? Er det kansje informasjonen under fliken "Detaljer" som er mest relevant?
Endret av Bust
Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme frysproblemet. Maskina fryser men ikke blåskjerm. Til slutt fryser musa også. Har strevet lenge med dette problemet. Har også tatt clean instal av win7, men problemet oppstår etter at jeg har lastet ned de fleste programmer igjen. Når jeg starter i safe mode med nett fungerer alt som normalt. Jeg burde ha tatt eliminasjonsmetoden og funnet hvilket softwarw som er årsak. Det er veldig få programmer som starter ved log in. har stoppet de med autoruns. Jeg mistenket adobe flash eller noe slikt, men er helt åpen for hvilket software jeg har. Jeg har en kraftig gamer fra Komplett med Intel i7 prosessor. Noen tips?

FAdobe Flash er ikke innkoblet i safe mode så jeg får ikke sjekket den muligheten, eller kanskje det er derfor den ikke feiler i SM?

Endret av Gloria1
Lenke til kommentar

Kjapp oppdatering på hva som har skjedd.

 

Etter mye om og men, klarte jeg i sammråd med en jeg kjenner å finne ut at Corsair SSD disken min kjørte på firmware version 1.3.3

Litt forum graving viste tydelig at det er store problemer med denne versionen av firmware på Corsair Force 3 SSD diskene.

 

Etter litt klabb og babb klarte jeg å få firmwaren på disken opp till 5.03 som er den nyeste.

Har nå kjørt en total clean install, samt slettet og gjenoprettet partisjoner på alle hardiskene i riggen min.

(Dette var ikke nødvending for feilrettingen sin del)

 

Har nå kjørt feilfritt i over 6 timer, men pcen er ikke friskmelt rikting ennå.

Siden jeg valgte å kjøre clean install, så kan det hende at det lusker nye runder i fremmtiden.

Kommer tilbake till tråden etter en stund med tilbakemelding.

 

----

 

Gloria1, du sitter ikke tilfeldigvis med en SSD i riggen din?

Jeg mistenkte også Flash og Silverlight, men det viste seg at e muligens er SSDen min som har laget allt trøbblet for meg.

Endret av Bust
Lenke til kommentar

Fikk en hardhang til i går, etter at jeg hadde installert 138 windows updates.

Blandt de 138 så var det en driver, driveren til det trådløste nettverkskortet mitt.

Avinstallerte driveren, og lastet inn den nyeste driveren fra produsenten, og har ikke hatt en hardhang siden.

 

Er jo ikke 100% sikkert at det var driveren, men det er vel mest logisk at det er en driver som forsåsaker system heng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...