Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kanskje det er en bevissthet? Og universet vårt sammen med mange andre er skapt av bevisstheten?

 

Hva er så grunnen til dette? Ved å lage et univers og legge bevissthet i "dyr" i dette universet, vil man oppnå noe veldig spesielt. Noe som gir gode muligheter for bevisstheten til å interaktere med selv selv. Noe som igjen utvikler bevisstheten i dens jagen etter å oppnå dens potensial.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje livet vi lever er en tanke i denne ene bevisstheten. Den har bare utviklet en veldig kompleks måte å tenke på. Den har jo trossalt mye kapasitet.

 

Det gir også vårt liv litt mer mening, siden vi er en del av alt, så er vi også viktig for helheten. Akkurat slik som bakteriene i kroppen vår er viktige for våre liv :) .

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Tja, bare tenk deg hvordan det ville være å være gud.

 

Det ville være som å drømme sin egen verden og ha full kontroll. I begynnelsen ville en kanskje drømt om å være rik, berømt og veldig flink med noe. Eller kanskje en ville prøve å oppleve hvordan det er å være det motsatte kjønn , hihi.

 

Også etter noen ganger med å utforske dette ville man "våknet opp" og tenkt, "wow, det var litt av et eventyr, men, hvor langt kan jeg gå? Gi meg litt mer spenning, litt mer risiko."

 

Kanskje man ville drømt at man var en ridder som drepte drager, reist i tid og opplevd hvordan det var å krysse alpene med elefanter.

 

Etter en stund med diverse eventyr og spennende reiser,hvor en alltid kan si nok er nok, hvor en aldri egentlig blir skadet, vil en ønske en virkelig storslått opplevelse. På en måte vil det ultimate eventyret være et hvor en glemmer at en kan stoppe eventyret, et eventyr hvor en glemmer hvem en egentlig er. Hva slags eventyr vil det være, tror du? Jeg tror det vil være ett hvor du sitter og leser denne setningen. Totalt uvitende om at du egentlig er "gud", eller "Altet", om enn en "liten" og "uviktig" del eller inkarnasjon av dette.

 

Det er populært og morsomt å si at vi er stjernestøv, men hvorfor stoppe der? Husk, hvis alt kom fra et bittelite "sted", eller fra én kilde, da er vi alle en grein, eller manifestasjon av den kilden. Hva var du før du ble født? Eller før solsystemet eller galaksen vår eksisterte?

 

Ellers, slå opp atman og brahman i hinduismen.

 

Historien om gud som drømmer seg bort hørte jeg av Alan Watts, fins titalls timer av forelesninger av han på youtube.

Lenke til kommentar

Kanskje verden ble skapt av et flygende spagettimonster for 5000 år siden, som gjør det slik at universet virker eldre enn det er?

 

Har du noen form for evidens for din spekulasjon, eller er den kun ren spekulasjon?

Spekulasjon på hva jeg har tenkt og opplevd ;) .

 

Jeg har også tenkt at det er bedre å tro på noe, enn ingenting.

 

Jeg tror på noe fint, så lenge det er mulig. Om det kommer opp opplevelser eller tanker som går mot min fine tro, så må jeg tro på noe annet som inkluderer disse tankene og opplevelsene.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Spekulasjon på hva jeg har tenkt og opplevd ;) .

 

Jeg har også tenkt at det er bedre å tro på noe, enn ingenting.

 

Jeg tror på noe fint, så lenge det er mulig. Om det kommer opp opplevelser eller tanker som går mot min fine tro, så må jeg tro på noe annet som inkluderer disse tankene og opplevelsene.

Okaydokay. Så... hvorfor mener du at det er en god ting å tro på noe?

Lenke til kommentar

Begynte i går å lese "The Power of Now" av Echkart Tolle. Ikke lest så mye enda, men liker det veldig godt så langt.

 

Handler litt om at du er ikke dine tanker. Og jeg tror, slik tittelen sier, kraften med å være i nuet.

Okaydokay. Så... hvorfor mener du at det er en god ting å tro på noe?

Jeg må tro for å kunne ta avgjørelser.
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg ønsker å tro på "noe slikt"?

 

Fordi jeg har mange spørsmål. Jeg må kunne få alle svarene i ett, i et perfekt nett.

 

Det er kun hva jeg opplever jeg virkelig kan "vite", resten er til stor grad tro. Om noe jeg opplever går i mot min tro, så er min tro feil. Og jeg må få en ny.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Begynte i går å lese "The Power of Now" av Echkart Tolle. Ikke lest så mye enda, men liker det veldig godt så langt.

 

Handler litt om at du er ikke dine tanker. Og jeg tror, slik tittelen sier, kraften med å være i nuet.

Jeg må tro for å kunne ta avgjørelser.

"lukter" du på buddhisme?

 

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg må tro for å kunne ta avgjørelser.

Jeg tror du forveksler to betydninger av begrepet "tro" her. Å "tro" at for eksempel tyngdekraften er et faktum er en ting. Å tro på noe du ikke har solid evidens for at eksisterer? Det blir noe helt annet.

 

Hvorfor jeg ønsker å tro på "noe slikt"?

 

Fordi jeg har mange spørsmål. Jeg må kunne få alle svarene i ett, i et perfekt nett.

