Gå til innhold

[Løst] Nytt kamera, nybegynner.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har da tenkt litt på å begynne med fotografering og må følgelig kjøpe et kamera, men jeg har null peiling rundt dette og trenger noen råd. jeg har aldri brukt noe annet en mobilen og digitalkamera for å ta bilder, men har irritert meg over at jeg ikke har kunnet stille på fokus, lysinntak, eksponering osv. Planlegger å bruke kameraet til generelle bilder på tur, men er også interessert i å kunne sette opp kameraet og ta litt mer planlagte bilder der de manuelle innstillingene kan tukles med. :)

 

Nå er jeg fullstendig nybegynner, så det er nok lurt å begynne litt rolig med tanke på pris. Jeg har ingen øvre grense, men det vil vel dukke opp et fornuftig estimat her. Det vil være varierende lysforhold når jeg tar bilder, må jeg da ha forskjellige objektiver osv? Sist men ikke minst; Kan et kompaktkamera gjøre jobben? Jeg har ingen preferanser når det gjelder type eller produsent, men mulighet for å få litt mer avansert utstyr etterhvert hadde vært fint.

 

Takker for alle svar!

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nybegynner har du flere alternativer:)

 

Proff-kompakt:
- Har avanserte funksjoner på linje med mange speilrefleks

- Lite og lett (blir alltid med på tur)
- Ingen utskiftbar optikk

- God bildekvalitet (men ikke helt som speilrefleks)

 

Speilløst systemkamera:

- Ofte like god bildekvalitet som Speilrefleks

- Fortsatt litt mindre enn speilrefleks

- Muligheter for utbyttbar optikk (men telezoomer med god lysstyrke blir likevel stort)

 

Speilrefleks:

- Et hav av muligheter og tilbehør

- Stort og tungt sammenliknet med de andre (blir dette med på alle turer?)

- Bedre ergonomi og flere dedikerte knapper

- Oftere raskere og kanskje litt bedre egnet til spesielle områder som sport og dyr

- Mye brukt utstyr (se f.eks. foto.no)

- Flere spesielle objektiver (fisheye, supertele, tilt-shift)

- Mer solid og tåler som regel mer fuktighet (ikke de billigste)

 

Prisen på disse 3 systemene kan variere ettersom hvilken modell du velger. Alle de 3 mulighetene kommer i alle prisklasser. Jeg ville kanskje først bestemt meg for i hvilke situasjoner du kommer til å bruke kameraet. Hvis du f.eks. kommer til å drive mest med avansert fotografering eller sport/konsertfoto er nok speilrefleks tingen. Hvis det er mer generelt gjør nok også de to andre en veldig bra jobb.

 

Hvis du kun vil "knipse" uten å sette deg inn i for mye så ville jeg kanskje utelukket speilrefleks. Hvis du derimot forestiller deg at dette kan være begynnelsen på en hybby osv... så kanskje du skal utelukke kompakt.

 

Er det noe spesielt du har tenkt/sett på?

Endret av to88he
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Nå har jeg tenkt litt mer (impulstråd dette her :)) og har kommet på noen flere kriterier jeg gjerne vil ha dekket. Kameraet kommer helt klart til å bli brukt i sportssammenheng der personer beveger seg raskt. Jeg har også en viss interesse av å timelapse, noe som betyr at det er kjekt om kameraet har støtte for dette. Jeg har _ikke_ tenkt til å bare knipse i vei, da hadde jeg bare gått for et billig kamera.

 

Samtidig vil jeg ha mulighet til å ta med kameraet på en tur i ny og ne (både skog og by), men slike "vanlige" bilder kan man kanskje ta med alle kameraer? Nå er det kanskje slik at alt dette ikke kan dekkes godt av et kamera. Et alternativ blir da å skaffe to kameraer, men jeg føler at det kanskje blir litt for mye nå i starten. Foreløpig har jeg ikke sett på noen kameraer da jeg egentlig ikke vet hva jeg skal se etter. :)

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar

Du nevner sport og timelapse. Da kan vi hvertfall utelukke kompakt(som du selv også sier). Selv om de dyre kompaktene er svært gode er ikke sport og timelapse tingen for disse.

