Gå til innhold

Hvorfor lærer man ikke programmering i grunnskolen?


Pescado

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål jeg har undret meg over i veldig mange år, ja helt siden barneskolen, og av den grunn ble nok innlegget litt lengre enn jeg hadde tenkt.

 

Nærmest alt av fremtidens teknologi vil basere seg på programmering, og vi har sett veldig tydelige tendenser på dette i lang tid nå. TV-er, biler, mobiltelefoner og you name it inneholder i dag tonnevis med koder, og det er hittil ingenting som tyder på at denne utviklingen er i ferd med å bremse. I det siste har vi også sett gradvis økning av mangel på arbeidskraft innen IT-bransjen, og denne mangelen begynner å bli temmelig enorm. Her i Norge for eksempel suger opp internasjonale selskaper som Statoil de dyktige IT-arbeiderne mens andre private bedrifter som skal gi oss noe å leve på etter oljen blir sittende igjen og sulte.

 

Det jeg lurer på, er altså hvorfor dagens styre har valgt å satse så ekstremt lite på noe så fremtidsrettet som programmering og teknologi mens de på den annen side tviholder på fag som mat og helse, kunst og håndverk og innfører en opptrapping i for eksempel eventyrfaget[1] som selvfølgelig skal videreføres til evig tid. I dag må en gå i skammelige 11 år på skolen for å få den valgfrie muligheten til å skrive den minste lille kodesnutt. Jeg spurte en gang noen jenter på ungdomsskolen om de hadde en ørliten idé om hvordan siden de satt på i timevis hver dag, Facebook, var bygget opp: "..."

 

"Programmering er så vanskelig," tenker folk. "Det er en gutteromshobby kun Mensa-medlemmer med fettete hår kan forstå seg på," men det innlysende svaret er at dette er FEIL. Programmering er på mange måter like enkelt som et talespråk. Man må spesifisere et objekt, et verb eller et adjektiv, og man må lære seg en grunnleggende struktur av varierende kompleksitet.

Programmering er ikke vanskelig å lære om man lærer det rett. I matte presenterer du ikke femtegradsligninger for en gjeng barn på første skoledag, akkurat som du ikke ber nybegynnere innen programmering om å lage sitt eget operativsystem. Man begynner i det små, enkelt som 2+2, og får barna til å plotte inn enkle variabler i form av et eple og en banan i et ferdiglaget spill, og fortsetter seg gradvis oppover.

 

Med tanke på at en maskin og et programmeringsspråk er 100% logisk kan også programmering bidra til å forbedre barns forståelse innenfor matte og lære seg å løse alskens problemer i hverdagen i stedet for å surre rundt som noen nek slik alarmerende mange har en tendens til å gjøre.

 

Jeg ser jeg sammenligner programmering mye med matte, men det har en veldig klar og viktig forskjell: programmering er KREATIVT og så forbanna GØY!

 

[1] KRLE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett og slett fordi veldig mange (et stort flertall) av de som går på barneskolen ikke har en interesse for å lære seg programmering. Selv i IT-1 og -2 på vgs er det de desidert færreste som synes programmeringsbiten er gøy. Det er en mye større sannsynlighet for at elevene kun er brukere av fremtidens programvare, og ikke skaperne bak den. Så kan man selvfølgelig argumentere med at kunnskap om programmering gir økt kunnskap om datamaskiner og bruken av den, og selv om det er sant, betyr ikke det nødvendigvis at det behøver å være et eget obligatorisk fag i barneskolen, ungdomsskolen eller for den del den videregående skolen.

Skal man snakke om nye fag man bør ha inn i skolen, vil det for min del være mer relevant og viktig at man har et fag om personlig økonomi. Mange, kanskje spesielt unge voksne, sliter med økonomisk trøbbel fordi de ikke har klart å holde styr på økonomien sin. Dette er problemer som hos mange følger de hele livet, f.eks ved boliglån e.l.

Jeg programmerer selv, og studerer til å bli ingeniør, men tror ikke at et programmeringsfag er den mest hensiktsmessige måten å bruke barn og unges tid på skolen. Som et valgfritt tilbud, ja, gjerne, men helst ikke før videregående, aller nådigst i ungdomsskolen. Man har allerede nok teoretiske fag i barne- og ungdomsskolen. Det er også sunt at datainteressen til unge kan forbli på et fritids-nivå en stund til, tror jeg.

For den del skulle jeg gjerne ønske meg organiserte former for læring for unge i dataverdenen, men tror dette bør være for de som spesielt ønsker det, for eksempel gjennom en fritidsklubb eller lignende. Vet om flere steder som har hatt programmeringskurs, bildebehandlingskurs osv, og har hatt suksess med dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett og slett fordi veldig mange (et stort flertall) av de som går på barneskolen ikke har en interesse for å lære seg programmering. Selv i IT-1 og -2 på vgs er det de desidert færreste som synes programmeringsbiten er gøy. Det er en mye større sannsynlighet for at elevene kun er brukere av fremtidens programvare, og ikke skaperne bak den. Så kan man selvfølgelig argumentere med at kunnskap om programmering gir økt kunnskap om datamaskiner og bruken av den, og selv om det er sant, betyr ikke det nødvendigvis at det behøver å være et eget obligatorisk fag i barneskolen, ungdomsskolen eller for den del den videregående skolen.

