Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Familiebil med god plass i seterad 2 ?


TeVa

Anbefalte innlegg

Må muligens ganske snart se meg om etter en annen bil, da nåværende bil har fått dårlige fremtidsutsikter av vår verkstedmann.

 

Har 3 unger hvorav to bruker barnesete.

Det bør dermed være såpass god plass i seterad 2, at 9-åringen ikke sitter i klemm i midten mellom barnesetene.

 

7-seter er selvfølgelig et alternativ, men prisen er som regel endel høyere for disse.

Kunne denne gangen også tenkt meg en bil ikke særlig eldre enn ca. 3 år, da jeg er noe lei stadige verkstedutgifter på gamle biler :-/

 

Så ........ er det noen her inne med tips om biltyper med den plassen jeg er ute etter.

Ser bort ifra type store SUV'er etc. da disse er godt over budsjettet vårt :-(

 

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig selv vært på jakt etter mye det samme, med nokså like premisser. Vi endte opp med fabrikksny Berlingo (Airdream 1,6 e-HDi EMG), med serviceavtale. Med litt plukk som hengerfeste og motor/kupe-varmer etc, endte prisen på nokså nøyaktig 300.000,- med knappe 400,-/mnd for serviceavtale (alt etter antatt kjørelengde).

Ble ganske overrasket over valuta for pengene: Plass, kjøreegenskaper, utstyr, alt er godt innenfor det jeg vil betrakte som "skikkelig familiebil". Et par-tre-fire klønete/franske/sære løsninger (bryterplasseringer, etc), men ellers helt kurant. Stor forskjell på varebil- og personbil-utgaven. 120g CO2 utslipp, så du får "grønt billån" på denne utgaven.
Vi regnet endel på totalkostnad og fant ikke noen andre som matchet denne bilen.

Lenke til kommentar

Ny bil? Brukt bil? Prisklasse?

 

Første jeg kan komme på som er en gunstig og grei bil er Volkswagen Touran. Her setter du deg også rett inn, og ikke ned, hvis du er av typen som synes dette er mest praktisk og passer dine behov best.

 

Hadde ikke vært dumt å bestille prøvekjøring på en Volkswagen Touran.

Lenke til kommentar

Vi kjører V70 som leiebil nå. Oppskrytt baksete. Dårlig plass til 3 barn der. Det går, men klønete beltelåser gjør at det er mye arbeid å feste barneseter. Tviler på at ditt barn som ikke sitter i sete vil trives mellom barnesetene i den. Ellers er det en fin bil, men overraskende stump i fjøringen, så ikke noe førstevalg for den som kjører mye på telehiv.

Touran synes jeg også virker trang, men det går sånn noenlunde. Her må en sjekke med å trø inn alle setene og se om alle ungene får det greit.
Har forøvrig prøvd et par andre biler i det siste:
Subaru Forester: Plass til 2 bak, glem 3. Forsåvidt en stor bil, men baksetet er bygget for 2.

Nissan Qashqai +2: Siden det er en 7-seter så får en jo stablet inn alle 3 ungene med å ta 1 eller flere bakerst, men det blir mye dødplass og null plass til barnevogn. Spesielt og dels gammeldags interiør.

Ifølge en bekjent med S-Max er det god plass til 3 barn i fremste baksetet, så du slipper å benytte den evt bakerste seteraden. De har hatt ganske mye tull med bilen, mye på verksted, men om det er representativt for modellen aner jeg ikke. Sidedørene bak er store, så det er vanskelig å få inn/ut unger i trange parkeringsluker.
Skyvedører burde vel egentlig ha vært et krav på en familiebil :-)

Lenke til kommentar

Touran er ikke spesielt stor. Jeg ville som fikse er inne på, sett på noe fransk. Renault Grand Scenic og Peugeot 5008 er sterkt undervurderte biler, og er blant de aller beste praktiske familiebilene. Renault har hatt 5 års garanti siden 2009, og Peugeot siden 2011. I følge testene sitter en voksen person her bra i andre seterad mellom to barneseter, og tredje seterad er brukbar til mer enn bare de verste nødstilfellene. Veldig mange smarte og fleksible løsninger man f.eks. ikke finner igjen i stasjonsvogner og andre biltyper.

Lenke til kommentar

Touran er ikke spesielt stor. Jeg ville som fikse er inne på, sett på noe fransk. Renault Grand Scenic og Peugeot 5008 er sterkt undervurderte biler, og er blant de aller beste praktiske familiebilene. Renault har hatt 5 års garanti siden 2009, og Peugeot siden 2011. I følge testene sitter en voksen person her bra i andre seterad mellom to barneseter, og tredje seterad er brukbar til mer enn bare de verste nødstilfellene. Veldig mange smarte og fleksible løsninger man f.eks. ikke finner igjen i stasjonsvogner og andre biltyper.

