Gå til innhold

Skolemassakre og mobbing


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
Mange år har gått siden de første skolemassakrene fant sted på 70-tallet. Stort sett har folk diskutert våpen og om det burde bli vanskeligere å få tak i det. Men i mens blir selve årsaken til disse massakrene helt glemt. I USA har alle folk hatt tilgang på våpen siden den første europeer kom til landet og de var mye mer slepphente før. Så hvorfor begynte folk plutselig å gjøre slike forferdelige ting? Psykiske lidelser? Kanskje, men alle psykiske lidelser blir skapt av noe, i denne sammenhengen er det nok prat om elefanten i rommet, nemlig mobbing og at barn blir behandla dårlig av sine omgivelser.


Så hvorfor blir det ikke gjort mer for å hindre at folk blir mobbet? Staten har jo for det første et ansvar for at barna de under tvang sender til skolen har det bra, for det andre har de et lovmessig ansvar. Om foreldrene fikk passe på de hadde mobbingen aldri funnet sted, men så blir de sent til et sted der ingen bryr seg virker det som.


Det går ikke an å rettferdiggjøre handlingene de begår, men hvorfor blir ikke årsaken diskutert i høyere grad og hvorfor blir ingen ting gjort? Mobberne fikk ris før, i dag et klapp på skulderen og litt skjenn. Ikke fjern våpna, fjern årsaken til at de bruker de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi man ikke evner å ta ansvar og behandler barn som uskyldige, med fraser som "boys will be boys" og liknende. Hvis du har sett dokumentaren Bully, så ser du prakteksemplet på hva som er problemet, når man ser den ene skoleinspektøren i aksjon.

 

Situasjonen er at en mobber har gått til angrep på offeret sitt og skoleinspektøren prøver å få dem til å ta hverandre i hendene. Mobberen, som den psykopaten han er, spiller villig med i situasjonen og rekker frem hånda. Mobbeofferet gjør det ikke, siden vedkommende vet at mobberen ikke mener unnskyldningen sin uansett. Hvorpå mobberen får gå, og OFFERET blir fremstilt som den stygge ulven, som ikke ønsker å være venner med angriperen.

 

Sånn har det alltid vært - og frem til man endrer denne måten å løse slike saker på, så blir vi aldri kvitt problemet. Vi må vise at mobbing er uakseptabelt og sett og slett kaste mobbere ut av skolen. Sette dem på sidelinja en stund, ikke la dem få mishandle sine ofre. For så fort lærere og inspektører snur ryggen til, så fortsetter angrepene og unnskyldningen er null verd. Hvorfor er det så jævlig vanskelig å plassere ansvaret der det hører hjemme?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Helt enig med deg, det er direkte trist at det ikkje skal ha konsekvenser at barn mobber. Når det har ein så enorm innvirkning på ein person at han/ho blir mobba. Om verden hadde vert rettferdig ville alle som gjorde slike ting fått straff, men når ingen bryr seg, vil dei ikkje få det.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Noen som har sett filmen "Bang bang you`re dead" ?

 

Det er enkelt for dem som mobber noen å legge all skylden på lærer / rektor eller andre voksne som ikke tar tak i mobbingen, og at det egentlig var samfunnet sin feil at dem begynte å mobbe folk. Skole / barnevern og samfunnet forøvrig vil helst slippe å bekjempe mobbing og trakassering. Det enkleste er å lukke øynene og late som om det ikke finnes noen sånne problemer.

 

Mobbing bryter ned dem som blir utsatt for dette, og man burde aldri frikjenne dem som bedriver mobbingen. Det finnes faktisk ressurs-sterke ungdommer fra trygge og stabile hjem som mobber folk som dem ikke liker noe særlig. En mobber burde stå til ansvar for sine handlinger. Men det er uheldigvis slik at det er dem som blir mobbet som må bytte skole, og flytte lengst mulig vekk for å unngå mobberne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Just presis. Det som gjør saken enda meir trist er jo det at samfunnet ofte karakteriserer offeret som den det er noko gale med. "Han vart mobba fordi han var annerledes og rar". Men faktum er jo det at ingen ting er årsak til å være stygg mot andre på nokon måte, anna enn kanskje i sjølvforsvar. Så lenge offeret er grei og hyggelig, er det ingen ting gale med han. Om mobberane så er stygge mot han, er det kun dei det er noko gale med. Anna er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Enig med TS! Det er den dårlige oppveksten til morderne som skaper disse massakrene, ikke tilgang på våpen.

