Gå til innhold

[Løst] Nettopp skaffet 50/10-mbits bredbånd, får bare 17 ned trådløst. Ny router?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I kollektivet der jeg bor har vi nettopp byttet bredbåndsleverandør til Canal Digital. Faktisk var montøren innom oss for bare en time siden og installerte det nye modemet. Vi har kjøpt 50 ned/10 opp-pakken, og kobler jeg pcen direktet til modemet får jeg nøytaktig 50 mbit opp og 10 ned på speedtest.net, men kobler jeg til routeren vi har oppnår jeg bare 17 ned (men fremdeles 10 opp).

 

Kobler jeg til med kabel fra routeren får jeg 23.5 ned (og 10 opp). Litt bedre, men fortsatt langt fra 50 mbit.

 

Jeg sitter 1.5 m fra routeren, så det skal ikke ha noe med det å gjøre. Derimot ser jeg for meg at det kanskje er routeren som er flaskehalsen, da vi har en gammel Linksys WRT54g.

Jeg oppdaterte firmwaren nå nettopp, uten at det ga noen forbedrede hastigheter.

 

Såh, på tide å bytte router? Hvis det er tilfellet trenger jeg isåfall anbefalinger og tips, da jeg har liten peiling på akkurat dette :)

 

Når jeg tenker meg om kommer vi mest sannsynlig til å kjøpe en ny router uansett, da vi bor i et relativt stort hus, hvor noen av veggene er av mur, så det kan være en fordel å ha to routere i huset (det har vi hatt til nå, men vi må levere tilbake den ene til vår tidligere leverandør, Nextgentel).

 

På forhånd takk for svar.

 

- E

 

EDIT: Endret emnetittel

 

EDIT2:

 

Etter kjapp googling fant jeg noen routeralternativer:

 

TP-LINK Dual-Band N600 Router

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1351683

 

P-Link N750 Wireless Dual Band Gigabit Router

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1244211

 

ASUS RT-N56U DUAL BAND WLAN ROUTER

http://www.prisjakt.no/product.php?p=765738

 

 

Er noen av disse å anbefale? Ønsker ikke at routeren skal være noe særlig dyrere enn disse.

Endret av Everlate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type router har du? Hvilken type kabel har du mellom router og modem? Sjekk at du får samme hastighet med kabel fra router som du får direkte fra modem før du ser på trådløst.

Han har jo kjørt de testene og skrevet hvilken router han har...

 

Ja har jeg ikke det da?

 

 

Jeg hadde samme problemet. Kjøpte Asus RT-AC66U og Netgear A6200. Problemet løst.

 

Asus RT-AC66U blir for dyr.

Endret av Everlate
Lenke til kommentar

ASUS RT-N56U DUAL BAND WLAN ROUTER

http://www.prisjakt....ct.php?p=765738

 

er hvertfall den jeg ville gått for.

Ikke den nyeste på markedet, men med en fw oppdatering er det en veldig bra, funksjonell og stabil ruter.

 

Tviler ikke på at Asus-routere(n) er god nok, men hva med TP-Link TL-WDR3600? Den er litt billigere, og har fått gode reviews (f. eks. her). Hva er forskjellen mellom de to?

 

Vi er som sagt fem stk, og bruker nettet stort sett til vanlig surfing og streaming (netflix, hbo) og ltt casual online gaming iblant.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at kvaliteten på nettverkskortet i PC'en støtter 50Mbit? Men ja, den routeren du har nå vil rett og slett ikke klare mer en de tallene du oppga. Faren min måtte bytte ut WRT54g for samme grunn.

 

Det beste er nok å satse på en 802.11AC router (nyeste, etter 802.11n), og passe på at nettverkskortet støtter dette. Men tror en kvalitets 802.11n router + 802.11n nettverkskort vil holde i massevis for 50mbit.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg denne:

 

NETGEAR Rangemax Open Source Wireless-N

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580427&gclid=CMTn9bPx1LoCFfN4cAodhBMAZA

 

Med Tomato Open sorce firmware:

 

http://www.myopenrouter.com/download/list?sort=downloads&cat=50

 

 

Den er billig, og med Tomato ultrastabil. Hadde den oppe å gå på en 70/10 linje i månedsvis uten at jeg fikk noe form for problemer eller trengte å restarte routeren.

 

Edit: Når jeg tenker meg om kan det være denne ikke fult ut støtter 50-70mbit over trådløsen, så da er det kansje ikke det beste valget. Må nok se på en såkalt AC router, for å oppnå 50mbit stabilt. Men det krever selvfølgelig godt nettverkskort.

 

AC-routere er vel stort sett de i det øverste prissjiktet?

For ja, det vi først og fremst er på utkikk etter er en router som best utnytter båndbredden vår innenfor budsjettet vårt (som er som sagt rundt 600 kr).

