Gå til innhold

Slippe unna momsen på importerte varer fra nord amerika?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt forskjellig omkring dette. JEg har bestilt mye rart på nettet, meste fra Ebay. Vanlige varer med PERSONLIGE avsendere kan man enten setter verdien på under 200 kr eller putte "gift" på det. Av og til slår derimot tollvesenet seg vrangt. JEg fikk en pakke merket med Gift fra en fyr på Ebay, denne var og satt verdi på 25$ på, noe som på den tiden var under 200 kr. Allikevel fikk jeg brev i posten med beskjed om å fortolle varen, noe jeg gjorde via internett. Problemet var bare at de ville ha verdien MED frakt, og så måtte en betale toll av hele sulamitten (til og med frakt, noe jeg ikke skjønner siden dette er en tjeneste kjøpt i et anent land og ikke selve varen) Jeg førte nå inn verdien jeg, og fikk beskjed om at de ville ha 80 kr i moms + gebyr fra posten på 60 kr ( i motsetning til det 150 som posten ellers tar om de gjør hele fortollingen for deg). Et par dager etterpå kom det hentelpap, jeg hentet det grafikk-kortet som jeg hadde kjøpt, så på pakken og fant ut at jeg ikke skulle betale noe som helst for dette, siden alt var i orden, og brukte dermed nesten en uke å komme i kontakt med hun damen som hadde med min pakke og gjøre (hun var alltid på møte eller noe, og ba meg ringe henne siden det "var vanskelig" å forklare dette via epost). Hun kunne til sist fortelle meg at om det var addressert ifra et firma så hjalp det ikke HVOR mye gift det var, da var det ett eller annet rot med det. Jeg skjønte jo mindre, for det er da ikke uhørt at noen bestiller presanger til neon andre via nettsider drevet av bedrifter, er det vel?

Lenke til kommentar

Momsfri grense inkl. frakt er:

"GIFT" = kr 1000.-

Varekjøp = 200.-

 

Postverkets gebyr skal ikke komme på ved "GIFT", da de heller ikke har noe fortollingsarbeide, det er kun når de utfører en tjeneste de skal ha betalt.

Men her må man være oppmerksom for de tar seg til rette.

 

Svindel ha ha, gå ut i Oslos by å sjekk svart arbeide for millioner daglig, å så snakker om 10kroners svindel her, må le meg ihjel, hvor er perspektivet ?

Lenke til kommentar

Svindel ha ha, gå ut i Oslos by å sjekk svart arbeide for millioner daglig, å så snakker om 10kroners svindel her, må le meg ihjel, hvor er perspektivet ?

 

For ikke å snakke om den helv! gjengen med kjeltringer som sitter på Stortinget og bevilger seg selv fordeler i hytt og pine uten den minste samvittighet. Nei,... her må man bare ta for seg som best man kan, og utnytte alt man klarer som bare f-a-e-n :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...