 

Problemet, etter min mening, vises litt i OP. Det er "staten" som må gjøre noe, det offentlige har ansvaret, hvor var barnevernet, hvor var rektor, og så videre.

 

Alle peker på at her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Alle fraskriver seg ansvaret! Det er alles ansvar å ta vare på hverandre, å bry seg om hverandre. Dette er eneste måten man kan få fremskritt på dette området, alle må bidra.

 

Man vil aldri få et offentlig byråkrati til å fungere tilfredstillende i denne sammenhengen. Det vil bare lage flere stillinger, flere rapporter, flere utredninger uten at noe blir bedre. Ikke vent på at staten skal gripe inn, grip inn selv! Be den trøblete gutten inn på boller og brus. Ikke la han sitte alene ute i regnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at disse skoleskytingene og lignende får såpass med eksponering i media er fordi at de tjener en agenda om å forby skytevåpen i sivilt eierskap.

 

Om de var såpass bekymret så kunne de gjort tiltak i de områder det gjelder som f.eks ved å sette opp metalldetektorer i skolenes innganger eller lignende, men det gjøres ikke, hvorfor? Igjen fordi at det er ikke det som er agendaen.

 

Mobbing? de gir faen i mobbing. Mobbing er jo politikernes språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man ikke evner å ta ansvar og behandler barn som uskyldige, med fraser som "boys will be boys" og liknende. Hvis du har sett dokumentaren Bully, så ser du prakteksemplet på hva som er problemet, når man ser den ene skoleinspektøren i aksjon.

 

Situasjonen er at en mobber har gått til angrep på offeret sitt og skoleinspektøren prøver å få dem til å ta hverandre i hendene. Mobberen, som den psykopaten han er, spiller villig med i situasjonen og rekker frem hånda. Mobbeofferet gjør det ikke, siden vedkommende vet at mobberen ikke mener unnskyldningen sin uansett. Hvorpå mobberen får gå, og OFFERET blir fremstilt som den stygge ulven, som ikke ønsker å være venner med angriperen.

 

Sånn har det alltid vært - og frem til man endrer denne måten å løse slike saker på, så blir vi aldri kvitt problemet. Vi må vise at mobbing er uakseptabelt og sett og slett kaste mobbere ut av skolen. Sette dem på sidelinja en stund, ikke la dem få mishandle sine ofre. For så fort lærere og inspektører snur ryggen til, så fortsetter angrepene og unnskyldningen er null verd. Hvorfor er det så jævlig vanskelig å plassere ansvaret der det hører hjemme?

 

Et veldig godt poeng der. Likevel er jeg litt skeptisk til å sende mobberene ut av skolen. Det er bekymringsverdig om mennesker skal falle "utenfor" samfunnet allerede i så ung alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at disse skoleskytingene og lignende får såpass med eksponering i media er fordi at de tjener en agenda om å forby skytevåpen i sivilt eierskap.

 

Om de var såpass bekymret så kunne de gjort tiltak i de områder det gjelder som f.eks ved å sette opp metalldetektorer i skolenes innganger eller lignende, men det gjøres ikke, hvorfor? Igjen fordi at det er ikke det som er agendaen.

 

Mobbing? de gir faen i mobbing. Mobbing er jo politikernes språk.

 

Så du mener altså at grunnen til alle mediaoppslagene er at det kun tjener denne ene agendaen? Du tror ikke det kan ha noe å gjøre med alle anntall døde? Eller hele den tragiske sammenhengen?

 

Våpenlobbyen i USA har jo gang på gang bevist at det skal mye mer en noen masakere til for å knekke den.. Når ikke presidenten klarer det en dang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Et veldig godt poeng der. Likevel er jeg litt skeptisk til å sende mobberene ut av skolen. Det er bekymringsverdig om mennesker skal falle "utenfor" samfunnet allerede i så ung alder.

 

Det handler vel om å sende dei ut av den gjeldande skulen, ikkje alle. Når dei er tvunge til å bytte, får dei smake litt korleis det er å være "den ensomme" og "den andre", da får dei kanskje litt medfølelse for andre også.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Et veldig godt poeng der. Likevel er jeg litt skeptisk til å sende mobberene ut av skolen. Det er bekymringsverdig om mennesker skal falle "utenfor" samfunnet allerede i så ung alder.

De burde omplasseres. Og noen burde sjekke deres sosiale situasjon. Mange barn mobber fordi de er redde for å bli mobbet selv. Eller de mobber fordi de er vant til det hjemmenfra. For eksempel hører de foreldre som baksnakker andre etc.

