Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er "DTC"?


HighGoat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Har nylig kjøpt meg en 07 bmw 116i, i dashbordet så er det en svær knapp hvor det står DTC på, har prøvd å slå denne av/på men finner ikke utav hva som er forskjellen ved å kjøre med DTC på eller av.

 

Noen som vet dette?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takker for lenken, kan noen forklare det kort å godt på norsk?

 

Haha tror ikke jeg forstod helt prinsippet med denne knappen, virka som den slo "av" antispinnen slik bilen kan spinne?

Skrevet

Enkelt forklart vil den skru av antispinn-funksjonen ja.

 

Regner med det ligger noe mer elektronikk bak. Mest på vinteren du vil merke forskjell :)

 

Kan også være antiskrens-funksjoner innbakt her

Skrevet

Vanligvis står DTC for Diagnostic Trouble Code, men på BMW er det en knapp for å "justere" antispinn/tractioncontrol. Hvor mye du vil at det skal hjelpe til. Hold den lenge inne for å skru det helt av.

  • Liker 1
  • 9 år senere...
Skrevet

DTC- dynamisk traction control-  PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
20 minutes ago, [email protected] said:

DTC- dynamisk traction control-  PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften

Strengt tatt så sperrer den kun dét hjulet som spinner. I tillegg vil det tillates å spinne mer enn med vanlig traction control aktivert. (BMW). Kjører man opp en glatt bakke så kan man høre ABS-en jobber fra side til side avhengig av hvilket hjul som spinner.

Skrevet (endret)
[email protected] skrev (På 15.2.2023 den 13.22):

DTC- dynamisk traction control-  PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften

Dtc systemet er ikke noe differensial sperre. Det er en åpen differensial som oftest(noen modeller ble levert med lammel brems)men sjelden i en modell med så liten motor. men med bruk av det elektroniske systemet som avleser hastighet via hjulsensorene, bremser abs pumpen trykk til det hjulet/ calliperen  som har minst friksjon. Det gjør en åpen diff i stand til å ha drift på begge drivhjul 


å slå av dtc systemet tillater sjoføren å ha kontroll over friksjonen man bruker selv(spinne)

det vill fremdeles ikke være mulig å sladde eller leke seg , som mange tror med bruk av den knappen. 
 

Om g sensorene i bilen registrerer (sladding) skrens eller hva faen mann vill kalle det, tar systemet over. 

Endret av MAtroxX
Skrevet

Med DTC aktivert på BMW kan man i høyeste grad sladde og gøye seg. Bilen vil rette seg opp når man retter opp på rattet. Men så lenge man. f.eks. ratter til høyre kan bilen slenge bakenden ut til venstre. Når man retter opp rattet igjen vil DTC forsøke å rette opp bilen igjen.

Man har 3 nivåer på antispinn/antiskrens.

  • Full antiskrens/antispinn (normalt).
  • DTC (Trykke én gang på DTC-knappen).
  • Helt av (Holde inne DTC-knappen i ca. 5 sekund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...