Gå til innhold

"Økt kunnskap gir økt smerte"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at det er meg du er ute etter med innlegget ditt

 

Å innse realiteter som virkelighet, at sånn er det bare, er noe jeg har innbefattet meg med i åresvis... Jeg har også forstått at jeg, som enkelt person, ikke får gjort en dritt med det, uten at det smerter meg nevneverdig av den grunn. Jeg er realist, ikke en jævla drømmer...

 

Kanskje du selv skulle ha skrevet et lengre innlegg om hvordan det smerter deg, noe det tydeligvis må gjøre, å bruke kunnskap og viten og ikke bare slenge ut hva du tror om andre uten å ha noe greie på det...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er et Bibelord også filosofer har vist til som riktig.

 

"Det er en slem plage Gud har gitt menneskene å plage seg med" står det visstnok i bibelen.

 

Hva ligger egentlig i det, at økt kunnskap gir økt smerte?

Er det noen som kjenner seg igjen i det?

Det er to ting som smerter - det ene er å få det man ønsker seg, og det andre er å ikke få det man ønsker seg. Smerten ligger i å kvitte seg med all ubrukelig kunnskap ved å være nådeløst ærlig og kritisk med sine egen tanker og forestillinger, og se hva som da blir tilbake

 

reality bites ..

Lenke til kommentar

Det er to ting som smerter - det ene er å få det man ønsker seg, og det andre er å ikke få det man ønsker seg. Smerten ligger i å kvitte seg med all ubrukelig kunnskap ved å være nådeløst ærlig og kritisk med sine egen tanker og forestillinger, og se hva som da blir tilbake

 

reality bites ..

Vel, er det noe jeg innså for lenge siden så er det at man ikke får det man ønsker seg, men får somregel en middelvei...

 

Og ja, nædeløst ærlig og kritisk er jeg enig i, i aller høyeste grad. Man må kjenne seg selv, helt, fullt og dønn ærlig, først da vet man hvor man står... Også sine svakheter og tilbøyeligheter, hvis ikke er det umulig å få gjort noe med dem...

 

So reality dosn't bite so mush anymore... :) coz i'am aware of it... and has been for many years...

Lenke til kommentar

Ja jeg har ikke fått helt klarhet i selv, hva det legges i at økt kunnskap gir økt smerte, men for filosofen var det tydeligvis tanken på hva aldring og død innbærer, ettersom han fikk mer kunnskap og innsikt i menneskets situasjon og vilkår her på jorden. Noe som gjorde han til en pessimist.

 

Måten mennesket godtar døden som noe naturlig, og ønsker den velkommen med nærmest servil from hengivenhet, og går den i møte med et tekkelig uttrykk av gravalvor.

Etter hans mening burde vi heller gå sammen om å erklære krig mot aldring og død, og motvirke naturen med alle midler.

 

Realiteten er jo den, at de fleste av oss kan forvente å bli torturert til døde på det mest groteske (av aldringsprosessen). Selv om man jo går rundt og håper på at det skal gå så kvikt og smerteløst som mulig for seg.

Lenke til kommentar

Vi kunne med letthet ha skapt en verden for ALLE, med like mange resurser og vilkår, men da må vi bli kvitt en del ting først... Politikk, landegrenser, religion for å nevne noe... Så pessimistisk har økt kunnskap ikke gjort meg :)

 

At jeg ikke ser helt lyst på dagens situasjon kan vel sies, men helsvart er ikke fremtiden, jeg har stor tro på menneskeheten jeg og er sikker på at økt kunnskap er veien å gå, ikke økt ignoranse der vi faller tilbake på troen på en entitet skal redde oss, det har vi sett fruktene av og vet ikke hjelper til annet enn utryddelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi JEG liker å oppdatere meg så MÅ jeg si i fra til alle fordi....? Er du så naiv at du tror det er automatikk i slikt?

Kanskje du faktisk er litt mer enig i dette bibelverset enn du faktisk tror.

 

Nå er vel ikke utroskap en katastrofe jeg MÅ opplyse om, er det vel?

Om det er katastrofe eller gla'nyheter er vel sekundært. Kunnskap er kunnskap.