 

Eller for å ta et personlig eksempel: En fyr jeg gikk på barne og ungdomskole med, han var fæl til å mobbe, meg inkludert. Det viste seg at han hadde blitt utsatt for overgrep av onkelen sin i ung alder, og hadde diagnosen psykopati; - gikk i terapi og sånt.

 

Det fikk jeg høre om av en helsearbeider en stund etter at han hadde tatt selvmord ved henging. Dette er nå 10 år siden. Han ble bare 20 år. Han var den verste mobberen, og det er nå innlysende at han hadde mye større problemer enn det vi andre hadde. Så det er ikke sikkert at mobberne er den sterkeste part.

 

I dette tilfellet så hadde han sannsynligvis store personlige problemer som han prøvde å håndtere ved å påføre andre psykiske smerter. Det var noe merkelig som skjedde med ham også da han fikk noen til å begynne å gråte. Da strålte han til, og virket nesten lykkelig. Akkurat som at han fikk en følelsesmessig utløsning ved å se andre briste i gråt. Det der har jeg alltid stusset veldig på, og bitt meg merke i.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et veldig godt poeng der. Likevel er jeg litt skeptisk til å sende mobberene ut av skolen. Det er bekymringsverdig om mennesker skal falle "utenfor" samfunnet allerede i så ung alder.

Ja, men nå lar man altså mobbernes offer, falle utenfor samfunnet. For det er ofrene som ikke tør dra på skolen, griner seg i seng, bedriver selvskading, tar sine liv osv. Det er altså her et spørsmål om hvem man skal ta hensyn til, offeret eller overgriperen. Jeg er av den oppfatning at det er overgriperen som skal tas, ikke offeret.

 

Jeg ser selvsagt poenget ditt, med at det er problematisk at enkelte faller utenfor, men mobberne vil i så fall bli fratatt en rettighet, på grunn av sin manglende oppførsel - mens offeret nå blir fratatt rettighetene sine, på tross av sin oppførsel - det er verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men nå lar man altså mobbernes offer, falle utenfor samfunnet. For det er ofrene som ikke tør dra på skolen, griner seg i seng, bedriver selvskading, tar sine liv osv. Det er altså her et spørsmål om hvem man skal ta hensyn til, offeret eller overgriperen. Jeg er av den oppfatning at det er overgriperen som skal tas, ikke offeret.

 

Jeg ser selvsagt poenget ditt, med at det er problematisk at enkelte faller utenfor, men mobberne vil i så fall bli fratatt en rettighet, på grunn av sin manglende oppførsel - mens offeret nå blir fratatt rettighetene sine, på tross av sin oppførsel - det er verre.

Enig. Man er nødt til å ta grep for å begrense skadene og det kan ikke gå på offerets bekostning. Det ville vært helt bakvendt

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg NikkaYoichi! Jeg vet ikke hvordan lærerne tar tak i mobbing i dag, men da jeg gikk på skolen fikk i alle fall mobberne holde på som de ville, så lenge de ville.

 

Og disse får gjerne med seg andre også, da de fleste er redde for å selv bli offer.

Det er som regel alltid en ledertype som opprettholder mobbingen, og får de andre med seg på det.

 

Jeg har hørt og lest mye om det, og opplevd det selv.

De er også de mest karismatiske menneskene, og ofte så er de veldig populære.

Og de er svært ofte psykopater i den rette definisjonen av ordet. Psykopater er stort sett alltid de mest populære, de mest karismatiske. De er utrolig gode til å manipulere og dominere.

Og de trer som oftest også inn i lederstillinger der de trives best...

 

Nå er jo helt sikkert ikke alle mobbere psykopater, men jeg har en følelse av at de fleste mobbere er det.

 

Jeg fant noe om det her:

 

 

 

Psykopaten er en "skjult" tilstand. Psykopaten har et avvikende følelsesliv og handlingsmønster som går ut på å fremme sine egne interesser. Psykopaten går ofte langt i å skjule sitt avvik. Det gjør det vanskeligere og oppdage. Psykopater er ofte involvert i mobbing og andre tunge konflikter. Det kan ta profesjonelle personer år å diagnostisere psykopati. Vi tar kun opp dette fordi det kan hjelpe til å forstå atferden i spesielle sitausjoner.

 

Psykopater gjør stor skade

Psykopater er med sin overfladiske sjarm, manipulering, selvsikkerhet og hjerteløshet ofte til stor skade i samfunnet. De er skadelige både for sine familier og omgivelser. For mange er det uforståelig at den pene, sjarmerende og vellykkede personen er en hjerteløs psykopat. Med sine halvsannheter og manipulasjon kan han/hun gjøre stor skade. For mennesker som forventer ærlighet og rettferdighet og blir ofre for psykopatens spill, kan opplevelsen være ødeleggende. Psykopaten lykkes ofte.

