Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Identifisere Angst som "egen skapning"?


Rocket

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Må nesten bare først stadfeste at jeg har angst og depresjoner.

Har hatt det i ganske mange år og kommer i likhet med veldig mange andre nok aldri til å bli helt kvitt det.

 

I denne sammenheng har jeg utforsket mange forskjellige måter å takle alt dette medfører, med varierende resultater.

 

Grunnen til denne posten, er at jeg har et par debatter på gang med folk nært meg, og jeg lurer litt på hva forumets mening om min side av saken kan bli.

 

Jeg har som nevnt forsøkt ulike måter å takle de dårlige dagene på, og en av metodene som funket for meg, er å visualisere angsten som en fysisk skapning.

 

Nærmere beskrevet vil det si, at de gangene jeg klarer å identifisere, -når angstete tanker kommer trykkende på-, så har jeg over årenes løp visualisert en (dere skal bare le, jeg flirer ofte av den selv)

liten gul, hårete skapning som hovedsaklig består av noen hårtuster og resten skarpe tenner - inni meg som omnomnom'er på "angstete tanker" (om dere har sett 80's filmen Critters, så ser den omtrent sånn ut)

 

 

Dette har da etterhvert blitt til en virtuell skapning separat fra meg selv, dog siden den lever av kjipe tanker er den en veldig integrert del av meg.

Så forsvinne kommer den nok aldri til å gjøre.

 

Så kommer spørsmålet.. Kan dette være en ok måte å takle angstproblemer?

Personlig synes jeg at det har gjort stor forskjell på hvordan jeg kjenner igjen og håndterer tanker fra dag til dag, men jeg kan se hvordan dette på sikt kan føre til en slags hverdags-schizofreni.

 

Sååå..... Tror dere at jeg påfører meg selv alvorlige senskader eller kan dette være akkurat nok til å ta litt av presset fra sinnet mitt?

 

Det er vel ikke helt bra å lage fantasiskapninger i hodet, men jeg er klar over at den er et fantasifoster, konstruert kun for å "forklare" ulogisk, negativ og destruktiv tankegang.. Såeh... Tror ikke jeg er helt på tur til lala-land enda, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey!

Takk for svaret ditt :)

 

Den videoen har jeg ikke sett før, men den var skikkelig bra!

 

den går rett på facebook-veggen min.

 

Ang hva jeg spurte om, så var det mindre fordi jeg er skeptisk til om det funker, og mer om det kanskje er noen kjente sider ved denne strategien jeg ikke har snublet over, som kan snu situasjonen.
Sånn har det vært med en del andre "verktøy" før, så jeg er tilbakeholden til å stole på mentale tyvtriks ;) de kan fort backfire.

 

Dog har jeg det fint nå, og da er det jo greit å bruke litt tid på å forsikre meg om at det jeg gjør, ikke har noen godt kjente bakdeler som jeg bare har ignorert tidligere.

Lenke til kommentar

Det du gjør er bra, men du kan ta det videre. Snakk til angsten. Ja, som om den var en egen person, som om du ikke vet hva den kommer til å svare. Det enkleste å si er "hvor ukomfortabelt har du det nå, på en skala fra 0 til 10?" Ikke let etter svaret i deg selv, vent på at angsten svarer for seg selv. Kansje med et annet svar enn du forventer.

 

Et annet spørsmål du kan bruke er: Hva er du mest bekymret for at skal skje? Ikke svar selv, men vent på at angsten svarer. Ikke analyser, ikke tenk, bare lytt! Anonymous poster hash: cc56b...ee1

Lenke til kommentar

Har nå prøvd det i en ukes tid, og sammen med de andre metodene jeg har for å takle tankene, så kan jeg ikke helt sikkert si om den har gjort noe forskjell... kan feks ikke si at jeg har fått no svar utenom det jeg uansett hadde villet kommet fram til.
kanskje like greit?

 

uansett så var det et bra tips, og takketakk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...