Hvorfor må alt være i ett nett? Jeg kjenner impulsen, jeg ønsker også å vite ting. Men jeg ønsker å vite ting jeg vet at stemmer - å for eksempel anta en allmektig skapning som så fyller inn alle hullene blir, nja, det virker som en noe billig løsning.

 

Det er kun hva jeg opplever jeg virkelig kan "vite", resten er til stor grad tro. Om noe jeg opplever går i mot min tro, så er min tro feil. Og jeg må få en ny.

Egentlig, det man selv opplever - i ekstreme situasjon, og transe og lignende, er virkelig ikke pålitelig. Hjernen er ikke alltid det mest pålitelige organet vi har (vår alltids pålitelige lever, derimot...), og diverse bias i hjernen bekrefter jo dette.

 

Men liker at du sier at du er villig til å endre oppfatning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg lukter etter sannheten. Jeg vet ikke hvor jeg vil finne den.

Vel det var jo det Buddha snakket om, og han mente at vi behøvde ikke å gå lengre enn å se innover i sitt eget sinn og tilværelsen.

 

 

Opened are the gates of immortality, you that have ears to hear, release your faith.

 

Do not accept any of my words on faith,

Believing them just because I said them.

Be like an analyst buying gold, who cuts, burns,

And critically examines his product for authenticity.

Only accept what passes the test

By proving useful and beneficial in your life.

Lenke til kommentar

Jeg tror du forveksler to betydninger av begrepet "tro" her. Å "tro" at for eksempel tyngdekraften er et faktum er en ting. Å tro på noe du ikke har solid evidens for at eksisterer? Det blir noe helt annet.

Alt jeg tror på har forskjellig grad av tro. Hva jeg tror mest på er nok at jeg trenger mat og søvn, må drite og pisse, det er en tyngdekraft osv.

 

Men, hva skal jeg tro om for eksempel hvor jeg skal dra på ferie? Jeg har jo aldri vært i India før. Eller bør jeg kanskje ta en mer "vitenskapelig" tilnærmelse, og sjekke fakta som kan sjekkes på forhånd. Dette kan være statistikk for tyverier, hotellguider, guider for ditt og datt, andres erfaringer osv osv

 

Problemet er at det er så mye opplysninger som motsier hverandre. Noen sier dette fungerer, andre sier dette fungerer. Osv osv. Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal tro.

 

Hvorfor må alt være i ett nett? Jeg kjenner impulsen, jeg ønsker også å vite ting. Men jeg ønsker å vite ting jeg vet at stemmer - å for eksempel anta en allmektig skapning som så fyller inn alle hullene blir, nja, det virker som en noe billig løsning.

Fordi ingen ting jeg tror på kan gå mot hverandre. Altså, jeg kan ikke tro på to ide'er som motstrider hverandre.

 

Egentlig, det man selv opplever - i ekstreme situasjon, og transe og lignende, er virkelig ikke pålitelig. Hjernen er ikke alltid det mest pålitelige organet vi har (vår alltids pålitelige lever, derimot...), og diverse bias i hjernen bekrefter jo dette.

Så da må man komme opp med forklaringer for hvordan man havner i transer, og hvordan opplevelsene som "ikke er ekte" oppstår.

 

Men liker at du sier at du er villig til å endre oppfatning.

Åpent sinn på balanseres med å være skeptisk.
Lenke til kommentar

Vel det var jo det Buddha snakket om, og han mente at vi behøvde ikke å gå lengre enn å se innover i sitt eget sinn og tilværelsen.

Jeg liker det jeg vet om buddhisme, men jeg vil ikke kalle meg buddhist, da jeg uansett ikke har satt meg ordntlig inn i de greiene.

 

Jeg leser også en bok nå, som heter "The 50th Law", som er veldig invidiualistisk av seg.

 

Det er nesten som om det er to meg: "Egoet" og min kropp (egoet tror jeg forsåvidt er for å beskytte vår kropp) er den ene.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg liker det jeg vet om buddhisme, men jeg vil ikke kalle meg buddhist, da jeg uansett ikke har satt meg ordntlig inn i de greiene.

 

Jeg leser også en bok nå, som heter "The 50th Law", som er veldig invidiualistisk av seg.

 

Det er nesten som om det er to meg: "egoet" og min kropp (egoet tror jeg forsåvidt er for å beskytte vår kropp). Resten er bevissthet.

Har hatt den forfatteren på listen min, men holder på med mange andre enda bedre fagbøker, hentet fra lærde munker som selv levde etter filosofien og dermed vet hva de snakker om.

 

Jeg skygger unna alle disse andre som bare leser og tror de forstår. Det må egen innsats til, og først da kan man helt ut forstå at det faktisk stemmer.

 

Du får si fra om boken holder helt til mål, så kan jeg tipse deg om andre gode fagbøker om emnet, eller gode forelesere.

 

Her er en av mine lærere:

 

 

A visiting Zen student asked Ajahn Chah, "How old are you? Do you live here all year round?"

"I live nowhere, he replied. There is no place you can find me. I have no age. To have age, you must exist, and to think you exist is already a problem. Don't make problems, then the world has none either. Don't make a self. There's nothing more to say."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...