 

Hva slags sport tenker du på? Fotball, håndball og sånne type idretter?

 

Trenger du søker å kikke gjennom? (til sport og konserter kan jeg ikke tenke meg noe annet)

Nå har de fleste speilløse kameraer også søker som du kikker gjennom, men denne er selvfølgelig elektronisk i motsetning til speilrefleks som har optisk søker. Det er mulig jeg er ganske tradisjonell men jeg foretrekker hvertfall den optiske søkeren fremfor den elektroniske særlig til sport og konserter.

 

Du nevner også timelapse. Nå er jeg svært lite bevandret innenfor speilløst, og usikker på om disse støtter denne funksjonaliteten. Når det gjelder speilrefleks så veit jeg at Nikon har dette innebygget i de fleste av sine modeller. Selv er jeg Canonbruker og må ty til en fjernkontroll når jeg skal lage timelapse.(fåes billig fra Kina).

 

Når det gjelder speilrefleks er det et hav av merker og modeller. Om du velger Canon eller Nikon så har du absolutt størst tilgjenlighet på brukt utstyr. Sjekk bruktmarkedet på foto.no. (så si alt mitt nåværende utstyr er kjøpt brukt)

Kan jo nevne Pentax også siden de lager kamerahus med over gjennomsnittet god værtetting. Det er liten eller ingen kvalitetsforskjell mellom de forskjellige merkene i samme prisklasse, de har bare forskjellige løsninger på enkelte ting. Bildekvalitet osv.. er så si identisk.

 

Kjenner du noen venner/familie som driver med fotografering? Kan være greit å byttelåne.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tror du skal drive mye med time lapse bør du tenke på et kamera som også har mulighet for elektronisk lukker, da den mekaniske lukkeren på systemkameraer gjerne ikke varer evig (Alt fra 80 000-300 000 bilder er vanlig).

Kameraer med "innebygd" støtte for time lapse bruker kanskje ikke den mekaniske i time lapse modus?

 

Av speilløse kan i hvert fall de nyeste Micro Four Thirds kameraene dette mener jeg å huske (Olympus E-P5, Panasonic GM1). På de nye Sony NEX-kameraene kan man laste ned en applikasjon til kameraet som gir denne funksjonen.

Nikon sin 1-serie har også innebygget time lapse funksjon, og er bra til action da de skal være lynraske.

 

Det er som to88he sier, det er ikke store kvalitetsforskjellen, annet enn at jpeg-filer gjerne prosesseres litt forskjellig, som kan bety noe om man er som meg og ikke lenger gidder å sitte med etterbehandling på alle bildene sine.

 

Kan anbefale å gå i en større fotobutikk, Fotovideo eller Japanphoto, og tukle med noen kameraer der, for så å sjekke noen anmeldelser på de. Gjerne "real world" anmeldelser type Steve Huff eller TheCameraStoreTV (Youtube), da de ofte sier mer enn anmeldelser fulle av teknisk pjatt og kjedelige kurver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode innspill så langt!

God værtetning kan faktisk være ganske relevant, Kan noen anbefale et kamera fra Pentax som har de kriteriene jeg har så langt?

Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned og se på forskjellige kameraer, men tenke å få gjort dette i kveld. :)

 

Kriteriene er da;

-Skal brukes til "raske bilder" (sport, osv)

-Bilder som er litt mer planlagt og satt opp

-Timelapse

-Flere forskjellige lyssettninger (både lyst og mørkt)

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar

Hei!

 

Planlegger å å bruke kameraet til generelle bilder på tur, men er også interessert i å kunne sette opp kameraet og ta litt mer planlagte bilder der de manuelle innstillingene kan tukles med.

 

Nå er jeg fullstendig nybegynner, så det er nok lurt å begynne litt rolig med tanke på pris. Jeg har ingen øvre grense, men det vil vel dukke opp et fornuftig estimat her.

 

God værtetning kan faktisk være ganske relevant,

 

Det er veldig fint om du kan prøve å angi hvor mye du er villig til å legge i et kamerasystem, det gjør det mye enklere å komme med anbefalinger.

