Gå til innhold

SanDisk CF kort bruker kun deler av plassen før det blir fullt


Anbefalte innlegg

Som den lange emnetittelen sier:
Jeg har et SanDisk CF-kort på 16GB. Jeg filmet et arrangement i går og mens jeg filmet oppdaget jeg at plassen på minnekortet gikk fryktelig fort ned. Etter at det var ferdig var kortet nesten helt fullt i følge kameraet.

 

Når jeg kommer hjem og skal importere filmene til Macen ser jeg at kortet har rundt 1GB ledig, mens det som ligger på kortet tar bare 4GB. Altså det mangler 11GB, som må ha forsvunnet på mystisk vis.

 

Dette har skjedd en gang tidligere også. Da klarte kortet å bare utnytte 8GB.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket kamera?

Her vil jeg gjette på at du har nådd FAT32-filgrensen på 4GB, og at kameraet har fortsatt opptaket med å lagre data i flere filer, så du ser bare "en" fil, mens det i virkeligheten er flere. Importer hele filmen til datamaskinen og se hvor mye den fyller der.

 

Det kan også være at kameraet bare kan filme til fila blir 4GB, hvorpå den stopper, og du skal starte forfra, og at det er dette som rapporteres med "fullt".

 

Pass også på at du formaterer kortet i kameraet og ikke datamaskinen når du har overført filene til datamaskinen - så får kameraet kortet på "sin" måte.

 

 

Ellers er 1GB på datamaskinen som regel 1024^3, så 16GB blir 16*1024*1024*1024 = 17.179.869.184, mens kort- (og harddisk-)produsenter regner 1GB som 1000^3 så 16GB blir 16*1000*1000*1000 = 16.000.000.000. Sånn sett blir 16GB på kortet registrert som under 15GB av datamaskinen. Pluss at det alltid går med littegrann under formateringen til systemfiler og sånt.

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon 7D.

 

Tror ikke det har noe med FAT32 grensen. Ingen av klippene jeg filmet er større enn 600 MB.

Ingen av klippene har blitt "delt" opp.

 

Det jeg gjorde mens jeg filmet var at når kortet var halvfullt, overførte jeg klippene til en harddisk og så slettet jeg alle klippene på kortet via pcen. Så filmet jeg på et 8GB kort som ble helt fullt "uten problemer".

Når jeg så filmet på 16GB kortet merket jeg plutselig at dette gikk veldig fort fullt og jeg fikk kun presset inn 4GB på det.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan det være en feil på kortet. Selv SanDisk er ett av de mer "sikre" merkene så er de ikke garantert sikre for feil. Uansett, følg alltid Trondster sitt råd om alltid å formatere kortet i kameraet og ikke på PC. Du kan også prøve (koblet til pc via kortleser) å fylle kortet med filer opp mot det kortet skal klare, og se om du får noen problemer der. Får du ikke fylt kortet opp mot 16 gigagrensen (reellt ca 15 giga pluss/minus) så er det nok en feil på kortet. Hvis en slik overførsel går greit så er det værre.

Har du prøvd andre kort og sett om problemet er det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...