Gå til innhold

Hvor mye sparer jeg på å eie fremfor å leie?


ltdata

Anbefalte innlegg

Er det noen måte å regne ut dette på?

 

Der jeg bodde tidligere hadde jeg en leie på 9000 nok

Nå bor jeg i en kjøpt leilighet. Totalt per måned 10600 nok (lån 7.800 per måned. Husleie 2600 nok. + strøm 200 nok.

Effektiv rente på huslån 3.71%

Nedbetalingstid 30 år.

 

Kan man finne ut hvor mange år det tar før jeg "tjener" på å ha kjøpt bolig fremfor å leie?

 

Matematikk er ikke min sterke side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I nedbetalingsplanen/låneavtalen skal det stå hvor mye som er avdrag og hvor mye som er renter. Avdragene er ikke en kostnad, mens alt det andre du betaler er kostnader. (NB: Kan også være avdragsbetaling på fellesgjeld i husleien)

 

Før opp alle kostnader ved å eie, og før opp alle kostnader ved å leie. Se hva som er dyrest. Differansen er hva du sparer/tjener før verdiendring og slitasje.

 

Slitasjen er vanskelig å måle, som det nevnes over, men det er nok ikke helt urimelig å anta at den vil bli nullet ut av prisstigning, i alle fall over tid.

Lenke til kommentar

I nedbetalingsplanen/låneavtalen skal det stå hvor mye som er avdrag og hvor mye som er renter. Avdragene er ikke en kostnad, mens alt det andre du betaler er kostnader. (NB: Kan også være avdragsbetaling på fellesgjeld i husleien)

 

Før opp alle kostnader ved å eie, og før opp alle kostnader ved å leie. Se hva som er dyrest. Differansen er hva du sparer/tjener før verdiendring og slitasje.

 

Slitasjen er vanskelig å måle, som det nevnes over, men det er nok ikke helt urimelig å anta at den vil bli nullet ut av prisstigning, i alle fall over tid.

 

Ja, jeg tror du får en god pekepinn om du går frem slik. Husk at du har andre kostnader enn rentene og fellesutgiftene. Du har kommunale avgifter og - ikke minst - kostnader til vedlikehold og oppussing. Hvis varmtvannstanken kapitulerer, det blir en feil med el-anlegget eller en rute knuses, er det du som eier som må ta regningen. Dét er en viktig fordel med å leie.

 

I tillegg bør du ta hensyn til skattefradraget for renter. Man kan si at du får igjen 28 % av rentene fra staten.

 

Og til slutt bør det tas høyde for prisstigning eller -fall. En leietager får ingen gevinst av at boligmarkedet svinger opp, men går heller ikke på noe tap om det faller. Siden ingen vet hvordan prisene vil utvikle seg, kan det være greit å la regnestykket forutsette at boligprisene holder seg jevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...