Skal vel sies at de minst fornøyde bilkundene kjører fransk *kremt*

Lenke til kommentar

Touran er ikke spesielt stor. Jeg ville som fikse er inne på, sett på noe fransk. Renault Grand Scenic og Peugeot 5008 er sterkt undervurderte biler, og er blant de aller beste praktiske familiebilene. Renault har hatt 5 års garanti siden 2009, og Peugeot siden 2011. I følge testene sitter en voksen person her bra i andre seterad mellom to barneseter, og tredje seterad er brukbar til mer enn bare de verste nødstilfellene. Veldig mange smarte og fleksible løsninger man f.eks. ikke finner igjen i stasjonsvogner og andre biltyper.

Touran har iallefall 3 dedikerte seter bak, og ikke en 3-seter som egentlig er 2-seter der det tredje setet i midten er et skikkelig kompromiss.

 

Franske biler lever virkelig opp til ryktet sitt og er absolutt ikke undervurdert. Dette sier jeg på grunnlag av at jeg har kjørt en del franske nybiler. De er helt OK å kjøre. Skal innrømme at nå ser iallefall Peugeot litt mer normal ut, og kvalitetsfølelsen i interiøret har forbedret seg noe helt vanvittig i forhold til tidligere. Har også erfaringer med biler som kommer i innbytte etter 2-3 år, og disse føles veldig gamle og raklete ut. Dette er snakk om 2011-2012 modeller(!!). Synes det er for tidlig at så nye biler skal være så elendige, men forklaringen er nok dårlig kvalitet.

 

Og den automatkassa til Citroen/Peugeot? Fy faen...

Lenke til kommentar

Skal vel sies at de minst fornøyde bilkundene kjører fransk *kremt*

Ifølge hvem? Ifølge Autoindex er de ikke det i hvert fall, og Renault ligger på en øvre halvdelen, over VW...

 

 

Touran har iallefall 3 dedikerte seter bak, og ikke en 3-seter som egentlig er 2-seter der det tredje setet i midten er et skikkelig kompromiss.

 

Franske biler lever virkelig opp til ryktet sitt og er absolutt ikke undervurdert. Dette sier jeg på grunnlag av at jeg har kjørt en del franske nybiler. De er helt OK å kjøre. Skal innrømme at nå ser iallefall Peugeot litt mer normal ut, og kvalitetsfølelsen i interiøret har forbedret seg noe helt vanvittig i forhold til tidligere. Har også erfaringer med biler som kommer i innbytte etter 2-3 år, og disse føles veldig gamle og raklete ut. Dette er snakk om 2011-2012 modeller(!!). Synes det er for tidlig at så nye biler skal være så elendige, men forklaringen er nok dårlig kvalitet.

 

Og den automatkassa til Citroen/Peugeot? Fy faen...

Alle disse har tre dedikerte bakseter, men Touran er den minste med dårligst plass.

 

Hvilket rykte? De siste generasjonene Renault er å finne i toppen i de forskjellige klassene i Dekra og TÜV-rapportene om driftssikkerhet, i Vi bilägare har de også fått toppkarakter for driftssikkerhet og kvalitet. En samlet norsk bilpresse er enige om at disse franskmennene er undervurderte, og at dette er blant de beste familiebilene for de som har behov for god plass og praktiske løsninger.

 

Hvilken automatkasse? Hvis du har kjørt en bil med EMG-kassa i tro om at dette er en vanlig automatkasse så er det ikke rart du blir skuffet, da dette er en elektrisk styrt manuell kasse...

Lenke til kommentar

om du ikke har vurdert Skoda Superb bør du gjøre det. en overlegen god plass i baksetene og et enormt bagasjerom. det skader jo heller ikke at det er en god bil å kjøre.

 

gjerne med 2 liters dieselen og 4X4 og DSG girkassen. det er ikke mange biler som kan konkurrere med den mtp. plass/komfort/pris.

må skvise litt før du finner en i din prisklasse, men det finnes av dem der ute.

Lenke til kommentar

Touran har iallefall 3 dedikerte seter bak, og ikke en 3-seter som egentlig er 2-seter der det tredje setet i midten er et skikkelig kompromiss.

 

Franske biler lever virkelig opp til ryktet sitt og er absolutt ikke undervurdert. Dette sier jeg på grunnlag av at jeg har kjørt en del franske nybiler. De er helt OK å kjøre. Skal innrømme at nå ser iallefall Peugeot litt mer normal ut, og kvalitetsfølelsen i interiøret har forbedret seg noe helt vanvittig i forhold til tidligere. Har også erfaringer med biler som kommer i innbytte etter 2-3 år, og disse føles veldig gamle og raklete ut. Dette er snakk om 2011-2012 modeller(!!). Synes det er for tidlig at så nye biler skal være så elendige, men forklaringen er nok dårlig kvalitet.

 

Og den automatkassa til Citroen/Peugeot? Fy faen...

