Gå til innhold

Guide: Slik selger du bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som disse sidene tjener masse penger uten å gjøre noe og det er nok enormt mange som har penger stående hos de, som de ikke kan ta ut...

 

Vel, de tar på seg jobben med å fungere som mellommann mellom fotografen og kundene. Ville en musiker ha tjent like mye på platesalg om han selv sto for all marketing, pressing, salg etc.?
Lenke til kommentar

Er dette noe å satse på, for en amatør hobby fotograf mon tro? Noen som har prøvd noen av disse?

 

Nei, det er ikke noe å satse på. Man må ha tusenvis av bilder av høy kvalitet og kommersiell verdi for å tjene noe verdt å nevne. Det er et mettet marked: De fleste microstock-byråene har allerede flere titalls millioner bilder og mye av dette av eksepsjonell høy kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøvde Getty Image i fjor. Jeg lastet opp 70 bilder jeg anså som gode og i løpet av litt over et år har jeg til sammen tjent ca 700-900 kr på disse bildene. Det er jo så godt som ingen ting. Et av bildene ble brukt over en helside i Widerøe magasinet aner ikke hvor stort antall disse blir distribuert i men jeg fikk kanskje 200 kr for dette bildet. Hadde jeg solgt det direkte så hadde jeg fått flere en god del mer. Jeg vil ikke anbefale dette til noen. Getty har også solgt en del bilder veldig billig til Google slik at alle kan søke opp bildene dine.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Getty Image i fjor. Jeg lastet opp 70 bilder jeg anså som gode og i løpet av litt over et år har jeg til sammen tjent ca 700-900 kr på disse bildene. Det er jo så godt som ingen ting. Et av bildene ble brukt over en helside i Widerøe magasinet aner ikke hvor stort antall disse blir distribuert i men jeg fikk kanskje 200 kr for dette bildet. Hadde jeg solgt det direkte så hadde jeg fått flere en god del mer. Jeg vil ikke anbefale dette til noen. Getty har også solgt en del bilder veldig billig til Google slik at alle kan søke opp bildene dine.

 

Bilder er vel ikke verd så mye som før.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du fikk jo iallefall bildet ditt eksponert og kanskje det lyste opp hverdagen til folk som leste bladet ;)

Men selvfølgelig ergelig at mannen i midten tar en stor del av kaka. Kanskje bedre å ta kontakt direkte med feks. Widerøe og tilby dine bilder mot en lenke til ditt online galleri.

 

Jeg vil ta den enda lenger enn ATWindsor bilder er ikke verdt noe lenger. Det finnes nok av dyktige amatørotografer som gjerne vil gi sine bilder bort mot at de får gratis eksponering. Disse lever heller ikke av fotoinntektene men har det som hobby. Ordet amatør betyr jo opprinnelig at man praktiserer noe fordi man liker å gjøre det, ikke at man er dårlige i faget.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at hvis du vil selge bildene dine så er noe av det beste du kan gjøre er å opprette en Facebook profil som heter (et eller annet) fotograf.

Inviter en hel haug med folk for nærområdet og venner og familie (du blir sikkert bannet som spammer av mange).

Legg ut alle god bildene dine der. Gjerne et og ett for hver dag. Bildene du da selger får du alt selv :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...