Gå til innhold

CDRW og DVD - Windows kan ikke laste driver?


Anbefalte innlegg

Har nettopp skifta til nytt mobo (Abit IC7). Installasjon og oppsett gikk fint. La inn kliss ny installsjon av W2K (SP4) med formatering og det hele.

Etterhvert når alt var på plass, ønsket jeg å flashe kortet til siste BIOS (no.1.7 - hadde 1.0).

Dette gikk også smertefritt, men så oppdaget jeg at det var gule utropstegn utenfor ASUS DVD E-616 og ASUS CDRW 40x12x48 i enhetsbehandlingen (device manager).

 

Denne feilmeldingen kommer frem på begge to: "This device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)

 

Click Troubleshooter to start the troubleshooter for this device."

 

Jeg har prøvd alt som jeg kan, dvs. kjøpte ny ATA 133 kabel igår, montert som master (DVD) og slave (CDRW) på IDE2 med korrekt master/slave- jumpersettings på drevene. De ses i BIOS med korrekte navn, de ses i device manager med korrekte navn, driverne ses i driverdetaljer i device manager (cdrom.sys, redbook.sys, og storprop.dll). Når jeg prøver å oppdatere/søke etter nye drivere, så fremkommer bare de samme driverne etter en reboot.

 

Jeg har enablet DMA for begge harddiskene i BIOS, jeg har prøvd både DMA og PIO for begge de optiske drevene - og ingenting virker noe bedre av den grunn.

 

Jeg har også prøvd "Cable select" på begge drevene - no change.

Ikke får jeg søkt etter andre drivere på W2K- CD'n heller, da jo ingen av drevene virker..........:-).

 

Jeg har også flashet tilbake BIOS'en til 1.0 for å se om det hadde effekt - niks. Har også prøvd BIOS 1.6 (no change).

 

I tillegg har jeg tatt ut og satt inn igjen strømkablene på begge drev, uten forandring.

 

Jeg har tittet i disk management i Windows, og der vises ikke drevene, kun harddiskpartisjonene.

 

Prøvde også å oppdatere firmware for de to drevene, men det gikk ikke fordi installasjonsrutinen ikke fant drevene selvsagt.

 

PSU er OK - fungerer som den skal, og er stor nok (360W).

Har ellers 1024 Mb RAM, ingen PCI kort utenom nettverkskortet.

Har også siste versjon av Intel Application Accelerator og Ultra ATA Storage Controller.

 

Kort og godt - jeg står fast.......!

 

Noen som aner en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, tanken har slått meg, og jeg innbiller meg at når jeg bruker oppstartsdiskettene for W2K, så vil det bli lastet "nye" drivere for CD-rom'en, slik at jeg da kan få tilgang til CD-rommen slik at jeg kan få brukt W2K- CD'n..............?- og dermed får muligheten til ihvertfall i første omgang å reparere gjeldende Windows- installasjon........?

 

Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Litt oppdatering:

 

Joda, det stemte det at jeg ved hjelp av oppstartsdiskettene fikk lastet nye CD-rom drivere, og at jeg derfor fikk tilgang til W2K CD'ens repair- funksjon. Prøvde å foreta en repair - noe som gikk helt OK.

 

Men etter reboot, kom samme problemet tilbake - gule utropstegn foran de optiske drevene i device manager..... :evil:

 

Jesus H. Christ - så lei jeg er av dette. Nå går det på andre døgnet, så nå har jeg bestemt meg for å kjøre ny installasjon av W2K med formatering igjen.

Får se hvordan det går da................ :-?

Lenke til kommentar
Yepp, da gikk det. Det måtte altså en formatering og ny installasjon til.......

 

Liten trøst, men jeg var der med min Plextor brenner også.. uansett hva jeg gjorde så lastet findus den som generic dvd ett eller annet.. repair virket ikke. Inst over virket ikke..

Format c: og inst virket.

 

Felles skjebne felles trøst, man føler seg hverfall ikke fullt så dum :-)

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Til Zinc:

 

Neida, formateringen og installasjonen forgikk rett frem - sånn som den opprinnelig gjør når man formaterer og installerer Windows.

 

Så egentlig tror jeg at det har skjedd noe under flashingen fra BIOS 1.0 til BIOS 1.7, men det er litt rart det også, fordi jeg fikk ingen "Checksum error" under flashingen.

Allikevel tror jeg at flashingen har medført hardware- konflikter som har gjort noen av Windows- driverne korrupte.

 

Men nå er jeg ihvertfall a happy man....... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...