 

EDIT: Men det er kanskje ingen routere til 600 kr som fullt ut klarer å utnytte 50 mbit, og etter å ha lest alle anmeldelsene fra brukere på komplett.no virker det her som et godt kjøp!

 

Noen innsigelser?

Endret av Everlate
Lenke til kommentar

 

AC-routere er vel stort sett de i det øverste prissjiktet?

For ja, det vi først og fremst er på utkikk etter er en router som best utnytter båndbredden vår innenfor budsjettet vårt (som er som sagt rundt 600 kr).

 

EDIT: Men det er kanskje ingen routere til 600 kr som fullt ut klarer å utnytte 50 mbit, og etter å ha lest alle anmeldelsene fra brukere på komplett.no virker det her som et godt kjøp!

 

Noen innsigelser?

 

 

Jeg har vært SVÆRT fornøyd med denne. Men dette er gitt at du har kompetanse nok til å installere enten tomato eller DD-WRT på den, det er ikke vanskelig og det finnes mange guider.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har vært SVÆRT fornøyd med denne. Men dette er gitt at du har kompetanse nok til å installere enten tomato eller DD-WRT på den, det er ikke vanskelig og det finnes mange guider.

 

Får nok til det ja ;)

 

Er du sikker på at kvaliteten på nettverkskortet i PC'en støtter 50Mbit? Men ja, den routeren du har nå vil rett og slett ikke klare mer en de tallene du oppga. Faren min måtte bytte ut WRT54g for samme grunn.

 

Det beste er nok å satse på en 802.11AC router (nyeste, etter 802.11n), og passe på at nettverkskortet støtter dette. Men tror en kvalitets 802.11n router + 802.11n nettverkskort vil holde i massevis for 50mbit.

 

Nettverkskortet mitt støtter iallefall 802.11n. 802.11AC-routere blir i dyreste laget, så da ser jeg for meg at jeg går for en 802.11n-router.

 

 

Men denne Netgear Rangemax-routeren har innebygget antenne. Det samme gjelder Asus RT-N56U.

Huset jeg bor i er såpass stort at god rekkevidde ses på som et stort pluss. Vil innebygget antenne ha mye å si på rekkevidden til routeren?

Lenke til kommentar

Dette er en rimelig og grei (for prisen) AC-router, og den holder i massevis for 50 Mbps: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1871940 .

 

Spørsmålet er om de har nettverkskort som støtter AC, og om denne routeren er stabil. Personlig ser jeg på stabilitet som vesentlig mye viktigere en hastighet. Har ikke hatt gode erfaringer med teknologi av nyere type som selges billig. De må ha redusert kostnader på en eller annen måte for å få en så lav pris.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Dette er en rimelig og grei (for prisen) AC-router, og den holder i massevis for 50 Mbps: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1871940 .

 

 

Spørsmålet er om de har nettverkskort som støtter AC, og om denne routeren er stabil. Har ikke hatt gode erfaringer med teknologi av nyere type som selges billig. De må ha redusert kostnader på en eller annen måte for å få en så lav pris.

 

 

Det er det jeg også tenker. Dessuten støtter ikke nettverkskortet mitt AC, såvidt jeg kan se.

 

amJpSmZE.jpeg

 

Googlet litt rundt og jeg kan ikke finne noen som argumenterer sterkt for at innebygget antenne gir noen særlig bedre rekkevidde enn de med ekstern. Hvis det er tilfellet står jeg igjen med Netgear'en og Asus'en, men Netgear-routeren kan jeg få for 400 inkl. frakt hos Netonnet, mens Asus'en koster minst 700 kr (også inkl. frakt).

 

Så i mine øyne virker Netgear'en som det beste kjøpet. Eller hva? :)

Endret av Everlate
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er det jeg også tenker. Dessuten støtter ikke nettverkskortet mitt AC, såvidt jeg kan se.

 

amJpSmZE.jpeg

 

Googlet litt rundt og jeg kan ikke finne noen som argumenterer sterkt for at innebygget antenne gir noen særlig bedre rekkevidde enn de med ekstern. Hvis det er tilfellet står jeg igjen med Netgear'en og Asus'en, men Netgear-routeren kan jeg få for 400 inkl. frakt hos Netonnet, mens Asus'en koster minst 700 kr (også inkl. frakt).

 

Så i mine øyne virker Netgear'en som det beste kjøpet. Eller hva? :)

 

Kjøp Netgearen, og installer tomato firmware på den, så har du en fantastisk bra router med veldig mange avanserte instillingsmuligheter. Tomato firmware har enterprise grad av instillingsmuligheter, noe som er veldig fint i et kollektiv da folk har en tendens til å "overbruke" linjen, noe som gjør den treg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...