Hjelper ikke at Touran har "dedikerte" seter, når setene er smale og den totale bredden er relativt liten. Jeg vil sterkt anbefale å teste med seter/unger i bilen, før en bestemmer seg for en Touran. Det er relativt få biler som i praksis har god plass til 2 unger i barnesete pluss en uten sete. Ser en som nevner Superb her. Til det har jeg å si: Glemmesak. Superb er super(b) i lengden, men overhodet ikke i bredden. Samtidig er bagasjerommet ufattelig lite, for å være så "stort". De antall literne de har målt det bagasjerommet til, det MÅ inkludere alt tomrom som finnes, også det under gulvet. Vår søskenvogn går ikke inn i en Superb uten å demontere hjul. Samme vognen går inn i en Vectra C, V70 og Mondeo uten problemer.

 

Angående dine antifrankofile påstander så stemmer de mildt sagt dårlig med mine erfaringer. Og det gjør vel både mine og dine erfaringer like forbasket lite verdt :hmm::tease:

Ja den EMG-kassen.. Fy faen! Knallkasse! Tenk deg at de klarer å lage noe som er så enkelt, holdbart og velfungerende :eek: Men at det nok finnes noen som ikke liker/klarer å kjøre slikt, det forstår seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den EMG-kassen.. Fy faen! Knallkasse! Tenk deg at de klarer å lage noe som er så enkelt, holdbart og velfungerende

:eek: Men at det nok finnes noen som ikke liker/klarer å kjøre slikt, det forstår seg.

 

Ærlig talt, forstår du hva du prater om i det hele tatt?

Den kassa er rett og slett bedriten.

 

Fra Broom kan følgende siteres:

"Giringene i Peugeot sine EMG-girkasser er alt annet enn optimalt raske.

EMG-girkassen har også en automat-funksjon der den tar seg av hele giringsprosessen. Men det er langt fra komforten en automatkasse kan by på.

Så vi ender opp med en manuell girkasse der du slipper å clutche, og som du kan sette i automatfunksjon når du ikke gidder å gire. "

Jeg har selv kjørt litt i en Peugeot 508 RXH, og må si jeg ble svært skuffet over det meste.

En ting er at bilen med sine 200hk går som ei bøtte møkk, en annen ting er at girkassa var eksepsjonelt treg og jævlig.

Nei, takke meg til vanlig manuell fremfor dette.. Men helst en god automatkasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn til opplysning så er kommentaren min tatt fra folk jeg har vært borti som kjører Fransk (jobbet på bilverksted). Jeg har ikke løpt rundt og spurt alt og alle så det er vel ikke fakta nok men en advarsel på at alt ikke bare er en dans på roser. Dessuten så bør faktisk slike tilfredsstilt undersøkelser komme fra det landet bilen skal kjøres i, bilparkene og veistandard er forskjellige fra land til land og kontinent til kontinent.
F.eks. i Norge kjøres det blant annet unødvendig mye på lavprofil så kjøreegenskaper blir ødelagt av noen skarve dekk.

Lenke til kommentar

Autoindex kommer fra de nordiske landene, deriblant Norge. Og i følge denne undersøkelsen har det største merket i Norge, VW, mindre enn gjennomsnittlig fornøyde kunder, mens f.eks. Renault har kunder som er mer en snittet fornøyd, og øker hvert år. Hadde de vært så dårlige som enkelte skal ha de til, hadde de ikke vært Europas største varebilprodusent og verdens tredje største bilkonsern. Og en bil som har en del feil når den kjøres i tyskland og Sverige, blir neppe feilfri om den kjøres i Norge, på samme måte som de bilene med minst feil blir belemret med feil når de kjøres her.

 

 

Så vi ender opp med en manuell girkasse der du slipper å clutche, og som du kan sette i automatfunksjon når du ikke gidder å gire.

Det er jo dette som er poenget med kassa, derfor er ikke prispåslaget så stort heller. Prøver du å kjøre en vanlig manuell kasse som om du kjørte en med automat vil den også være bedriten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn til opplysning så er kommentaren min tatt fra folk jeg har vært borti som kjører Fransk (jobbet på bilverksted). Jeg har ikke løpt rundt og spurt alt og alle så det er vel ikke fakta nok men en advarsel på at alt ikke bare er en dans på roser. Dessuten så bør faktisk slike tilfredsstilt undersøkelser komme fra det landet bilen skal kjøres i, bilparkene og veistandard er forskjellige fra land til land og kontinent til kontinent.

F.eks. i Norge kjøres det blant annet unødvendig mye på lavprofil så kjøreegenskaper blir ødelagt av noen skarve dekk.

 

Hvis du har de opplysningene fra arbeidet på et bilverksted - så er vi godt i nærheten av fenomenet "skjevt utvalg"... Du får overvekt av de som faktisk har problemer med kjøretøyet (enten dette er produktfeil eller resultat av brukerfeil) - mens de som bare er innom for EU-kontroll og standard service ikke bryr seg med å kommentere, siden ting som fungerer - rett og slett fungerer, og derfor bare brukes uten at man tenker mer over det. (Man legger ikke merke til et verktøy man rett og slett bruker - det er i det øyeblikket verktøyet mangler eller feiler at man blir oppmerksom på det.)

 

Men det skulle ikke forbause meg om du har fullstendig rett ang. lavprofildekk - selv venter jeg på den dag de kommer til å (gjen-)innføre kompaktgummien...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...