 

Skal man snakke om nye fag man bør ha inn i skolen, vil det for min del være mer relevant og viktig at man har et fag om personlig økonomi. Mange, kanskje spesielt unge voksne, sliter med økonomisk trøbbel fordi de ikke har klart å holde styr på økonomien sin. Dette er problemer som hos mange følger de hele livet, f.eks ved boliglån e.l.

 

Jeg programmerer selv, og studerer til å bli ingeniør, men tror ikke at et programmeringsfag er den mest hensiktsmessige måten å bruke barn og unges tid på skolen. Som et valgfritt tilbud, ja, gjerne, men helst ikke før videregående, aller nådigst i ungdomsskolen. Man har allerede nok teoretiske fag i barne- og ungdomsskolen. Det er også sunt at datainteressen til unge kan forbli på et fritids-nivå en stund til, tror jeg.

 

For den del skulle jeg gjerne ønske meg organiserte former for læring for unge i dataverdenen, men tror dette bør være for de som spesielt ønsker det, for eksempel gjennom en fritidsklubb eller lignende. Vet om flere steder som har hatt programmeringskurs, bildebehandlingskurs osv, og har hatt suksess med dette :)

 

Disse barna vil begynne på langt mer grunnleggende nivå en du noensinne var på da du begynte med programmering. De vil se på det som en morsom lek, og en vanlig person vil ikke se noen sammenheng mellom dette og programmering før nivået tiltar.

 

Folk er ikke interessert fordi de aldri har blitt presentert for det, og de som faktisk har det ser på det som vanskelig og komplisert. Hvordan skal de uansett kunne interesse seg for noe de ikke vet noe om?

Synes elever matte, engelsk, norsk ol. er gøy? Det er veldig individuelt, men det er uansett fullstendig irrelevant da det er nytteverdien som gjelder. Vi har ikke utdanning for å underholde folk. Det vil slettes ikke få like stor nytteverdi for alle, men de kan jo egentlig sies om et hvilket som helst fag. Vil alle få nytte av algebra og ligninger, eller bakgrunnsinfo om Arnulf Øverland eller naturalismen?

Endret av Pescado
Lenke til kommentar

Norsk grunnskole er ikke ment til å gi en utdanning, men det grunnleggende man trenger for å overleve i det norske samfunn. Koding er pr i dag ikke en livsnødvendighet.

 

Dessverre så har mange bedrevitere stukket rumpa i pensumgryta, noe som har gitt en forurensning. Trenger vi fordypning i kristendom og diktanalyse for å overleve? Nei. Derimot trenger vi rettskriving, bedre matematikkforståelse og dypere forståelse for internasjonale språk, noe som blir betraktelig nedprioritert for å gi plass til fag som KRL og nynorsk. Koding er noe vi kanskje kommer til å trenger i det dagligdagse om 20-30 år, men i disse dager så må vi gi barna norskopplæring utover det å stave navnet sitt riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil alle få nytte av algebra og ligninger, eller bakgrunnsinfo om Arnulf Øverland eller naturalismen?

Jeg vil i alle fall prioritere grunnleggende algebra mye høyere enn programmering i skolen, og jeg vil også påstå at det er mange flere som vil nytte av algebra enn programmering.

 

Jeg synes ikke at programmering har for liten plass i grunnskolen. Programmering er ikke for alle, og alle trenger ikke å lære å programmere. Argumentet om at siden alle bruker produkter og tjenester som er bygd opp gjennom programmering, så er vi nødt til å kunne det, er syltynt. "Alle" benytter seg av bil/buss etc. støtt og stadig, likevel er jeg, etter 13 år skole, et år i forsvaret, og litt over to måneder på universitet, ganske uvitende om hvordan man lager et dekk. Trenger jeg å kunne lage et dekk for å kjøre bil? Nei, heldigvis ikke. Og heldigvis trenger jeg ikke kunne en linje PHP for å skrive dette innlegget heller.

 

I beste fall kan jeg se for meg en ordning der man endrer kunst og håndverk til ett slags "lage noe" fag, og her skal det gå an å presse inn litt programmering - selv om også dette ville blitt vanskelig; det er litt lettere å lage en postkasse i sløyden, som man tilogmed kan ta med hjem til mor, enn å hacke sammen et spill i Scratch, som man.. vel, kanskje ser på en gang eller to..

 

For litt mer lesing: http://www.codinghorror.com/blog/2012/05/please-dont-learn-to-code.html

Endret av Martin HaTh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...