Gå til innhold

Oppgradere til Canon 85mm f1.2?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 6D. Nå leker jeg med tanken på å oppgradere fra Canon 85mm f 1.8 til Canon 85mm f 1.2. Egentlig er jeg fornøyd med 1.8 versjonen, men jeg klarer ikke å slå fra meg tanken på at f 1.2 er enda bedre. (jeg lider av tiltakende GAS - gear addiction syndrome)

 

Det som først og fremst motiverer meg er muligheten til å kunne utnytte fordelene ved fullformat mest mulig - med tanke på fotografering i lite lys, og med tanke på muligheten for tynn dof. Videre ønsker jeg å ha et objektiv med spesielt god skarphet på åpen blender. (Jeg har Sigma 35, men ser gjerne at jeg også har et godt og lyssterkt objektiv på en annen brennvidde.) Fargegjengivelsen på f 1.2 skal visstnok også være spesielt god.

 

En stund hadde jeg slått det hele fra meg, pga prisen, og pga at f 1.8 er så bra som det er. Som følge av et kommende bryllup, har jeg begynt å vurdere det igjen. F 1.2 skal visstnok være spesielt bra til bryllupsbilder.

 

Jeg er ganske godt orientert med ulike tester, og fordeler og ulemper med de to objektivene. Det jeg ønsker er å få høre fra noen som har forsøkt begge objektivene, og som kan si noe om hvilke forskjeller det er på dem med tanke på opplevd bildekvalitet. Jeg er også interessert i å få høre om hvordan f 1.2 er å bruke i praksis - mer presist hvor vanskelig det er treffe med fokus på åpen blender. Her er jeg altså ute etter deres subjektive innspill.

 

Håper det er noen der ute som kan komme med innspill før sparebøssen tømmes. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lang erfaring med 85mm 1.8, 85 L mk II og den gamle 85 L.

Ulemper med L'en er størrelse, tyngde, prisen og mer glass som skal flyttes så tregere (men presis) autofokus. Å treffe med fokus på 1.2 lærer du deg.

 

Leste akkurat en artikkel av Steve Huff som ikke akkurat er noen Canon fan om 85 L mk II her.

 

Anbefaler deg å registere deg på POTN -Canon Digital Photography Forum. Der er det mange aktive bryllups fotografer. De legger ut masse bilder - spesielt under ' Lens sample photo Archive'. To enorme tråder der om 85 L mk II.

 

Selv endte jeg opp med kun 85 1.2 L mk II. Men lurer på å supplere med 85 1.8 igjen i tillegg, den var artig til gatefoto, action etc og er ett meget bra objektiv. Men det er noe helt spesielt med bildekvaliteten fra 85 L mk II i mine øyne.

Endret av ulfgre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulfgre - Mange takk for innspill og for linken til Steve Huff. Den gav meg ikke akkurat mindre lyst på 85L. Det heller mot at hammeren kommer til å treffe sparebøssen snart... Jeg skal også sjekke POTN . :)

 

Trondster - jeg ønsker meg 135L også, og tror jeg vil anskaffe det på et tidspunkt. Det har antakelig et noe overlappende bruksområde med 85L, men 135L leverer ikke like bra på lysstyrke, men er til gjengjeld bedre på autofokus og på skarphet i kanter og hjørner. Ikke billig å lide av GAS.

Lenke til kommentar

Totalt enig med Trondster. Hadde mye heller supplert 85mm 1.8 med fantastiske 135L som i mine øyne er det perfekte objektivet for bryllup.

Jeg klarer ikke å forsvare prisen til 85L (muligens bruktprisen, men likevel), og som oftest opplever jeg at situasjoner som krever 1.2 like gjerne kler litt støy i bildet.

 

Men om økonomien tåler det, så er det jo bare å kjøre på ;)

Endret av Bibbo
Lenke til kommentar

Jeg har forsåvidt lett en del etter gode sammenligninger mellom 135L og 85L, uten at jeg egentlig har funnet så mye fornuftig om det. Har noen av dere forsøkt begge objektivene, og kan si noe om likheter, forskjeller, styrker og svakheter dem i mellom? Isolert sett kjenner jeg godt til hva folk trekker frem når objektivene omtales hver for seg, men hva ønsker man seg mest, om man kan velge?

Lenke til kommentar

135 /2 L er ett meget bra objektiv. Bare å finne ut hvilken brennvidde som passer deg best. 85 L og 135 L gir litt forskjellig 'look' på bildene. Ikke lett å forklare men begge er meget bra. Trenger du ikke f1.2 så sjekk ut 135 L også.

 

135 L er en gammel konstruksjon så pass på hva du kjøper. Er en del virkelig gamle og slarkete der ute på bruktmarkedet.

 

Her er en måte å finne ut hvor gammel den er før du kjøper brukt :

 

 

Canon lens aging : How old is your Lens?
Beside the rear lens element of many (but not all) Canon lenses is a date code (as seen above) in the form of “UR0902″. This code is also present on many other Canon products including camera bodies.

The first letter, “U”, indicates that the lens was made in Canon’s Utsunomiya, Japan factory. Prior to 1986, this letter is moved to the last position of the date code.

U = Utsunomiya, Japan
F = Fukushima, Japan
O = Oita, Japan

The second letter, “R”, is a year code that indicates the year of manufacture. Canon increments this letter each year starting with A in 1986 and prior to that, A in 1960 without the leading factory code. Here is a table to make things simple:

A = 1986, 1960
B = 1987, 1961
C = 1988, 1962
D = 1989, 1963
E = 1990, 1964
F = 1991, 1965
G = 1992, 1966
H = 1993, 1967
I = 1994, 1968
J = 1995, 1969
K = 1996, 1970
L = 1997, 1971
M = 1998, 1972
N = 1999, 1973
O = 2000, 1974
P = 2001, 1975
Q = 2002, 1976
R = 2003, 1977
S = 2004, 1978
T = 2005, 1979
U = 2006, 1980
V = 2007, 1981
W = 2008, 1982
X = 2009, 1983
Y = 2010, 1984
Z = 2011, 1985

* assumption of continuation being made for future years.

The first two numbers, “09″, is the month number the lens was manufactured in. Month 02 is February, month 11 = November. The leading zero of the month code is sometimes omitted.

The next two numbers, “02″, are meaningless in determining how old a Canon lens is. This is a Canon internal code (that is occasionally omitted).

You now know the manufacture date for your lens – But – You cannot know how long the lens was in inventory, in shipping transit and on a shelf until it was originally purchased

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...