Gå til innhold

ASUS N56JR - Noe å satse på?


TheOp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har fått meg en sånn. Fin maskin, god ytelse.

 

Positivt:

+Pris i forhold til ytelse.

+utseende

+bakbelyst tastatur

+levelig støynivå ved belastning.

+FullHD skjerm

 

Negativt:

-Asus har fremdeles ikke allverdens kvalitetskontroll (dette gjelder for alle asus maskiner jeg har hatt 2 siste årene). Space tasten har svai på midten, et par taster på numpad er lavere enn øvrige taster, VGA kontakten er svært skjevt montert/loddet på. Slike småting som det som ødelegger litt for totalinntrykket.

-"nervøs" vifte, selv ved lett bruk starter den opp i korte tidsintervaller, det hadde vært bedre om den gikk på jevn lav hastighet da det er mindre sjenerende.

-Lavt maksvolum på høyttalerene, lavere enn på N56VZ som har identisk utseende.

-Ikke allverdens skjerm når man får andre maskiner med IPS skjermer, helt gjennomsnittlig TN skjerm (SEC314C = samsung), skulle ønsket de brukte IPS skjermen fra N550JV modellen i stedet. Sort er litt mørkegrått, så kontrasten til panelet er nok ikke allverden (vil tipper rundt 500:1).

-Ikke plass til mSATA SSD.

-Clickpad, dedikerte knapper er fremdeles bedre.

 

Det er vel det jeg har kommet frem til så langt.

Lenke til kommentar

Har fått meg en sånn. Fin maskin, god ytelse.

 

Positivt:

+Pris i forhold til ytelse.

+utseende

+bakbelyst tastatur

+levelig støynivå ved belastning.

+FullHD skjerm

 

Negativt:

-Asus har fremdeles ikke allverdens kvalitetskontroll (dette gjelder for alle asus maskiner jeg har hatt 2 siste årene). Space tasten har svai på midten, et par taster på numpad er lavere enn øvrige taster, VGA kontakten er svært skjevt montert/loddet på. Slike småting som det som ødelegger litt for totalinntrykket.

-"nervøs" vifte, selv ved lett bruk starter den opp i korte tidsintervaller, det hadde vært bedre om den gikk på jevn lav hastighet da det er mindre sjenerende.

-Lavt maksvolum på høyttalerene, lavere enn på N56VZ som har identisk utseende.

-Ikke allverdens skjerm når man får andre maskiner med IPS skjermer, helt gjennomsnittlig TN skjerm (SEC314C = samsung), skulle ønsket de brukte IPS skjermen fra N550JV modellen i stedet. Sort er litt mørkegrått, så kontrasten til panelet er nok ikke allverden (vil tipper rundt 500:1).

-Ikke plass til mSATA SSD.

-Clickpad, dedikerte knapper er fremdeles bedre.

 

Det er vel det jeg har kommet frem til så langt.

Skuffendes å høre om viften. Dette var vel en av styrkene til forgjengeren om jeg ikke tar helt feil. Vel, fortsatt så er vel dette den laptopen jeg selv vurderer aller sterkest av dagens maskiner med haswell. Ser ingen maskiner som foreløpig frister mer...

Lenke til kommentar

joda, men under spilling er den likevel roligere enn mange laptops med tilsvarende specs, det betyr også en del.

 

Sånn jeg også har forstått det. Da er maskinen bestilt fra komplett, sammen med en Samsung SDD-disk. Trenger ikke spesielt mye lagringsplass på maskinen, så bytter ut disken som sitter i maskinen med en 120GB SSD-disk. Burde vel faktisk ankomme allerede i dag hvis jeg er heldig...

Lenke til kommentar

Funnet ett annet ankepunkt også: Svært dårlig wifi rekkevidde.

 

På soverommet finner den ikke nett i det hele tatt. 3 meter fra ruteren ligger den på 3/5 i signalstyrke.

 

Skuffende og dårligere enn forgjengeren N56VZ (som også var dårlig på wifi rekkevidde).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Funnet ett annet ankepunkt også: Svært dårlig wifi rekkevidde.

 

På soverommet finner den ikke nett i det hele tatt. 3 meter fra ruteren ligger den på 3/5 i signalstyrke.

 

Skuffende og dårligere enn forgjengeren N56VZ (som også var dårlig på wifi rekkevidde).

 

Da er maskinen i hus. Har ikke fått sett så mye på den som jeg skulle ønske foreløpig, men har da blitt et par timer til nå. Førsteinntrykket er meget solid. I forhold til dine negative opplevelser så er jeg av en noe annen oppfatning vedrørende min maskin. For det første så er maskinen konstruksjonsmessig meget godt skrudd sammen. Ingen svai i spaceknappen, samt at samtlige taster og VGA-kontakten sitter akkurat som den skal. Ha foreløpig ikke hørt noe til viften selv med litt enkel "stresstesting", og helt til slutt så har jeg også tatt en spaseringstur rundt i huset med maskinen, og kan konstatere at wifi-rekkevidden har vært på topp uansett hvor jeg har befunnet meg. Foreløpig meget fornøyd

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med min, utenom de svakhetene jeg har påpekt er det en utmerket maskin. Mye ytelse for pengene.

 

GTX760M er et markant steg opp fra GT750M, støynivået (ihvertfall under belastning) er langt lavere enn multicom/MSI sine alternativer i samme priskategori.

 

Må bare få slengt inn SSD så blir det bra. Har ogå en bluray spiller liggende som jeg kan slenge inn.

 

Nettverkskortet er litt knotete å bytte da hele bunnplaten må tas av, ikke bare det lille dekselet som tas av for å komme til HDD/minne.

 

Vurderer også 8Gb minne til, da får man dual channel minne og ørlite økt ytelse pga dette også (er en 8Gb brikke i maskinen).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det største problemet er at den har 4 USB3 og USB 3 virker ikke på denne Asusen. Umulig å oppdrive drivere til den. Har 4 eksterne Harddisker jeg ikke får brukt.

Eller et lite problem med baklysene på tastaturet når jeg hadde renset for programmer fra Asus. Men i pakken ATK Package ligger driveren.

For første gang har jeg full hastighet på det trådløse, På Altibox 120( 60/60 ) får jeg 58 ned og 59 opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...