Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

RETTSLÆRE 2, produktansvar


JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tok en prøve i rettslære 2 her om dagen. Det var en case og den gikk slik:

 

En mann, Peder, eide et hus i en gågate og hadde festet en gallionsfigur over inngangspartiet sitt. Denne figuren hadde vært en del av baugen på en båt for mange år siden. En dag gikk Marte (18) forbi huset i stormvær. Uheldigvis løsnet gallionsfiguren ned og landet på Marte og hun ble påførst store skader.

Drøft hvorvidt huseier Peder kan bli holdt erstatningsansvarlig for denne hendelsen?

 

Syntes denne oppgaven var idiotisk. Har ikke lest så mye om produktansvarsloven, men anser meg selv som over gjennomsnittlig viten i pensum.

Jeg brukte culpa-regelen (ulovfestet skyldregel) for å løse dette, er ikke det OK? Læreren fortalte meg at jeg skulle bruke produktansvarsloven. Får ikke dette til å stemme.

 

Hva syntes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreren din er en fjomp. Dette har ingenting med produktansvar å gjøre: Peder er ikke produsent og "produktet" er ikke satt i omsetning i hans yrke eller næring, jf produktansvarloven § 1-1 Spørsmålet er vel heller om han er ansvarlig på objektivt grunnlag eller om det kreves skyld, og eventuelt om han har utvist skyld. Google ulovfestet objektivt ansvar, evt gesimsdommen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...