Gå til innhold

Varierende første dag i uken (søndag vs. mandag)


Anbefalte innlegg

Jeg utvikler for øyeblikket en app som blant annet inkluderer statistikk. Brukeren kan velge å summere etter ukenummer. Jeg har derfor gjort det mulig å summere etter ukenummer utifra om hver uke starter på en søndag (USA) eller en mandag (EU, ISO).

 

Jeg ønsker ikke å utsette brukeren for flere valg enn nødvendig, og er derfor usikker på om jeg skal gjøre det mulig å velge hvilken dag uken starter med. Alternativt kan jeg sjekke brukerens systeminstillinger (iPhone) og benytte den dagen brukeren har valg der.

 

Men kan det finnes årsaker til at brukeren i systeminstillingene kan ha valgt en dag som ukesstart, men likevel ønsker statistikk beregnet utifra en annen ukedag?

 

Kan det f.eks. være at en amerikaner ønsker at ukene i kalendren skal starte på søndager, men at f.eks. ansatte i skolesystemet eller militæret kan foretrekke statstikk basert på ISO-standarden (mandag som første dag i uken)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ikke utelukke noen, kanskje det går å velge dag automatisk basert på oppsett (som nevnt over), men ha en mulighet til å overstyre dette under "advanced settings"?

Da vil den jevne bruker ikke trenge å forholde seg til det, og superbrukeren kan endre det ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...