Lenke til kommentar

Kanskje du faktisk er litt mer enig i dette bibelverset enn du faktisk tror.

 

Egentlig ikke. Økt viten gir økt kunnskap som igjen gjør at vi kan ta mer riktige valg som igjen er med på å minske den smerten enkelte må leve under fordi ignoranse og uvitenhet florerer. Ta noe så enkelt som homofili. Hadde folk brukt kunnskap og viten om homofili fremfor ignorante ørken myter så er det vel ingen som ville vært i mot homofili... Vi vet at det ikke skader noen, vi vet at det er naturlig i ganske mange arter, vi vet at de er hundre prosent mennesker på lik linje med de som er hetrofile, med de samme verdier og moral som hetrofile og de oppfører seg, stort sett, akkurat som oss. Gitt den kunnskapen så kan vi gi VELDIG mange mennesker en mye enklere hverdag, der angst, mobbing og nedrakking ikke eksisterer, men hva velger noen å gjøre isteden? Jo, de følger ørken mytene, selve ignorasen, det som faktisk har gitt en masse mennesker jævlig mye pepper og intolaranse og ikke minst smerte... Så nei, er ikke enig i at økt kunnskap gir smerte... :)

 

 

 

Om det er katastrofe eller gla'nyheter er vel sekundært. Kunnskap er kunnskap.

 

Kunnskap er kunnskap ja... Kanskje utroskap var et dårlig eksempel, da utroskap ofte skjuler andre ting enn det rent seksuelle, det er ihvertfall det folk flest tror....? Men som nettopp kunnskap har avdekket at ikke er så enkelt og man kan derfor velge andre valg... Personlig så har jeg kunnskap nok til å vite at ALLE menn, meg selv iberegnet selvfølgelig, vil være utro OM vi tror sjansene til å slippe unna med det er tilstrekkelig store... Hva har den kunnskapen lært meg? Jo, at jeg aldri setter meg selv i en situasjon som gir meg muligheten til å være utro... Så økt kunnskap kan faktisk forhindre utroskap også :) Man må bare være åpen. ærlig og klar over hvordan sakene ligger an så er det mye som kan unngåes...

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Økt viten gir økt kunnskap som igjen gjør at vi kan ta mer riktige valg som igjen er med på å minske den smerten enkelte må leve under fordi ignoranse og uvitenhet florerer. Ta noe så enkelt som homofili. Hadde folk brukt kunnskap og viten om homofili fremfor ignorante ørken myter så er det vel ingen som ville vært i mot homofili... Vi vet at det ikke skader noen, vi vet at det er naturlig i ganske mange arter, vi vet at de er hundre prosent mennesker på lik linje med de som er hetrofile, med de samme verdier og moral som hetrofile og de oppfører seg, stort sett, akkurat som oss. Gitt den kunnskapen så kan vi gi VELDIG mange mennesker en mye enklere hverdag, der angst, mobbing og nedrakking ikke eksisterer, men hva velger noen å gjøre isteden? Jo, de følger ørken mytene, selve ignorasen, det som faktisk har gitt en masse mennesker jævlig mye pepper og intolaranse og ikke minst smerte... Så nei, er ikke enig i at økt kunnskap gir smerte... :)

 

Kunnskap er kunnskap ja... Kanskje utroskap var et dårlig eksempel, da utroskap ofte skjuler andre ting enn det rent seksuelle, det er ihvertfall det folk flest tror....? Men som nettopp kunnskap har avdekket at ikke er så enkelt og man kan derfor velge andre valg... Personlig så har jeg kunnskap nok til å vite at ALLE menn, meg selv iberegnet selvfølgelig, vil være utro OM vi tror sjansene til å slippe unna med det er tilstrekkelig store... Hva har den kunnskapen lært meg? Jo, at jeg aldri setter meg selv i en situasjon som gir meg muligheten til å være utro... Så økt kunnskap kan faktisk forhindre utroskap også :) Man må bare være åpen. ærlig og klar over hvordan sakene ligger an så er det mye som kan unngåes...