 

Om du går lange turer og ønsker å spare på vekten er det i realiteten tre alternativer, alle er speilløse:

- Sony (Nye fullformatsspeiløse: A7 og A7r, men dyre, NEX kameraene får mye skryt)

- Fujifilm (nye X-E2 er verdt en titt!)

- Micro four thirds (mFT): Olympus (OM-D E-M5 eller E-M1, evt. PEN) eller Panasonic (GX7, etc)

 

Det er mulig at disse ligger et godt stykke over det du har tenkt å legge i kamerahus. Olympus får skryt for værtettingen sin.

 

Jeg har vært Canon dSLR-eier i nærmere 9 år og innså for ca et år siden at utstyret veide for mye, det ble heller liggende hjemme enn å være med på tur. Derfor har jeg nå solgt unna og gått over til mFT. Med dette systemet kan jeg nesten halvere vekten og i tillegg få mer lyssterk optikk. Forhåpentligvis kommer nytt kamera i posten neste uke :)

Om du kun går dagsturer der vekten ikke spiller spesielt stor rolle er andre kameraprodusenter sikkert vel så aktuelle som de jeg listet opp over.

 

Lykke til med valget! :)

 

 

- L

 

P.S. Ser i etterkant at jeg har tatt utagangspunkt i systemkameraer. Om du ønsker avanserte komptakkameraer kan denne her være verdt en titt:

http://www.akam.no/artikler/avanserte-kompaktkamera/112249?utm_source=pg-article-read-more-links

 

Selv synes jeg Fujifilm X20 frister!

Endret av lma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode innspill så langt!

God værtetning kan faktisk være ganske relevant, Kan noen anbefale et kamera fra Pentax som har de kriteriene jeg har så langt?

Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned og se på forskjellige kameraer, men tenke å få gjort dette i kveld. :)

 

Kriteriene er da;

-Skal brukes til "raske bilder" (sport, osv)

-Bilder som er litt mer planlagt og satt opp

-Timelapse

-Flere forskjellige lyssettninger (både lyst og mørkt)

Den mest aktuelle Pentaxen ut i fra det jeg ser er Pentax K-30. Den har det de aller fleste andre kameraer i samme prisklasse har pluss værtettet kamerahus og kitobjektiv (WR-varianten) og innebygget timelapsfunksjon. Det har kjapp autofokus, tar 6 bilder per sekund med buffer til 9 bilder i råformat og 45 i jpeg og har lav ISO-støy, og raskeste lukkertid 1/6000 sekund. Konkurrerende kameraer har som regel 1/4000 sekund som raskeste lukkertid. En annen ting som er verdt å merke seg er at søkeren er av pentaprisme-typen og ikke den noe dårligere pentaspeil-typen som de fleste kamera i denne prisklassen har. Pentasprismesøkeren er forholdsvis stor og lys.

 

Her er akams test.

Her er en ganske omfattende brukertest på norsk.

Her er dpreview sin test.

 

PS. Legg også merke til at K-5 (en modell over, men som er et år eldre) ofte dukker opp på bruktmarkedet på foto.no til gode priser. K-5 er et lite hakk bedre enn K-30 på mange punkter, mens K-30 er et lite hakk bedre enn K-5 på noen få punkter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kriteriene er da;

-Skal brukes til "raske bilder" (sport, osv)

-Bilder som er litt mer planlagt og satt opp

-Timelapse

-Flere forskjellige lyssettninger (både lyst og mørkt)

"raske bilder/sport" tilsier som regel god følgefokus, god skuddtakt og god buffer. I sum kan det pga dette punktet alene tilsi at et speilrefleks vil være et bedre valg enn et speilløst systemkamera.

 

De andre punktene får en mulighet til med de fleste systemkamera. Muligens bør du opp en klasse over entrylevel pga "raske bilder/sport" og da kan utvalget krympes litt. Objektivønsker/behov bør kanskje og tas med i helheten før du bestemmer deg for et kamera/fabrikat.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interressant, takker for mange fornuftige svar så langt. :) Det ser ut til at K-30 dekker det meste av det jeg har tenkt til å gjøre, til en fornuftig pris. Hvis jeg skal sette et budsjett, så tror jeg det ender på rundt 4-5000 i første omgang, så får jeg heller ordne mer utstyr hvis jeg finner ut at det er en brukbar hobby. Nå slo det meg at jeg kan ha en viss interesse av makrofotografering, men det går mer på objektivet hvis jeg ikke tar fullstendig feil?