 

Psykopati sjekkliste

Sjekklisten er laget av Robert D. Hare, en av foregangspersonene innen forskning på psykopati. En psykopat må tilfredsstille flere av punktene. Flere av punktene omhandler kriminelle forhold, men psykopat er ikke nødvendigvis kriminell. De kan være tilsynelatende velfungerende i nærmiljøet.

 

1) Glatthet/overfladisk sjarm

 

2) Egosentrisitet/storhetsideer om egen verdi

 

3) Behov for impulser/lett for å kjede seg

 

4) Patologisk løgnaktighet/bedrageri

 

5) Bløffmakeri/manipulering

 

6) Manglende anger eller skyldfølelse

 

7) Manglende dybde av følelser

 

8) Ufølsomhet/mangel på empati

 

9) Snyltende livsstil

 

10) Oppfarende/dårlig kontroll av sinne

 

11) Aktiv, seksuell adferd med flere partnere

 

12) Atferdsproblemer før fylte 12 år

 

13) Manglende realistisk langtidsplanlegging

 

14) Impulsivitet

 

15) Uansvarlig foreldreadferd

 

16) Hyppige ekteskap/samboerforhold

 

17) Ungdomskriminalitet før fylte 15 år

 

18) Svikt under prøvetid eller løslatelse

 

19) Manglende ansvar for egne handlinger

 

20) Flere typer lovbrudd blant følgende 10: innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord(forsøk), ulovlig våpenbesittelse, seksuelt overgrep, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel.

 

Mange psykopater har hatt en tragisk oppvekst og kan føre til medfølelse. Flere kaller psykopaten en edderkopp som spinner sitt nett rundt sine ofre for deretter å suge de tomme.

 

Psykopater forandrer seg ikke

Er du i en sitasjon med en psykopat så blir det sjelden bedre, men heller verre. Psykopater ser ikke sin egen tilstand og vil ikke forandre seg. Det er du som må ta grep og eventuelt endre atferd. Forståelse for psykopatens vesen er nyttig siden det gjør det uforståelige mer forståelig. Du kan bli mer i stand til å forutsi hva som kommer til å skje. Det gjør deg bedre i stand til å gjøre de riktige handlingene.

 

En psykopat er som en gjøk. Gjøken legger egget sitt i andres reir, og når egget klekkes dytter den de andre fugleungene ut av reiret slik at den får all maten selv. Psykopaten er flik til å få andre til å ta seg av sine barn. De er av natur gjerrige og finner også ofte måter å slippe å betale på. Psykopatens fagre ord er gratis og står ofte ikke i forhold til virkeligheten. Mennesker som er snille og givende av natur kan oftere bli utsatt for psykopater.

 

Psykopater har hatt et helt liv på å perfeksjonere sitt bedrag. De som utsettes for en psykopat opplever det ofte for første gang i livet. Denne makt-ubalansen gjør at psykopaten ofte vender situasjonen til sin egen fordel.

 

Det er håp

 

Psykopaten er grunn, kortsiktig og impulsiv. Det gir deg en fordel. Sørg for å få dokumentert, gjerne på bånd, psykopatens utbrudd mot deg - som de gjerne skjuler for andre. Eksponer psykopaten ved å avsløre deres egen dårlige atferd. Ikke bli lurt til å spille psykopatens spill. Unngå psykopaten hvis mulig.

 

Historie fra virkeligheten

Hun baksnakket barn systematisk

Hun hadde to barn på skolen, en gutt og en pike. I hver deres klasse baksnakket hun systematisk ett barn som var av samme kjønn som sitt eget. Det begynte i første klasse. Da hun først begynte å baksnakke barna tenkte jeg ikke så mye på det. Hun var en tilsynelatende ressurssterk mor med plettfritt hjem, pene barn med kritthvite tenner og mann i viktig stilling. De store ordene om hvor nær de var å bli virkelig rike gjorde de bare mer spennede. Jeg følte meg priviligert som omgikkes henne og flere av de andre fjonge mødrene. At jeg stadig kjørte, hentet og hadde barnet hennes på besøk, syntes jeg bare var hyggelig.

