Gå til innhold

Laptop til foto og videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe meg en laptop eller bygge meg en stasjonær pc, men jeg tror at en laptop er det riktige valget...

 

Jeg er på utkikk etter en 15" laptop (som ikke er for tykk) som kan fungerer bra til foto og videoredigering.

Tror hvilken som helst laptop skal kunne klare å redigere litt i Lightroom, men er litt usikker på det med videoredigering i After Effects og lignende

 

Noen som vet om noen bra laptop'er til rundt 12k som kan fungere bra til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1 for stasjonær. Nå vet ikke jeg hvor seriøst du skal drive med redigering osv, men en god skjerm er i mine øyne noe av det du bør vektlegge størst, og det får du rett og slett ikke i en bærbar (godt nok for ditt bruk kanskje?). En skikkelig skjerm har du også (potensielt) i mange fler år enn resten av maskinvaren. Hvis du jobber med bilde/videoredigering daglig ville jeg definitivt gått for en god selvbygd stasjonær PC hvor valuttaen for pengene er myye større enn i en laptop, så kjøper du deg en grei ultrabook eller lignende hvis du føler du har behov for det.

 

Hvis du har bestemt deg for en laptop er nok de Multicom PCene helt kurrante. Bra ytelse i forhold til pris. Hvis du i tillegg vil ha brukbar batteritid ville jeg snust litt mer på en retina Macbook, men som sagt så får du mye bedre ytelse på alle punkter med en stasjonær :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Dere har veldig rett i dette med at du får mere for pengene når man kjøper en stasjonær pc. Har tenkt lenge på dette, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg burde kjøpe. Noen som har noen ideer hvis jeg går for en stasjonær?

 

Jeg tenker selv å gå for AMD sin FX-8350 prosessor (m/ vannkjøling), 16GB RAM... Men der er jeg litt fast :-\ Har null peiling på hvilken strømforsyning og hovedkort jeg burde kjøpe. I tillegg sliter jeg med å velge meg et skjermkort, Nvidia eller AMD? GTX 760 eller R9 280x?

 

Prisen må ligge på rundt 10-12000kr.

 

Takker for svar! :-)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Dere har veldig rett i dette med at du får mere for pengene når man kjøper en stasjonær pc. Har tenkt lenge på dette, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg burde kjøpe. Noen som har noen ideer hvis jeg går for en stasjonær?

 

Jeg tenker selv å gå for AMD sin FX-8350 prosessor (m/ vannkjøling), 16GB RAM... Men der er jeg litt fast :-\ Har null peiling på hvilken strømforsyning og hovedkort jeg burde kjøpe. I tillegg sliter jeg med å velge meg et skjermkort, Nvidia eller AMD? GTX 760 eller R9 280x?

 

Prisen må ligge på rundt 10-12000kr.

 

Takker for svar! :-)

Vet du om programmene du bruker støtter Cuda?

Ærlig? Denne: https://prisguiden.no/liste/137195/shops

Med billigere HK, annen skjerm og kanskje noen andre mindre tweaks er et MYE bedre valg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du om programmene du bruker støtter Cuda?

Ærlig? Denne: https://prisguiden.no/liste/137195/shops

Med billigere HK, annen skjerm og kanskje noen andre mindre tweaks er et MYE bedre valg ;)

Den så veldig bra ut! :D

Tror faktisk dette er noe jeg kan gå for! Men skal vente litt å se om Asus lanserer sin egen R9 290 ;)

Eller blir det "overkill"?

 

Og ja, noen av programmene jeg bruker støtter CUDA.

Endret av Fox Hound
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...