 

Altså, for å konkludere litt; Jeg vet egentlig ikke hva jeg kommer til å bruke kameraet til, da jeg driver med sport, går turer i fjellet og drar rundt, samtidig som at jeg kan tenke meg å ta "kunstbilder" der jeg fokuserer veldig på selve fotografien og bruker tid på å få så gode bilder som mulig. Skal det komme til et fokus, så tror jeg at "kunstbilder" og makrofotografering er viktigst, da det ikke er like viktig med gode bilder på de andre områdene. Der handler det mest om å fange øyeblikket.

 

Og for å ødelegge litt for budsjettvurderingen min; Jeg kan egentlig bruke ganske mye på et nytt kamera, men er ikke helt sikker på hvor mye det egentlig er verdt. Jeg ser at det er forskjellige versjoner av K-5, er oppgraderingen verdt det? Er det et kamera som gir flere muligheter og som man kan "vokse" mer på?

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar

K-30, K-5, K-5II, K-5IIs og K-50 er veldig like og etter min mening på ingen måte verdt å bruke noe særlig penger på å bytte i mellom. Tipset om K-5 og bruktmarkedet var bare i tilfelle du kommer over en vesentlig lavere pris enn K-30 i butikk, eller omtrent samme pris og mye kjekt tilbehør. Forskjellene er små, men det kunne jo hende du ville forelske deg i en eller flere av egenskapene som det er litt forskjell på og dermed la det avgjøre valget dersom pris og andre ting var ganske likt.

 

Mye av hensikten med makro er å kunne ta bilder av små ting. Jo mindre motiver som fyller bildet jo bedre. Makro er hovedsaklig avhengig av objektivet, men bildesensorens størrelse (cropfaktor) spiller også litt in. I sortert rekkefølge fra dårligst til best makro:

 

 

 

  • Canon fullformat kamera med 24-70mm f/2,8LII USM gir deg skarpe bilder av ting ned til 171*114 mm
  • Nikon fullformat kamera med 24-70mm f/2,8 gir deg skarpe bilder av ting ned til 133*89 mm
  • Panasonic 2,0x crop kamera med 14-42mm objektivet gir deg skarpe bilder av ting ned til 106*76 mm
  • Sony E-mount kamera med kitobjektivet 18-55mm gir deg skarpe bilder av ting ned til 79*53 mm
  • Nikon APS-C kamera med kitobjektivet 18-55mm (alle tre utgaver) gir deg skarpe bilder av ting ned til 77*51 mm
  • Pentax og Sony alfa APS-C kamera (blant annet K-30) med kitobjektivet 18-55mm gir deg skarpe bilder av ting ned til 70*46 mm
  • Canon APS-C kamera med kitobjektivet 18-55mm (de tre siste utgavene) gir deg skarpe bilder av ting ned til 65*44 mm
  • Olympus 2,0x crop kamera med 12-50mm objektivet gir deg skarpe bilder av ting ned til 50*36 mm
  • Canon fullformat kamera med 24-70mm f/4 IS gir deg skarpe bilder av ting ned til 50*34 mm
  • Canon/Nikon fullformat kamera med 1:1 makroobjektiv gir deg skarpe bilder av ting ned til 36*24 mm
  • Pentax/Sony/Nikon APS-C kamera med 1:1 makroobjektiv gir deg skarpe bilder av ting ned til 24*16 mm
  • Canon APS-C kamera med 1:1 makroobjektiv gir deg skarpe bilder av ting ned til 22,5*15 mm
  • Olympus/Panasonic 2,0x crop kamera med 1:1 makroobjektiv gir deg skarpe bilder av ting ned til 18*13 mm

 

Som du ser har objektivets forstørrelse veldig mye å si for makroforstørrelsen. Min anbefaling er å ikke kjøpe mer enn nødvendig i starten og heller bestille noe mer når man har prøvd seg frem og erfart at man trenger noe mer. Ønskelista kan bli veldig lang i denne hobbyen :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...