Gå til innhold

Begynner i jobb 1. desember. Hva med skatt på lønn for desember som utbetales i januar?


miicard

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynner i jobb 1. desember. Jeg har null i inntekt til nå i år og skulle gjerne fått utbetalt pengene før nyttår slik at jeg nesten slipper unna å betale skatt, men ønsker ikke å spørre arbeidsgiveren om forhåndsutbetaling.

 

Finnes det noen måte å få ordnet opp i dette siden det tross alt er penger jeg tjener i år selv om utbetalingen ikke skjer før over nyttår? Altså å få registrert lønningnen på 2013 selv om den utbetales i 2014?

 

-miicard

Endret av miicard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle steder jeg har jobbet har lønn blitt utbetalt den aktuelle mnd. Et par steder fikk vi tilogmed desember lønnen tidligere i måneden pga gavehandel.

Nå har jeg utbetalt den 20 (privat arbeidsgiver)

 

Nå har jeg alltid hatt fastlønn da, om det skulle ha noe å si

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å få ordnet opp i dette siden det tross alt er penger jeg tjener i år selv om utbetalingen ikke skjer før over nyttår? Altså å få registrert lønningnen på 2013 selv om den utbetales i 2014?

 

Forutsatt at vi snakker om timelønn hvor desembertimer utbetales i januar er svaret nei. Da ville dette bli rammet av lovverket.

 

Gjelder derimot månedslønn er svaret mye mulig ja. De fleste arbeidsgivere er, pga regnskapsreglene de sjøl er underlagt, temmelig opptatt av å få kjørt lønn 31. desember, inklusive få beløpet trukket av konto da. Har du da en (gjerne midlertidig) lønnkonto i samme bank som arbeidsgiver vil også pengene være på din konto 31. desember. Så tar du utskrift som dokumenterer det og fører pengene om lønn på sjølangivelsen 2013. Etterpå husker du evt korreksjon i 2014.

Lenke til kommentar

Det er som de andre sier utbetalingstidspunktet som er avgjørende, jf. skatteloven § 14-3 (1). Så skal du få med lønningen på 2013-ligningen MÅ den utbetales i desember. Hva er problemet med å be om forskuddsbetaling? Du har jo to gode grunner; spart skatt og større behov for penger i desember. ;)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er som følger: Er du blitt fast ansatt eller jobber du timebasert?

 

Er du fast ansatt er det mest vanlige at man blir betalt den måneden man jobber. Har man lønningsdag den 20. desember blir man i praksis etterskuddsbetalt fra 1-20. des og forskuddsbetalt fra 21-31. desember. Det er fordi denne lønnsutgiften er forutsigbar da dere allerede har en avtale om hvor mye du skal jobbe. Jobber du ekstra uten om dette blir overtid utbetalt neste måned.

 

Jobber du timebasert blir all lønn etterskuddsbetalt, normalt sett måneden etter man har jobbet. Da vil lønningskontoret først se an hvor mange timer du har jobbet i fra 1-31 desember og så betale det ut på lønningsdagen i januar.

 

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar

Skatteloven § 14-3 (1) lyder som følger:

 

 

 

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales eller ytelsen erlegges, eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlagt. Fordel ved arbeidsgivers premie til kollektiv livrente som nevnt i § 5-12 sjette ledd tas til inntekt i det året arbeidsgiver innbetaler premien.

 

Hovedregelen er altså "året beløpet utbetales". Du har imidlertid rett til å kreve at ytelsen skal lignes på det år du får rett til å få beløpet utbetalt. Følgende vilkår stilles for å få et slikt krav godkjent ved ligningen:

 

 

 

- Avtalt forfallstid må være inntrådt.
- Yteren (debitor) har erkjent forpliktelsen. Skattyteren kan ikke skattlegges dersom yteren nekter å utbetale ytelsen av grunner som ikke skattyteren kan rette opp av eget tiltak.
- Yteren (debitor) er i stand til å utbetale ytelsen. Gjelder det penger, kreves det at debitor er betalingsdyktig (søkegod).

 

Forfallstid er fastsatt i arbeidsavtalen. Dersom avtalt forfallstid er i 2014 kan man ikke kreve beløpet tidfestet til 2013. Dette vil f.eks. være tilfelle der arbeidsavtalen sier at lønn utbetales på etterskudd i påfølgende måned, noe som er vanlig for timelønnede (lønn kan ikke utbetales før man vet hvor mange timer lønn det skal utbetales for). Dersom (fast)lønn utbetales på forskudd (som f.eks. i staten - man får lønn for desember i desember) men lønnen av praktiske grunner utbetales på etterskudd (fordi du begynner sent i måneden) vil du kunne kreve beløpet tidfestet til 2013 uavhengig av når beløpet faktisk utbetales.

 

Forskuddsbetaling behandles slik:

 

 

 

Forskuddsbetaling som følger kontantprinsippet, skal tidfestes i det året skattyteren mottar forskuddet, selv om det ikke er opptjent. Det må imidlertid skilles mellom egentlig forskuddsbetaling og utbetalinger som har karakter av lån. Forskuddsbetaling av større beløp for en lengre periode vil ofte kunne anses som lån.

Er det ikke overveiende sannsynlig at et beløp tilsvarende hele forskuddet vil bli opptjent og at det derfor må skje en tilbakebetaling, bør skattlegging først finne sted etter hvert som forskuddet opptjenes.

 

(Alle sitater er fra Lignings-ABC 2013.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Arbeidsavtalen:

 

 

Årslønnen utbetales terminvis på etterskudd.

 

F.t. utbetales lønnen i 12 terminer med lønningsdag den 20. dag i måneden

 

Så da blir eneste muligheten å få forskudd på lønn. Med fri mellom jul og nyttår blir det i realiteten ikke mye på forskudd, men ville fortsatt helst unngått å spørre om slikt før jeg har begynt å jobbe.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...