Tenk en lege som skal gi en dødssyk pasient et nytt hjertet. Rett før operasjonen får han vite at det ligger en på naborommet som også trenger et nytt hjertet som vil dø i løpet av kort tid om han ikke får ett. Valgets kvaler. Denne kunnskapen gjør det ikke nødvendigvis noe lettere for legen. Det gjør han ikke mer lykkelig å vite at han bare kan redde en av de. Det er ikke nødvendigvis utelukkende positivt. Han sovner ikke noe lettere om kvelden fordi han har fått denne kunnskapen. Hadde han derimot ikke vist om denne andre personen, er det neppe utenkelig at han hadde også hadde hatt en bedre kveld. And so on.

Lenke til kommentar

Det blir jo bare tull, gitt at begge personene allikevel trenger det nye hjertet, enten legen vet om det eller ikke... Dessuten er det ikke opp til leger å bestemme hvem som skal dø og ikke...

 

Nei, summa sumarum anser jeg det som langt mer positivt å sitte med kunnskap og viten, det er ihvertfall langt bedre verktøy enn ignoranse og uvitenhet... Det kan vi vel enes om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det blir jo ikke bare tull, det er jo ikke akuratt helt utenkelig at legen kunne hatt en lykkeligere kveld dersom han ikke kjente til pasient nr 2. Uvitenhet er lykke rett og slett i enkelte tilfeller. Bomber man al-Qaida er man sikkert overlykkelige over å ha fjernet mange terrorister, men så snart man får vite at det omkom 200 sivile barn også er det ikke sikkert man er like lykkelig lenger som før man fikk den kunnskapen.

 

Hvem det i realiteten er som faktisk bestemmer hvem som skal få hjertet eller ei er å misse selve poenget litt..

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser poenget ditt. Men fra mitt ståsted, der jeg gjør det jeg kan for å lese meg opp og lære så mye som mulig om det aller meste faktisk, ser jeg bare at min "verktøy kasse" i møte med ting blir større og den kunnskapen gjør meg mye mer i stand til å møte nye utfordringer enn om jeg lettsindig og ignorant hadde møtt de samme problemene. For meg så betyr ikke flere valg nødvendigvis større ulykke, eller smerte, det betyr bare at jeg er bedre i stand til å analysere de forskjellige valgene og ta et som er mer riktig.

 

I ungdommen var jeg vel det man kan kalle "I make the road while I walk it" type fyr, jeg reflekterte aldri noe større over hverken valg eller valgmuligheter eller årsak og virkning, jeg gikk etter "magafølelsen" og mottoet "Handle før du tenker" og kan vel i verdens mest benyttede klokskap, etterpå klokskapen, si at jeg tok en del jævlig dårlige valg den gangen, nettopp fordi jeg ikke hadde oversikt lenger enn til nesetippen, eller i mitt tilfelle, øyenbrynene... :)

 

De valgene ville jeg aldri gjort i dag med den kunnskapen og viten jeg i dag besitter, da ville jeg HELT klart ha valgt anderledes på ganske mange ting som ville affektet livet mitt, så det er litt motsatt også, at mindre viten kan fint få folk opp i både smerte og ulykke... :)

 

Jeg lar meg aldri styre av magefølelsen lenger (utenom i sitasjoner der valgene jeg gjør ikke får noen konsekvenser for meg eller andre da, litt impulsiv må man jo forsøke å være... har litt for mye gutt i meg til å være grav alvorlig og kjedelig... :) ), og tar alltid veloverveide valg. Er det noe jeg lurer på så gjør jeg det jeg kan for å få så mye info om det som mulig, gjelder i alt fra innkjøp av vaskemaskin til oppdragelse av guttane mine.

 

Faktisk så føler ihvertfall jeg at økt kunnskap gir økt velvære... :) Uten tvil! Det gjør at jeg kan ta mye riktigere valg

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er et Bibelord også filosofer har vist til som riktig.

 

"Det er en slem plage Gud har gitt menneskene å plage seg med" står det visstnok i bibelen.

 

Hva ligger egentlig i det, at økt kunnskap gir økt smerte?

Er det noen som kjenner seg igjen i det?

Ja.

 

Kjenner meg igjen. Ved å lære alt, må man også lære det som ikke alltids er så artig å lære seg.

 

Men jeg tror forsåvidt jeg har det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...