Gå til innhold

Reise til USA


Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å planlegger en tur til USA til sommeren, og lurer i den forbindelse på om det er noe spesielt en må ta hensyn til. Tenker da på om jeg må søke om visum, pass, osv. Vet jo at USA er litt strengere enn mange andre land. Slike ting er jo kjekt å ha klart før en bestiller billettene :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel stort sett ESTA-søknaden du må ha i orden i tillegg til gyldig pass som ikke går ut innen 6mnd etter returdato. Noen velger også å skaffe seg internasjonalt førerkort da det ved tilfeller hender at politiet slår seg litt vrang. Jeg har kun lest om dette, og har ikke opplevd det selv. Men jeg har heller ikke opplevd å bli stoppet da. Men jeg fikk fint leie bil med det førerkortet jeg har her fra Norge. Ellers er det vel stort sett bare kulturforskjellene :)

Lenke til kommentar

Det du trenger er maskinlesbart pass som er gyldig minst 6 måneder etter at du har returbillett, og ESTA. Søk om ESTA i god tid. Dersom ikke søknaden går igjennom, må du søke om visum på ambassaden, og det kan ta noe tid. ESTA koster USD 14 pr pers og er gyldig i 2 år. Flyselskapet ditt vil be om API, men det får du fra dem. Litt ulikt skjema avhengig av flyselskap.

 

Når det gjelder førerkort, har jeg aldri hatt med noe annet enn mitt norske, og det har aldri vært problemer, hverken med politiet (jada, har blitt stoppet flere ganger) eller med leiebilfirma. Eneste morsomhet med norsk førerkort er at når jeg sjekker inn på hotell får jeg hjemmeadresse Statens Vegvesen....

Lenke til kommentar

Skal ordne med maskinlesbart pass i løpet av uken, hva koster dette? Noen som vet det? Tenker å søke om ESTA i løpet av november, må vel være god nok tid i forveien når ikke avreise er før i august. Hva er API for noe, hvor søker jeg om dette? Må dette også søkes om før en bestiller billettene?

Lenke til kommentar

Off topic: Kjenner en som ble skrevet inn på sykehus i Spania under navnet Statens Vegvesen :)

 

På Treasure Island hotellet i Las Vegas var adressen min "STATENS GEGVESEN - NORGE NOREG". :)

 

 

Det er ikke så mye å huske på.

 

1. Bestill hotell.

2. Esta.com - fyll ut og skriv ned hvor du skal oppholde deg. Om du skal flytte på deg noterer du bare første natt.

3. Sørg for at passet ditt er gyldig og av den nye typen(den maskinlesbare typen)

 

Flyselskapet du bestiller hos vil garantert opplyse deg om dette på profilen din når den tid kommer. Jeg har vært MYE i USA og det er stort sett likt hver gang. Jeg har dog som vane å printe ut alle hoteller og plan for ferien som jeg viser gutta/jentene i immigration. Det er nok ikke nødvendig, men jeg gjør det mest for min egen del.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Biometrisk, altså fingeravtrykk gir du fra deg ved ankomst i USA på flyplassen når du går gjennom security.

Spørsmålet var om h*n måtte ha biometrisk eller kun maskinlesbart pass, og da er maskinlesbart kravet. Fingeravtrykk må du avgi i immigration når du ankommer USA uansett. Hver gang....

Lenke til kommentar

Vær obs når du søker ESTA. Den web siden du skal bruke finner du her:

 

https://esta.cbp.gov

 

klikk på norsk språk, så er du igang. Det finnes flere websider som gjerne vil ordne søknaden for deg, og det gjør de fleste også, men til en helt annen pris enn de $14 det koster. Hos disse selskapene må du oppgi nøyaktig samme info som på den offisielle siden, men du betaler typisk det 3-4 dobbelte. Dessuten får du normalt reisegodkjenning/invilget esta etter få sekunder når du registrerer via den offisielle siden, mot 3-4 dager hos de 'profesjonelle'. Husk å ha kredittkort klart, esta søknaden blir ikke sendt inn uten at de $14 er betalt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...