 

De andre foreldrene reagerte ikke

Etter hvert ble baksnakkingen så sterk at jeg lurte på hva Eirik egentlig hadde gjort? Svaret var ullent. Jeg forsto han hadde avvist sønnen på en lekeavtale fordi han var opptatt med andre ting. Likevel, den vedvarende gnagingen gikk på min rettferdighetsfølelse løs. Jeg inviterte Eirik like ofte som de andre, og passet på å nevne det for henne. Innerst inne hadde jeg et håp om at det skulle mildne inntrykket hennes. Svaret var "Inviterte du han, du orket det da?" Trykket var megetsigende. Samtalen løste seg opp av seg selv. Hun hadde pekt ut sine målskiver, ingenting kunne forandre hennes standpunkt. Hun snakket om de to barna med en slik forakt, nærmest hatsk, så det var vanskelig å tro det kunne være hentet ut av løse luften.

 

En psykopat trenger målskiver. Grunnen til at de velger ut et offer kan variere og ofte være vilkårlig. De kan reagere på situasjoner som alle andre rister på skuldrene av. Hvis et offer blir borte, finner de raskt et nytt. De spinner sitt nett.

 

Vi skulle flytte og jeg ønsket å informere mødrene om hvordan barna deres hadde blitt stigmatisert av denne moren. Den dag i dag vet jeg ikke om det var et riktig valg. Begge ble "satt ut". Moren til Mia kunne fortelle hvordan piken hadde blitt holdt utenfor bursdager hos barn i samme gate, hvordan barna hadde kommet med unnskyldninger slik at ingen kom da Mia inviterte. Til slutt fikk jeg høre hvordan hun hadde falt og havnet på sykehus da den sammen moren hadde ringt og skjelt henne ut - som lyn fra klar himmel!

 

Effekten på barna og det sosiale miljøet på grunn av denne ene moren var skremmende. Ingen av de andre foreldrene i det tilsynelatende ressurssterke mijløet reagerte.

 

I konfliktsituasjon med skolen hadde hun full kontroll

Da mitt barn ble utsatt ønsket jeg ikke å lage en stor historie av dette. Jeg snakket med rektor og ba om at Julie kunne bytte klasse. Det var få piker i klassen og hun hadde ikke så mange venner. Rektor syntes dette hørtes fornuftig ut og godkjente byttet. Da startet helvete.

 

Før vi hadde skjønt hva som foregikk hadde moren vært i kontakt med hele skolens ledelse og klassekontaktene om hvordan hennes barn hadde blitt utpekt som mobbere. Og foreldrene. Det var et opprop om at skolen måtte gjøre noe. Moren som hadde mobbet små barn fra de var seks år greide å gjøre seg selv til et offer. Skolen sente ut et brev til alle foreldrene om at det ikke foregikk mobbing på trinnet. Foreldrene i den andre klassen klødde seg i hodet, men holdt avstand til det de opplevde kunne bli et problem på skolen. Et velfungerende barn hadde plutselig blitt en paria. Telefonen simpelthen døde. Venner som hadde vært på besøk kom ikke mer. Familien ble isolert.

 

Løsning?

Familien flyttet.

 

Kilde:

http://mobbingiskolen.no/index.php/hjelp-mot-mobbing/oppdage-mobbing/108-psykopati-og-mobbing

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det trenger jo ikkje nødvendigvis å handle om psykopati, det er vel ein tilstand etter alt å forstå manglande realistiske tankar om sin eigen verdi i forhold til andre og ute av stand til å forstå at andre eksisterer slik som personen sjølv. Som regel er det vel berre urasjonelt hat og manglande oppdragelse som er årsaken trur eg.

Lenke til kommentar

Det trenger jo ikkje nødvendigvis å handle om psykopati, det er vel ein tilstand etter alt å forstå manglande realistiske tankar om sin eigen verdi i forhold til andre og ute av stand til å forstå at andre eksisterer slik som personen sjølv. Som regel er det vel berre urasjonelt hat og manglande oppdragelse som er årsaken trur eg.

Kort forklart er en psykopat en som har glede av å se andre lide

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger jo ikkje nødvendigvis å handle om psykopati, det er vel ein tilstand etter alt å forstå manglande realistiske tankar om sin eigen verdi i forhold til andre og ute av stand til å forstå at andre eksisterer slik som personen sjølv. Som regel er det vel berre urasjonelt hat og manglande oppdragelse som er årsaken trur eg.

Nei... Men beskrivelsen av psykopati beskriver mennesker som er karismatiske ledertyper, og ofte så er det jo ledertyper som lager seg målskiver (utpeker offer), og får andre med seg.

 

Forøvrig er ris og sånt som du nevner bare tull. Det samme gjelder høylytt kjefting på barna. Det er ting som bevislig ikke fungerer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...