Mellom Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Hei, og god lørdag! Kom til å se på TV-Norge programmet "Ari og Per løser verdensproblemer" hvorpå fotografen Per Heimly og Ari Behn drar til forskjellige steder i verden og reflekterer rundt problemer. Episoden jeg så omhandlet blant annet kriminalitet og gjensituasjonen i Los Angeles, og Per Heimly tok mange portrettbilder av de som ble intervjuet i episoden. Jeg kan ikke alt for mye om fotografi, men jeg forelsket meg i den varme stilen portrettene ble tatt i! Se f. eks.: (hentet fra hans personlige, men åpne Facebook-side) Spørsmålet mitt blir da som følger: Hvordan får han til dette? Hvilke instillinger eller kombinasjoner av instilliger er det som skaper denne varmen og gløden i bildene? Eller er disse etterbehandlet på data for å skape denne stilen? Jeg forstår selfølgelig at han har mye kunnskap hva fotografering anngår og i tillegg utstyret som trengst. Men det hadde likevel vært moro å komme på sporet av noe slik at jeg kan leke meg litt med instilligene for å se om det var mulig å få til noe liknende selv.
Zamot Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Skal jeg tippe raskt, så kan man få lignende bilder med noe av dette: 1. Lyset - Noen steder/områder/land og visse tidspunkt (f.eks. solnedgang) gir varmere sollys enn andre. 2. Hvitbalanse - Kan settes varmere i kamera - les bruksanvisning. Tips: Sett på symbol "overskyet" når det er sol og blå himmel, så blir de litt varmere. 3. Etterbehandling - Justering av hvitbalanse, farger og mange andre ting kan gjøres i etterbehandling. Ser ut som det her er bukt noe "clarity"(lokal kontrast) og vignettering.
Dr. Brodsky Skrevet 3. november 2013 Skrevet 3. november 2013 (endret) Mye er nok skapt i etterbehandlingen. Som nevnt over går det mye på justering av hvitbalanse, kontrast/clarity, fargemetning og skarphet. Endret 3. november 2013 av Sentenza
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå